Engelskt namn: Subject Teacher Education Programme for Secondary School
Denna utbildningsplan gäller: HT13 och fram till HT15 (nyare version av utbildningsplanen finns)
Utbildningsplan för program med start HT18
Utbildningsplan för program med start mellan HT16 och fram till HT18
Utbildningsplan för program med start mellan HT15 och fram till HT16
Utbildningsplan för program med start mellan HT15 och fram till HT16
Utbildningsplan för program med start mellan HT15 och fram till HT16
Utbildningsplan för program med start mellan HT13 och fram till HT15
Utbildningsplan för program med start mellan HT13 och fram till HT15
Utbildningsplan för program med start mellan HT13 och fram till HT15
Programkod: LYAGR
Högskolepoäng: 270
Diarienummer: 511-698-13
Ansvarig fakultet: Lärarhögskolans styrelse
Beslutad av: Umeå School of Education vid Umeå universitet, 2011-02-24
Reviderad av: Rektor för Lärarhögskolan, 2014-10-17
Ingångsämne: Bild
Engelska B, Samhällskunskap A. Eller: Samhällskunskap 1b / 1a1 + 1a2 (områdesbehörighet 6 c/A6 c). Dessutom antagningsprov, se www.estet.umu.se. Se behörighetskraven för andra och tredje ämne på http://www.use.umu.se/utbildning/programsida/?code=LYAGR
Bild/Slöjd, trä och metall/Historia
Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Hi A (områdesbehörighet 6 c) samt 160 timmar dokumenterad slöjdrelaterad verksamhet efter grundskolenivå alternativt godkänt slöjdprov samt godkänt bildprov. Tilläggskraven gäller under förutsättning att erforderliga beslut fattas av Högskoleverket. För närmare information se www.estet.umu.se.
Bild/Slöjd, trä och metall/Matematik
Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Ma D (områdesbehörighet 6 c) samt 160 timmar dokumenterad slöjdrelaterad verksamhet efter grundskolenivå alternativt godkänt slöjdprov samt godkänt bildprov. Tilläggskraven gäller under förutsättning att erforderliga beslut fattas av Högskoleverket. För närmare information se www.estet.umu.se.
Bild/Slöjd, trä och metall/Religionskunskap
Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Hi A (områdesbehörighet 6 c) samt 160 timmar dokumenterad slöjdrelaterad verksamhet efter grundskolenivå alternativt godkänt slöjdprov samt godkänt bildprov. Tilläggskraven gäller under förutsättning att erforderliga beslut fattas av Högskoleverket. För närmare information se www.estet.umu.se.
Bild/Slöjd, textil/Historia
Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Hi A (områdesbehörighet 6 c) samt 160 timmar dokumenterad slöjdrelaterad verksamhet efter grundskolenivå alternativt godkänt slöjdprov samt godkänt bildprov. Tilläggskraven gäller under förutsättning att erforderliga beslut fattas av Högskoleverket. För närmare information se www.estet.umu.se.
Bild/Slöjd, textil/Matematik
Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Ma D (områdesbehörighet 6 c) samt 160 timmar dokumenterad slöjdrelaterad verksamhet efter grundskolenivå alternativt godkänt slöjdprov samt godkänt bildprov. Tilläggskraven gäller under förutsättning att erforderliga beslut fattas av Högskoleverket. För närmare information se www.estet.umu.se.
Bild/Slöjd, textil/Religionskunskap
Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Hi A (områdesbehörighet 6 c) samt 160 timmar dokumenterad slöjdrelaterad verksamhet efter grundskolenivå alternativt godkänt slöjdprov samt godkänt bildprov. Tilläggskraven gäller under förutsättning att erforderliga beslut fattas av Högskoleverket. För närmare information se www.estet.umu.se.
Engelska/Geografi/Historia
Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Ma B, Hi A (områdesbehörighet 6 c).
Engelska/Geografi/Religionskunskap
Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Ma B, Hi A (områdesbehörighet 6 c).
Ingångsämne: Engelska
Engelska B, Samhällskunskap A. Eller: Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet 6 c / A6c). Läs mer om behörighet under ämneskombinationer i programmenyn till vänster.
Ingångsämne: Hem- och konsumentkunskap
Engelska B, Samhällskunskap A. Eller: Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 6 c/A6 c). Se behörighetskraven för andra och tredje ämne på http://www.use.umu.se/utbildning/programsida/?code=LYAGR
Historia/Geografi/Matematik
Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Hi A, Ma D (områdesbehörighet 6 c).
Historia/Geografi/Religionskunskap
Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Ma B, Hi A (områdesbehörighet 6 c).
Ingångsämne: Historia
Engelska B, Samhällskunskap A, Historia A. Eller Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2, Historia 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 6 c/A6 c). Läs mer om behörighet under ämneskombinationer i programmenyn till vänster.
Hem och konsumentkunskap/Geografi/Historia
Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Ma B, Hi A (områdesbehörighet 6 c).
Hem och konsumentkunskap/Geografi/Religionskunskap
Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Ma B, Hi A (områdesbehörighet 6 c).
Idrott och hälsa/Geografi/Historia
Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Id B, Ma B, Nk B, Hi A. Nk B kan ersättas av Bi A+Ke A+Fy A (områdesbehörighet 6 c).
Idrott och hälsa/Geografi/Religionskunskap
Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Id B, Ma B, Nk B, Hi A. Nk B kan ersättas av Bi A+Ke A+Fy A (områdesbehörighet 6 c).
Ingångsämne: Idrott och hälsa
Engelska B, Samhällskunskap A, Idrott och hälsa B, Matematik B, Naturkunskap B. Eller: Samhällskunskap 1b/1a1+1a2, Idrott och hälsa 2, Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2 (områdesbehörighet 6c/A6c). Naturkunskap B/2 kan ersättas av Biologi A/1, Fysik A alt 1a/1b1+1b2 och Kemi A/1. Läs mer om behörighet under ämneskombinationer i programmenyn till vänster.
Matematik/Geografi/Historia
Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Ma D, Hi A (områdesbehörighet 6 c).
Matematik/Geografi/Religionskunskap
Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Ma D, Hi A (områdesbehörighet 6 c).
Ingångsämne: Matematik
Engelska B, Samhällskunskap A, Matematik D. Eller: Samhällskunskap 1b/1a1+1a2, Matematik 4 (områdesbehörighet 6c/A6c). Läs mer om behörighet under ämneskombinationer i programmenyn till vänster.
Musik/Geografi/Historia
Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Ma B, Hi A (områdesbehörighet 6 c).
Musik/Geografi/Religionskunskap
Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Ma B, Hi A (områdesbehörighet 6 c).
Musik/Samhällskunskap
Grundläggande behörighet samt En B, Sh B, Ma B (områdesbehörighet 6 c).
Ingångsämne: Musik
Engelska B, Samhällskunskap A. Eller: Samhällskunskap 1b / 1a1 + 1a2 (områdesbehörighet 6 c/A6 c). Dessutom antagningsprov, se www.estet.umu.se. Se behörighetskraven för andra och tredje ämne på http://www.use.umu.se/utbildning/programsida/?code=LYAGR
Musik/Svenska
Grundläggande behörighet samt En B, Sh A (områdesbehörighet 6 c).
Religionskunskap/Geografi/Historia
Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Ma B, Hi A (områdesbehörighet 6 c).
Religionskunskap/Geografi/Matematik
Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Hi A, Ma D (områdesbehörighet 6 c).
Ingångsämne: Religion
Engelska B, Samhällskunskap A, Historia A. Eller Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2, Historia 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 6 c/A6 c). Läs mer om behörighet under ämneskombinationer i programmenyn till vänster.
Ingångsämne: Samiska som modersmål
Engelska B, Samhällskunskap A, Modersmål B (nordsamiska). Eller: Samhällskunskap 1b/1a1+1a2, Modersmål 2 (nordsamiska) (Områdesbehörighet 6 c / A6c). Alternativ till modersmål är Nordsamiska, introduktionskurs 30 hp eller Nordsamiska, kvalifikationskurs 15 hp (eller motsvarande) från universitetet. Läs mer om behörighet under ämneskombinationer i programmenyn till höger.
Ingångsämne: Samhällskunskap
Engelska B, Samhällskunskap B, Matematik B. Eller: Samhällskunskap 2, Matematik 2a / 2b / 2c (områdesbehörighet 6c/A6c). Läs mer om behörighet under ämneskombinationer i programmenyn till vänster.
Samhällskunskap/Geografi/Historia
Grundläggande behörighet samt En B, Sh B, Ma B, Hi A (områdesbehörighet 6 c).
Samhällskunskap/Geografi/Religionskunskap
Grundläggande behörighet samt En B, Sh B, Ma B, Hi A (områdesbehörighet 6 c).
Samhällskunskap/Musik
Grundläggande behörighet samt En B, Sh B, Ma B (områdesbehörighet 6 c).
Samhällskunskap/Svenska
Grundläggande behörighet samt En B, Sh B, Ma B (områdesbehörighet 6 c).
Ingångsämne: Slöjd trä- och metall
Engelska B, Samhällskunskap A. Eller: Samhällskunskap 1b / 1a1 + 1a2 (områdesbehörighet 6 c/A6 c). Samt 160 tim dokumenterad slöjdrelaterad verksamhet alternativt antagningsprov, se www.estet.umu.se. Se behörighetskraven för andra och tredje ämne på http://www.use.umu.se/utbildning/programsida/?code=LYAGR
Ingångsämne: Slöjd textil
Engelska B, Samhällskunskap A. Eller: Samhällskunskap 1b / 1a1 + 1a2 (områdesbehörighet 6 c/A6 c). Samt 160 tim dokumenterad slöjdrelaterad verksamhet alternativt antagningsprov, se www.estet.umu.se. Se behörighetskraven för andra och tredje ämne på http://www.use.umu.se/utbildning/programsida/?code=LYAGR
Ingångsämne: Svenska
Engelska B, Samhällskunskap A. Eller: Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 6 c/A6 c). Se behörighetskraven för andra och tredje ämne på http://www.use.umu.se/utbildning/programsida/?code=LYAGR
Svenska/Geografi/Historia
Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Ma B, Hi A (områdesbehörighet 6 c).
Svenska/Geografi/Religionskunskap
Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Ma B, Hi A (områdesbehörighet 6 c).
Svenska/Musik
Grundläggande behörighet samt En B, Sh A (områdesbehörighet 6 c).
Svenska/Samhällskunskap
Grundläggande behörighet samt En B, Sh B, Ma B (områdesbehörighet 6 c).
Slöjd, trä och metall/Geografi/Bild
Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Ma B (områdesbehörighet 6 c) samt 160 timmar dokumenterad slöjdrelaterad verksamhet efter grundskolenivå alternativt godkänt slöjdprov samt godkänt bildprov. Tilläggskraven avseende slöjd gäller under förutsättning att erforderliga beslut fattas av Högskoleverket. För närmare information se www.estet.umu.se.
Slöjd, trä och metall/Geografi/Historia
Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Hi A, Ma B (områdesbehörighet 6 c) samt 160 timmar dokumenterad slöjdrelaterad verksamhet efter grundskolenivå alternativt godkänt slöjdprov. Tilläggskraven avseende slöjd gäller under förutsättning att erforderliga beslut fattas av Högskoleverket. För närmare information se www.estet.umu.se.
Slöjd, trä och metall/Geografi/Matematik
Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Ma D (områdesbehörighet 6 c) samt 160 timmar dokumenterad slöjdrelaterad verksamhet efter grundskolenivå alternativt godkänt slöjdprov. Tilläggskraven avseende slöjd gäller under förutsättning att erforderliga beslut fattas av Högskoleverket. För närmare information se www.estet.umu.se.
Slöjd, trä och metall/Geografi/Religionskunskap
Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Hi A, Ma B (områdesbehörighet 6 c) samt 160 timmar dokumenterad slöjdrelaterad verksamhet efter grundskolenivå alternativt godkänt slöjdprov. Tilläggskraven avseende slöjd gäller under förutsättning att erforderliga beslut fattas av Högskoleverket. För närmare information se www.estet.umu.se.
Slöjd, textil/Geografi/Bild
Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Ma B (områdesbehörighet 6 c) samt 160 timmar dokumenterad slöjdrelaterad verksamhet efter grundskolenivå alternativt godkänt slöjdprov samt godkänt bildprov. Tilläggskraven gäller under förutsättning att erforderliga beslut fattas av Högskoleverket. För närmare information se www.estet.umu.se.
Slöjd, textil/Geografi/Historia
Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Hi A, Ma B (områdesbehörighet 6 c) samt 160 timmar dokumenterad slöjdrelaterad verksamhet efter grundskolenivå alternativt godkänt slöjdprov. Tilläggskraven avseende slöjd gäller under förutsättning att erforderliga beslut fattas av Högskoleverket. För närmare information se www.estet.umu.se.
Slöjd, textil/Geografi/Matematik
Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Ma D (områdesbehörighet 6 c) samt 160 timmar dokumenterad slöjdrelaterad verksamhet efter grundskolenivå alternativt godkänt slöjdprov. Tilläggskraven avseende slöjd gäller under förutsättning att erforderliga beslut fattas av Högskoleverket. För närmare information se www.estet.umu.se.
Slöjd, textil/Geografi/Religionskunskap
Grundläggande behörighet samt En B, Sh A, Hi A, Ma B (områdesbehörighet 6 c) samt 160 timmar dokumenterad slöjdrelaterad verksamhet efter grundskolenivå alternativt godkänt slöjdprov. Tilläggskraven avseende slöjd gäller under förutsättning att erforderliga beslut fattas av Högskoleverket. För närmare information se www.estet.umu.se.
Efter genomgånget utbildningsprogram kan studenten efter ansökan erhålla en Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor, se http://www.student.umu.se/examen/bestammelser/examensbeskrivningar/
Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 översätts på engelska till Degree of Master of Arts/Science in Secondary Education.
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att,
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(Om utbildning på grundläggande och avancerad nivå, se Högskolelagen 1 kap §§ 8-9)
För ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som ämneslärare i den verksamhet som utbildningen avser. Studenten ska även visa kunskap och förmåga för annan undervisning för vilken examen enligt gällande föreskrifter kan ge behörighet.
Kunskap och förståelse
För ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 ska studenten
- visa sådana ämneskunskaper som krävs för yrkesutövningen, inbegripet såväl överblick över ämnesstudiernas huvudområde som fördjupade kunskaper inom vissa delar av detta område samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete.
För ämneslärarexamen ska studenten också
- visa sådana kunskaper i ämnesdidaktik, didaktik och metodik som krävs för undervisningen och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser och för den verksamhet i övrigt som utbildningen avser samt visa kännedom om vuxnas lärande,
- visa fördjupad kunskap om vetenskapsteori samt kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, och visa kunskap om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen,
- visa sådan kunskap om barns och ungdomars utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för den verksamhet som utbildningen avser,
- visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
- visa kunskap om skolväsendets organisation, relevanta styrdokument, läroplansteori och olika pedagogisk-didaktiska perspektiv samt visa kännedom om skolväsendets historia, och
- visa fördjupad kunskap om bedömning och betygsättning.
Färdighet och förmåga
För ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 ska studenten
- visa fördjupad förmåga att skapa förutsättningar för alla elever att lära och utvecklas,
- visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom ämnen, ämnesområden och ämnesdidaktik,
- visa förmåga att ta till vara elevers kunskaper och erfarenheter för att stimulera varje elevs lärande och utveckling,
- visa förmåga att tillämpa sådan ämnesdidaktik, didaktik och metodik som krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser och för den verksamhet i övrigt som utbildningen avser
- visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling,
- visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra hantera specialpedagogiska behov,
- visa förmåga att observera, dokumentera och analysera elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och att informera och samarbeta med elever och deras vårdnadshavare,
- visa förmåga att kommunicera och förankra skolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna,
- visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever,
- visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten,
- visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten,
- visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna, och
- visa förmåga att i den pedagogiska verksamheten utveckla färdigheter värdefulla för yrkesutövningen.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 ska studenten
- visa självkännedom och empatisk förmåga,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot elever och deras vårdnadshavare,
- visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen, samt en hållbar utveckling, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet.
Självständigt arbete (examensarbete)
För examen ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort minst ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng eller minst två sådana arbeten om vardera minst 15 högskolepoäng i ett eller två av de ämnen som studeras inom utbildningen.
Prov sker normalt i slutet av varje kurs och är muntliga eller skriftliga. Examination kan även ske genom fortlöpande kunskapskontroll inom ramen för undervisningen, exempelvis i form av diskussionsseminarier, muntliga och/eller skriftliga rapporter etc.
Studerande som underkänts vid prov skall beredas tillfälle att delta i ytterligare prov enligt de regler som anges i respektive kursplan.
Betyg sätts för varje kurs. Betygssättning sker först när alla prov och alla obligatoriska moment, som t.ex. laborationer, projektrapporter och inlämningsuppgifter är godkända. Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos berörd Fakultetsnämnd, inför en ny provomgång, begära att en annan examinator utses att bestämma betyg i det förnyade provet. Studerande som underkänts på verksamhetsförlagd del (VFU) erbjuds möjlighet till ytterligare verksamhetsförlagda studier vid ett tillfälle.
Som betyg används en tregradig skala med betygsstegen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg.
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. Ansökningar om tillgodoräkningar handläggs av Examensenheten vid Studentcentrum, http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/. För närmare information se högskoleförordningen samt http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Examensenheten vid Studentcentrum.
Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 avläggs på avancerad nivå och uppnås efter att studenten har fullgjort kursfordringar om 270 högskolepoäng. Vid Umeå universitet ges inriktningen med ett begränsat antal ämneskombinationer. För närmare information se Lärarhögskolans hemsida.
Ämneslärarutbildningen med inriktning mot grundskolans årskurs 7-9, 270 högskolepoäng består av följande utbildningsområden:
Studierna inom den utbildningsvetenskapliga kärnan ska anknyta till kommande yrkesutövning och omfatta följande:
- skolväsendets historia, organisation och villkor samt skolans värdegrund, innefattande de grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna,
- läroplansteori och didaktik,
- vetenskapsteori och forskningsmetodik,
- utveckling, lärande och specialpedagogik,
- sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
- bedömning och betygsättning, och
- utvärdering och utvecklingsarbete.
Innehållet i den utbildningsvetenskapliga kärnan(UK) återfinns i särskilda kurser. UK- kursernas innehåll integrerar de för verksamheten centrala kunskapsområdena och återfinns i specifika kursplaner för programmet. De inledande kurserna i termin 1 utgår dock från samma kursplaner som övriga lärarprogram, men profileras i ämnesspecifika grupper med anpassad litteratur.
Utbildningen omfattar ämnes- och ämnesdidaktiska studier om 195 högskolepoäng och som huvudregel ämnesstudier i tre undervisningsämnen. Av de ämnes- och ämnesdidaktiska studierna ska 15 högskolepoäng utgöra ämnesrelaterad verksamhetsförlagd utbildning. Utbildningen ska omfatta minst en fördjupning om 90 högskolepoäng i relevant ämne eller ämnesområde. För varje övrigt i examen ingående ämnen krävs minst 45 högskolepoäng. När svenska, samhällskunskap eller musik ingår krävs dock alltid 90 högskolepoäng inom ämnesområden relevanta för dessa ämnen.
Den verksamhetsförlagda utbildningen är fördelad över utbildningen med egna kursplaner som relaterar till de ämnes- och ämnesdidaktiska studierna och UK-kurserna. VFU-placeringar sker i samtliga kommuner i Västerbottens län samt Örnsköldsviks kommun. Placeringar på studieorten kan inte garanteras och förtursregler tillämpas.
Termin 1 | 6LU0003 | Kunskap, undervisning och lärande I, 10 hp (UK I) |
" | 6LU002 | Demokrati, individ och samhälle, 10 hp (UK I) |
" | 6PE097 | Att vara lärare, 1,5 hp, (VFU I) |
6PE301 | Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering, 8,5 hp (UK I) | |
Termin 2 | Ämnesstudier i ingångsämnet, 30 hp | |
Termin 3 | Ämnesstudier i ingångsämnet, 31-60 hp | |
Termin 4 | Ämnesstudier i andra ämnet, 30 hp | |
Termin 5 | 6PE131 | Bedömning för lärande, 14 hp (UK II) |
" | Att undervisa i..., 6 hp (VFU II) | |
" | 6PE 303 | Kunskap, undervisning och lärande II, 10 hp (UK II) |
Termin 6 | Ämnesstudier i tredje ämnet, 30 hp | |
Termin 7 | Ämnesstudier i tredje ämnet, 31-45 hp Ämnesstudier i andra ämnet, 31-45 hp | |
Termin 8 | Läraryrkets dimensioner, 22,5 hp (VFU III) | |
" | Examensarbete, 7,5 hp | |
Termin 9 | Examensarbete, 22,5 hp | |
" | Profession och vetenskap, 7,5 hp (UK III) |
Anstånd med studiestart kan beviljas om särskilda skäl (sociala, medicinska eller övriga skäl) föreligger. Ansökan om detta görs skriftligen hos Antagningen vid Studentcentrum.
Negativt beslut om anstånd med studiestart kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.
Efter att studierna påbörjats kan, om särskilda skäl föreligger, studieupphåll beviljas. Ett beslutat studieupphåll innebär platsgaranti under förutsättning att återkomst till studierna meddelas senast 15 april respektive 15 oktober, närmast före den termin studierna ska återupptas. Ansökan görs till Lärarhögskolans studerandeservice samt via www.studera.nu
Negativt beslut om att få återuppta studier efter ett studieuppehåll kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan. En skriftlig motivering ska lämnas vid beslut som går den sökande emot.
Student som lämnar utbildningen ska meddela studieavbrott till Lärarhögskolans studerandeservice.
Uppstår hos lärare, programansvarig eller utbildningsledning tveksamhet om en studerandes möjlighet att fullfölja utbildningen med godkänt resultat eller tveksamhet om lämplighet att utöva yrket bör den studerande avrådas från att fortsätta studierna inom programmet. Denna avrådan bör ske så tidigt som möjligt och göras av kursansvarig institution i samråd med betygssättande lärare, utbildningsledning, lärarutbildningens studievägledning och den studerande.