"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Utbildningsplan:

Speciallärarprogrammet, 90 hp

Behörighetskrav

Matematikutveckling

Lärarexamen med inriktning mot grundskola eller gymnasieskola med minst 22,5 hp i matematik (inklusive matematikinlärning) samt tre års lärarerfarenhet efter examen.

Matematik, grundskolans senare år

Grundläggande behörighet för högskolestudier, tre års lärarerfarenhet (minst halvtid) efter avlagd lärarexamen inom relevant verksamhetsområde samt fullgjorda kurser inom kunskapsområdena matematik och/eller matematikutveckling motsvarande minst 22,5 högskolepoäng inhämtade inom lärarexamen eller via komplettering utöver examen.

Matematik, grundskolans tidigare år

Grundläggande behörighet för högskolestudier, tre års lärarerfarenhet (minst halvtid) efter avlagd lärarexamen inom relevant verksamhetsområde samt fullgjorda kurser inom kunskapsområdena matematik och/eller matematikutveckling motsvarande minst 22,5 högskolepoäng inhämtade inom lärarexamen eller via komplettering utöver examen.

Matematik, gymnasieskolan

Grundläggande behörighet för högskolestudier, tre års lärarerfarenhet (minst halvtid) efter avlagd lärarexamen inom relevant verksamhetsområde samt fullgjorda kurser inom kunskapsområdena matematik och/eller matematikutveckling motsvarande minst 22,5 högskolepoäng inhämtade inom lärarexamen eller via komplettering utöver examen.

Specialisering mot utvecklingsstörning, ingår i lärarlyftet

Lärar- eller förskollärarexamen samt anställning i grundsärskolan, gymnasiesärskolan eller särskild utbildning för vuxna. Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i lärarfortbildningen enl Förordning (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare. Se Skolverkets webbplats http://www.skolverket.se/fortbildning. Den som söker till denna kurs utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta och riskerar att få avbryta utbildningen.

Språk-, skriv- och läsutveckling

Lärarexamen med inriktning mot grundskola eller gymnasieskola med minst 22,5 hp i svenska (inklusive läs-, skriv- och språkinlärning) samt tre års lärarerfarenhet efter examen.

Svenska, grundskolans senare år

Grundläggande behörighet för högskolestudier, tre års lärarerfarenhet (minst halvtid) efter avlagd lärarexamen inom relevant verksamhetsområde samt fullgjorda kurser inom kunskapsområdena svenska och/eller språk-, skriv- och läsutveckling motsvarande minst 22,5 högskolepoäng inhämtade inom lärarexamen eller via komplettering utöver examen.

Svenska, grundskolans tidigare år

Grundläggande behörighet för högskolestudier, tre års lärarerfarenhet (minst halvtid) efter avlagd lärarexamen inom relevant verksamhetsområde samt fullgjorda kurser inom kunskapsområdena svenska och/eller språk-, skriv- och läsutveckling motsvarande minst 22,5 högskolepoäng inhämtade inom lärarexamen eller via komplettering utöver examen.

Svenska, gymnasieskolan

Grundläggande behörighet för högskolestudier, tre års lärarerfarenhet (minst halvtid) efter avlagd lärarexamen inom relevant verksamhetsområde samt fullgjorda kurser inom kunskapsområdena svenska och/eller språk-, skriv- och läsutveckling motsvarande minst 22,5 högskolepoäng inhämtade inom lärarexamen eller via komplettering utöver examen.

Examen

Efter genomgånget utbildningsprogram kan studenten efter ansökan erhålla en Speciallärarexamen i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor, se http://www.student.umu.se/examen/bestammelser/examensbeskrivningar/

Examen utfärdas med i någon av specialiseringarna

  • specialisering mot svenska/språk-, skriv- och läsutveckling
  • specialisering mot matematikutveckling
  • specialisering mot utvecklingsstörning

Speciallärarexamen översätts på engelska till Postgraduate Diploma in Special Needs Training. Examen i enlighet med denna utbildningsplan utfärdas mot specialiseringen

  • Specialisering mot svenska/språk-, skriv- och läsutveckling (Special needs in Swedish)
  • Specialisering mot matematikutveckling (Special needs in Mathematics)
  • Specialisering mot utvecklingsstörning (Intellectual disability)

Beskrivning av utbildningen på aktuell nivå

Utbildning på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper.

Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

Nationella mål för aktuell examen

För speciallärarexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som speciallärare för barn och elever i behov av särskilt stöd.

Kunskap och förståelse
För speciallärarexamen ska studenten

  • visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om relationen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen,
  • visa kunskap om barn och elever i behov av särskilt stöd i ett historiskt perspektiv,
  • visa fördjupad kunskap om barns och elevers språk- och begreppsutveckling och stimulans av denna,
  • visa fördjupade kunskaper om bedömningsfrågor och betygsättning, och
  • visa fördjupad kunskap om elevers lärande och, beroende på vilken specialisering som valts, fördjupad kunskap om
    1. barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling,
    2. barns och elevers matematikutveckling,
    3. barn och elever med dövhet eller hörselskada och deras allsidiga kunskapsutveckling i relation till undervisningsämnen eller ämnesområden,
    4. barn och elever med synskada och deras allsidiga kunskapsutveckling i relation till undervisningsämnen eller ämnesområden,
    5. barn och elever med grav språkstörning och deras allsidiga kunskapsutveckling i relation till undervisningsämnen eller ämnesområden, eller
    6. barn och elever med utvecklingsstörning och deras allsidiga kunskapsutveckling i relation till undervisningsämnen eller ämnesområden.

Färdighet och förmåga
För speciallärarexamen ska studenten

  • visa förmåga att kritiskt och självständigt ta initiativ till, analysera och medverka i förebyggande arbete och bidra till att undanröja hinder och svårigheter i olika lärmiljöer,
  • visa förmåga att delta i arbetet med att utforma och genomföra åtgärdsprogram för enskilda elever i samverkan med berörda aktörer samt förmåga att stödja barn och elever och utveckla verksamhetens lärmiljöer,
  • visa förmåga att, beroende på vilken specialisering som valts, vara en kvalificerad samtalspartner och rådgivare i frågor som rör
    1. barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling,
    2. barns och elevers matematikutveckling,
    3. lärande och kunskapsutveckling hos barn och elever med dövhet eller hörselskada,
    4. lärande och kunskapsutveckling hos barn och elever med synskada,
    5. lärande och kunskapsutveckling hos barn och elever med grav språkstörning, eller
    6. lärande och kunskapsutveckling hos barn och elever med utvecklingsstörning,
  • visa förmåga att självständigt genomföra uppföljning och utvärdering samt leda utveckling av det pedagogiska arbetet med målet att kunna möta behoven hos alla barn och elever,
  • visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt genomföra pedagogiska utredningar och analysera svårigheter för individen i de olika lärmiljöer där barnet eller eleven får sin undervisning och vistas under förskole- eller skoldagen, och
  • visa fördjupad förmåga till ett individanpassat arbetssätt för barn och elever i behov av särskilt stöd.

För specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling eller matematikutveckling ska studenten också

  • visa förmåga att kritiskt granska och tillämpa metoder för att kunna bedöma barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling eller matematikutveckling.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För speciallärarexamen ska studenten

  • visa självkännedom och empatisk förmåga
  • visa förmåga att inom det specialpedagogiska området göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
  • visa förmåga att identifiera etiska aspekter på eget forsknings- och utvecklingsarbete,
  • visa insikt av betydelsen av samarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens.

 

Examinationsformer

Examination sker normalt i slutet av moment eller kurs och kan vara antingen skriftlig eller muntlig. Den kan också ske i seminarieform, speciellt i anslutning till undersökande uppgifter och vid examinationsarbetet.

Studerande som underkänts i prov har rätt att delta i förnyat prov enligt de riktlinjer som framgår av respektive kursplaner.

Betyg

Betyg sätts för kurs eller moment/del av kurs. Som betyg används en tregradig skala med betygsstegen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.

Tillgodoräknande

Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning på avancerad nivå (motsvarande) eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande om dessa kunskaper och färdigheter är av sådan beskaffenhet att de i huvudsak motsvarar kursen eller delar av den. Hel kurs tillgodoräknas efter prövning och beslut av Lärarhögskolan vid Umeå universitet. För moment/del av kurs sker prövning/beslut av betygsättande lärare (examinator).

Ett negativt beslut (som skall motiveras) är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan.

Allmänt

Speciallärarutbildningen vid Umeå universitet ges med specialisering mot

  • svenska/språk-, skriv- och läsutveckling
  • matematikutveckling
  • utvecklingsstörning

Speciallärarprogrammet syftar till att ge kompetens att arbeta som speciallärare i skolan med särskild specialisering mot elevinriktat stöd inom ämnesområdena svenska, matematik eller utvecklingsstörning och med fokus på språk-, skriv-, läs- eller matematikutveckling eller utvecklingsstörning. Specialläraren kommer att arbeta inom det verksamhetsområde som anknyter till tidigare avlagd lärarexamen.

Studierna, som bedrivs på distans, helfart, leder till Speciallärarexamen. Distansformen innebär emellertid även fysiska sammankomster (ca 4 tillfällen/termin á 3-5 dagar). Mellan sammankomsterna sker kommunikation med lärare och studiekamrater via konferensplattform/ar. Därför behövs tillgång till dator och internet.

Den första terminens studier handlar översiktligt om specialpedagogiska förutsättningar och samläses med specialpedagogprogrammet. Den andra terminen utgörs av specialisering medan den tredje terminen ägnas åt examensarbetet (självständigt arbete).

Obligatoriska kurser

Studenten ska ha genomgått följande kurser inom programmet

6SP038 Det specialpedagogiska fältet, 15 hp
6SP039 Processer i praktiken inom det specialpedagogiska fältet, 7,5 hp
6PE082 Professionella samtal och rådgivning i specialpedagogiska frågor, 7,5 hp
 
Specialisering språk-, skriv- och läsutveckling
6LI004 Språk-, skriv- och läsutveckling för speciallärare, 30 hp
6PE059 Examensarbete för speciallärarexamen med specialisering svenska, 30 hp
 
Specialisering matematikutveckling
6MN011 Matematikundervisning med fokus på elever i behov av särskilda utbildningsinsatser,  7,5 hp
6MN013 Kartläggning, diagnostisering och bedömning, 10 hp
6MN014 Åtgärder, 12,5 hp
6PE093 Examensarbete för speciallärarexamen med specialisering matematik, 30 hp
 
Specialisering utvecklingsstörning
6SP043 Utvecklingsstörning - att utveckla lärande i skola och vardag, 15 hp  
6SP044 Utvecklingsstörning - undervisning, kommunikation och kunskapsutveckling, 15 hp  
6SP046 Vetenskapsteori och forskningsmetod, 15 hp
6SP045 Examensarbete, 15 hp


Examensarbete/självständigt arbete

Inom ramen för kursfodringarna ska studenten ha fullgjort ett examensarbete/självstandigt arbete om 30 högskolepoäng. Särskild behörighet för att påbörja examensarbetet, se kursplan på webben.

Programöversikt

Termin Speciallärarprogrammet
T1 6SP038 Det specialpedagogiska fältet, 15 hp
6SP039 Processer i praktiken inom det specialpedagogiska fältet, 7,5 hp
6PE082 Professionella samtal och rådgivning i specialpedagogiska frågor, 7,5 hp
 
               Specialisering språk-, skriv- och läsutveckling
T2 6LI004 Språk-, skriv- och läsutveckling för speciallärare, 30 hp
T3 6PE059 Examensarbete för speciallärarexamen med inriktning svenska, 30 hp
 
               Specialisering matematikutveckling
T2 6MN011 Matematikundervisning med fokus på elever i behov av särskilda utbildningsinsatser 7,5 hp
6MN013 Kartläggning, diagnostisering och bedömning 10 hp
6MN014 Åtgärder 12,5 hp
T3 6PE093 Examensarbete för speciallärarexamen med inriktning matematik 30 hp
 
               Specialisering utvecklingsstörning
T2 Utvecklingsstörning, 30 hp
T3 Examensarbete för speciallärarexamen med specialisering utvecklingsstörning, 30 hp


Anstånd med studiestart

Anstånd med studiestart kan, om särskilda skäl föreligger (sociala, medicinska eller övriga skäl) beviljas. Ansökan inlämnas till Studentcentrum, Umeå universitet, 901 87 Umeå.

Studieuppehåll

Efter att studierna påbörjats kan, om särskilda skäl föreligger, studieupphåll beviljas. Ett beslutat studieupphåll innebär platsgaranti under förutsättning att återkomst till studierna meddelas senast 15 april respektive 15 oktober, närmast före den termin studierna ska återupptas. Ansökan görs till programvägledarna vid Lärarhögskolan samt via www.studera.nu.

Studieavbrott

Studerande som lämnar utbildningen bör meddela studieavbrott. Detta görs så snart som möjligt till Lärarhögskolans programvägledare. Om den studerande lämnat utbildningen utan att begära studieuppehåll anses den studerande ha gjort studieavbrott.

Avrådan

Uppstår hos lärare eller utbildningsledning tveksamhet om en studerandes möjlighet att fullfölja utbildningen med godkänt resultat eller tveksamhet om lämplighet att utöva yrket bör den studerande avrådas från att fortsätta studierna inom programmet. Denna avrådan bör göras så tidigt som möjligt och i samråd med utbildningsledning, lärare, studievägledare och den studerande.