Engelskt namn: Speech-Language Pathology
Denna utbildningsplan gäller: VT16 och fram till HT21 (nyare version av utbildningsplanen finns)
Utbildningsplan för program med start HT22
Utbildningsplan för program med start mellan HT21 och fram till HT22
Utbildningsplan för program med start mellan VT16 och fram till HT21
Utbildningsplan för program med start mellan VT16 och fram till HT21
Programkod: MYLOG
Högskolepoäng: 240
Ansvarig fakultet: Medicinska fakulteten
Beslutad av: Fakultetsnämnden, 2011-12-05
Reviderad av: Medicinska fakultetens fakultetsnämnd, 2016-10-14
Grundläggande behörighet samt Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 16/A14). Naturkunskap B/2 kan ersättas av Biologi A/1, Kemi A/1 och Fysik A/1a / 1b1+1b2. Normal hörsel rekommenderas.
Efter genomgånget utbildningsprogram kan studenten efter ansökan erhålla en logopedexamen (Degree of Master of Science in Speech and Language Pathology) samt Medicine magister examen med logopedi som huvudområde (Degree of Master of Medical Science in Speech and Language Pathology) i enlighet med lokala examensbeskrivningar fastställda av rektor, se http://www.student.umu.se/examen/bestammelser/examensbeskrivningar/
Övergångsbestämmelser
Denna utbildningsplan gäller från och med vårterminen 2016 för de studenter som då antas till utbildningen. Programrådet för logopedprogrammet beslutar om individuella studieplaner och former för examination för studenter som antagits och följt tidigare utbildningsplan och efter studieuppehåll återupptar studierna enligt tidigare utbildningsplan.
Högskolelagen 1 kap 8 §
Utbildning på grundnivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella eller specialutformade program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper. Regeringen får dock medge undantag när det gäller konstnärlig utbildning. Utbildning på grundnivå skall utveckla studenternas
• förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar
• förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem
• beredskap att möta förändringar i arbetslivet
Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
• söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå
• följa kunskapsutvecklingen
• utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området
Högskolelagen 1 kap 9 §
Utbildning på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper.
Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå
• ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper
• utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer
• utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete
Logopedexamen
För logopedexamen skall studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för behörighet som logoped.
Kunskap och förståelse
För logopedexamen skall studenten
Färdighet och förmåga
För logopedexamen skall studenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För logopedexamen skall studenten
Självständigt arbete (examensarbete)
För logopedexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng.
Övrigt
För logopedexamen skall också de preciserade krav gälla som varje högskola själv bestämmer inom ramen för kraven i denna examensbeskrivning.
Magisterexamen
Kunskap och förståelse
För magisterexamen skall studenten
Färdighet och förmåga
För magisterexamen skall studenten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen skall studenten
Kunskap och förståelse
För logopedexamen skall studenten
För logopedexamen skall studenten
Studentens kunskaper prövas kontinuerligt skriftligt t ex med inlämningsuppgifter och tentamina och muntligt t ex diskussioner i seminarier och med muntlig redovisning samt praktiskt kliniskt inom verksamhetsförlagd utbildning. Examinationsformerna framgår av respektive kursplan. Vid examination värderas mognad och självständigt omdöme, förmåga till kunskapsinhämtning, praktisk undersökningförmåga och förhållningssätt till patienten.
Omtentamen anordnas tidigast tio arbetsdagar efter att resultat från första tentamenstillfället meddelats och senast två månader efter ordinarie prov. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom ska minst ytterligare en omtentamen erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle (uppsamlingstentamen). Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Kursregistreringen räknas från det datum registreringen gjordes. Den som underkänts två gånger i prov för viss kurs har rätt att hos programrådet begära att en annan examinator utses för att bestämma betyget. Student som underkänts fem gånger utifrån ovan angivna omtentamensregler måste avbryta studierna.
Om studenten inte fullgjort examinerande moment i en kurs kan denne ändå gå upp i slutprov. Godkänd kurs erhålls då studenten med godkända resultat genomgått kursens samtliga examinerande moment.
Underkänd verksamhetsförlagd utbildning innebär att den måste göras om. Student som inte har godkänts på den kliniska utbildningen efter att ha gjort om den en gång, måste avbryta studierna.
Som betyg används graderna godkänd eller underkänd.
Tillgodoräknande av kurs
Enligt högskoleförordningens 6 kap 12-14§§ får tillgodoräknande medges på följande grunder.
Student har rätt att tillgodoräkna sig annan högskoleutbildning eller del av sådan utbildning med godkänt resultat som anses motsvara de kurser eller delar av kurser som ingår i logopedprogrammet. Beslut om godkännande sker i varje enskilt fall.
Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås. För mer informaion se Högskoleförordningen och http://www.student.umu.se/regelsamlingen/
Logopedutbildningen innebär fyra års heltidsstudier. Studiegången är bunden med en successiv påbyggnad av kunskap, vilket innebär att ämnena ska läsas i den terminsordning som föreskrivs i utbildningsplanen. Huvudområdet är logopedi, läran om människans kommunikations-, språk-, tal-, röst- och sväljsvårigheter samt behandling av dessa.
Utbildningen ska ge grundläggande kunskaper inom psykologi (28,5 högskolepoäng), lingvistik (60 högskolepoäng), logopedi (127,5 högskolepoäng) samt olika medicinska områden (24 högskolepoäng) av betydelse för logopedins tillämpningsområde. En verksamhetsförlagd del av utbildningen skall ingående behandla metodiken inom logopedi genom auskultation och studentens egen planering, genomförande och utvärdering av sitt logopediska arbete. I syfte att tillämpa vetenskapliga metoder i fördjupningsstudier under senare delen av utbildningen ingår examensarbete om 30 högskolepoäng.
Utbildningen är upplagd för att främja en integrering av teoretiska, klinisk praktiska moment och egna färdigheter. Huvuddelen av ämnesområdena psykologi, lingvistik och medicin är förlagd till de fyra första terminerna av utbildningen. De kliniskt praktiska momenten ingår i viss omfattning redan från början av utbildningen, men får större tyngd från och med termin fyra. Den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) sker inom logopediska verksamheter i hela norra regionen. Utveckling och träning av terapeutisk förmåga löper genom hela utbildningen.
Kurserna innehåller examinerande moment som förutsätter studentens aktiva medverkan. Examinerande moment kan vara laborationer, grupparbeten, förberedelse inför kliniskt moment, verksamhetsförlagd utbildning och seminarier. Dessa examinerande moment ska framgå av schemat och vara avklarade innan kursbetyg kan ges.
Baskurser
Termin 1 och 2 | Högskolepoäng | Nivå | Termin |
Logopedi, en introduktion | 4,5 hp | Grund | 1, 2 |
Utvecklingspsykologi I, med inriktning mot kognitiv utveckling | 7,5 hp | Grund | 1 |
Anatomi och fysiologi | 6 hp | Grund | 1 |
Lingvistik för logopedi | 7,5 hp | Grund | 1 |
Talkommunikation I: talproduktion | 6 hp | Grund | 1 |
Talkommunikation II: talets akustik och perception | 9 hp | Grund | 2 |
Utvecklingspsykologi II, mend inriktning mot social och emotionell utveckling | 7,5 hp | Grund | 2 |
Språklig interaktion | 4,5 hp | Grund | 2 |
Testmetodik | 1,5 hp | Grund | 2 |
Allmän medicin och patologi | 3 hp | Grund | 2 |
Audiologi/Otorhinolaryngologi | 3 hp | Grund | 2 |
Termin 3 och 4 | Högskolepoäng | Nivå | Termin |
Tal- och språkstörningar hos barn | 12 hp | Grund | 3, 4 |
Fonologisk och fonetisk analys | 7,5 hp | Grund | 3 |
Språk- och talutveckling | 6 hp | Grund | 3 |
Neurologi | 3 hp | Grund | 3 |
Pediatrik, inklusive neuropediatrik | 3 hp | Grund | 3 |
Barnpsykiatri | 3 hp | Grund | 3 |
Förvärvade tal- språk- och sväljstörningar 1 | 7,5 hp | Grund | 4 |
Teckenkommunikation | 1,5 hp | Grund | 4 |
Neurolingvistik | 4,5 hp | Grund | 4 |
Statistik och metod | 4,5 hp | Grund | 4 |
Neuropsykologi | 3 hp | Grund | 4 |
Verksamhetsförlagd utbildning 1 | 4,5 hp | Grund | 4 |
Termin 5 och 6 | Högskolepoäng | Nivå | Termin |
Förvärvade tal- språk- och sväljstörningar 2 | 9 hp | Grund | 5 |
Logopedi - Verksamhetsförlagd utbildning 2 med administration och juridik | 7,5 hp | Grund | 5 |
Professionellt förhållningssätt | 3 hp | Grund | 5 |
Experimentell fonetik | 4,5 hp | Grund | 5 |
Läs- och skrivutveckling | 3 hp | Grund | 5 |
Personlighetspsykologi | 3 hp | Grund | 5 |
Forskningskommunikation | 9 hp | Grund | 6 |
Psykiatri | 3 hp | Grund | 6 |
Röststörningar | 9 hp | Avanc | 6 |
Stamning | 4,5 hp | Avanc | 6 |
Verksamhetsförlagd utbildning 3 | 4,5 hp | Avanc | 6 |
Termin 7 och 8 | Högskolepoäng | Nivå | Termin |
Läs-och skrivsvårigheter | 6 hp | Avanc | 7 |
Logopedi i habiliterande verksamhet | 9 hp | Avanc | 7 |
Forskningsmetodik i logopedi | 3 hp | Avanc | 7 |
Verksamhetsförlagd utbildning 4 | 4,5 hp | Avanc | 7 |
Examensarbete i logopedi | 30 hp | Avanc | 7, 8 |
Valbar kurs, kan vara fördjupad VFU eller teoretiska kurser inom ramen för logopedi eller angränsande områden | 7,5 hp | Avanc | 8 |
Valbara kurser
Inom programmet på termin 8 finns en valbar kurs om 7,5 högskolepoäng. Se logopedprogrammets hemsida för aktuella valmöjligheter. För kurser utanför logopedprogrammet ansöker studenten om tillgodoräknande.
Examensarbete/självständigt arbete
Ett självständigt arbete om 30 högskolepoäng ingår i utbildningen. Det självständiga arbetet sammanställs i skriftlig form och avslutas med presentation av arbetet i seminarieform.
Anstånd med studiestart kan beviljas om särskilda skäl föreligger. Särskilda skäl för anstånd med att påbörja studierna kan vara sociala, medicinska eller andra särskilda omständigheter som t ex vård av barn, värnplikts- eller civilpliktstjänstgöring, studentfackliga uppdrag eller uppskjuten ledighet enligt lagen (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning. Skälen ska som regel ha uppkommit efter det att anmälan lämnats in. Ansökan om anstånd och intyg som styrker de åberopade skälen ska så snart det är möjligt skickas till Studentcentrum/Antagningen vid Umeå universitet. Anståndstiden får uppgå till högst 18 månader om det inte finns synnerliga skäl för en längre tid.
Ett beslut om anstånd får förenas med villkor om anmälan inför den tidpunkt som studierna ska påbörjas (HSVFS 2011:9).
Regler för studieuppehåll och studieavbrott finns beskrivna i Högskoleförordningen (1993:100), Antagningsordningen vid Umeå universitet och Regelverket för studieadministration. Ett beviljat studieuppehåll innebär att studenten vid återkomst efter studieuppehållet är garanterad en plats (platsgaranti) på utbildningen under en bestämd tidsperiod. Skäl för att garanteras studieplats efter studieuppehåll kan vara sociala, medicinska eller andra särskilda omständigheter. Närmare information om eventuella utbildningsspecifika regler lämnas av ansvarig institution.
Högskolans beslut om ett beviljat studieuppehåll ska avse en bestämd tidsperiod. Om den aktuella utbildnings- eller kursplanen antas ha blivit förändrad vid den tidpunkt när studierna ska återupptas efter ett studieuppehåll, kan studenten erbjudas plats på en motsvarande utbildning. Detta ska då anges i beslutet om studieuppehåll. För studenter som betalar studieavgifter, har uppehållstillstånd för studier eller som beviljats stipendier kan dessa påverkas av ett studieuppehåll.
Student som inte beviljats studieuppehåll enligt ansökan har rätt att överklaga beslutet till Överklagandenämnden för högskolan.
Studieavbrott kan anmälas av studenten eller konstateras av universitetet. Studieavbrott innebär att studenten inte är garanterad plats vid anmälan om återupptagande av studier. Studieavbrottet kan vara självvalt av studenten eller orsakat av att studenten inte uppnår behörighetskrav för senare kurser.
Kursresultat skall fortlöpande användas i studievägledande syfte i samverkan med student, lärare och studievägledare. Om tveksamhet föreligger om en students förutsättningar att fullfölja den påbörjade utbildningen, skall det ingående prövas om studenten bör avbryta utbildningen.
Tröskelkrav
Tröskelkrav dvs de ev. särskilda behörighetskrav som måste var uppfyllda för att få tillträde till viss kurs, enges i kursplanen.
Riktlinjer för att avbryta verksamhetsförlagd utbildning under pågående kurs
En students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) kan omedelbart avbrytas om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. Hur denna typ av ärenden handläggs ska framgå av kursplanen. Om den verksamhetsförlagda utbildningen avbryts på detta sätt ska en individuell handlingsplan upprättas där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till fortsatt VFU.
Plagiatpolicy
Plagiatpolicy för den medicinska fakulteten. Grundutbildningsrådet, Medicinska fakulteten, Umeå universitet 2004. http://www.medfak.umu.se/digitalAssets/9/9054_plagiatpolicy_medfak_04.pdf
Se även Umeå universitets information: Fusk och plagiat, Umeå universitet. http://www.umu.se/DownloadProtectedAsset.action?siteNodeId=25321&contentId=69980&languageId=1&assetKey=Bro_2005674_fusk
Regler för utbildning
Regler för utbildningen finns i Högskolelagen (1992:1434) och högskoleförordningen (1993:100) samt i "Regelverket vid Umeå universitet". http://www.umu.se/regelverk/
Disciplinära åtgärder
I Högskolelagen 4 kap 5§ samt i högskoleförordningens 10 kap 1-2§§ och 14§ meddelas föreskrifter om tillfällig avstängning av student vid förseelser. I kap 10 3-10§§ redogörs för sådana ärendens uppläggning.
Hälso- och vaccinationsprogram
Vaccinationer tillhandahålls enligt Medicinska fakultetens vaccinationsprogram: Hälso- och vaccinationsprogram för studerande inom medicinska fakultetens grundutbildningar. Medicinska fakulteten, Umeå universitet, 2009. http://www.medfak.umu.se/digitalAssets/34/34644_vaccinationsprogram_rev090317.pdf