Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.
Kandidatexamen med inriktning mot biblioteks- och informationsvetenskap eller motsvarande samt EnA och SvB för grundläggande behörighet för högskolestudier (SvB om utbildningen ges på svenska).
Examen
Efter genomgånget utbildningsprogram kan studenten efter ansökan erhålla en filosofie magisterexamen i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor, se http://www.student.umu.se/examen/bestammelser/examensbeskrivningar/ Filosofie magisterexamen översätts på engelska till Degree of Master of Science (60 credits). Examen utfärdas i huvudområdet biblioteks- och informationsvetenskap (Library and Information Science).
Beskrivning av utbildningen på aktuell nivå
Utbildning på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper. Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå, – ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper, – utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och – utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(Högskolelagen 1 kap 9 §)
Nationella mål för aktuell examen
Kunskap och förståelse För magisterexamen skall studenten – Visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och – Visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.
Färdighet och förmåga För magisterexamen skall studenten – Visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information, – Visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar, – Visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och – Visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt För magisterexamen skall studenten – Visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete, – Visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och – Visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Efter genomgången utbildning förväntas de studerande ha goda kunskaper om: – informationsvetenskapliga teorier med särskild tonvikt på användarperspektiv – vetenskapsstudier, med särskild tonvikt på kommunikation och informationsförmedling – kulturanalytiska perspektiv, som ett verktyg för kritisk granskning av kulturförmedling – och färdigheter i kvantitativ och kvalitativ metod, samt forskningsdesign. – ekonomi- och personaladministration, strategisk planering och ledarskap, med särskild tonvikt lagd på kultur- och informationsförmedlande organisationer.
Den studerande skall också – visa förmåga att kommunicera på engelska inom programmets huvudområde och –visa förmåga att utifrån genusvetenskapliga perspektiv problematisera och analysera för programmet centrala teorier och begrepp.
Examinationsformer
Se aktuella kursplaner.
Betyg
På programmet tillämpas tregradig betygsskala med betygen väl godkänd, godkänd och underkänd, om inte annat anges i kursplanen för en viss kurs. Den som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för högre betyg.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.anstalld.umu.se/utbildningsadministration/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
Allmänt
Det övergripande målet för utbildningen är en ämnesmässig fördjupning och breddning av kandidatprogrammet. De studerande ska utveckla förmåga att analysera olika former av informationshantering, med utgångspunkt i ämnesområdets forskning. Under rubriken Studieplan framgår att alla kurserna i programmet är obligatoriska och läses i den ordning som anges där. Ordningsföljden på kurserna kan emellertid komma att ändras. Information om hur de enskilda kurserna är upplagda finns i de olika kursplanerna. Vetenskaplig metod omfattande 7,5 högskolepoäng ingår i den inledande kursen.
Examensarbete/Självständigt arbete För magisterexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng i biblioteks- och informationsvetenskap.
Anstånd med studiestart
Anstånd med studiestart kan beviljas om särskilda skäl föreligger. Exempel på särskilda skäl kan vara sociala, medicinska eller andra särskilda omständigheter som t.ex. vård av barn, studentfackliga uppdrag eller uppskjuten ledighet enligt lagen (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning. Ansökan om anstånd lämnas till StudentCentrum.
Negativt beslut om anstånd med studiestart kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.
Studieuppehåll
Den studerande som antagits till programmet kan ansöka om studieuppehåll. Ansökan lämnas till studie-/programvägledaren. Studieuppehåll med platsgaranti kan beviljas av följande skäl: sociala, medicinska eller andra särskilda omständigheter som t.ex. vård av barn eller studentfackliga uppdrag. Övriga skäl ger normalt studieuppehåll utan platsgaranti. Studieuppehåll utan platsgaranti ger förtur till utlysta platser till senare del av program. Negativt beslut om att få återuppta studierna efter studieuppehåll kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.
Studieavbrott
Den studerande som lämnar utbildningen ska meddela studieavbrott till studie-/programvägledaren.
Övrigt
Tillträde till kurserna i programmet regleras i kursplanerna.
Studieplan
Giltig från: HT07
Termin 1
2BV006
Informationsvetenskaplig fördjupning 30 hp
Avancerad nivå
Biblioteks- och informationsvetenskap: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
Termin 2
2BV008
Organisation, ledarskap och projektledning 15 hp
Avancerad nivå
Biblioteks- och informationsvetenskap: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Obligatorisk
2BV011
Magisteruppsats 15 hp
Avancerad nivå
Biblioteks- och informationsvetenskap: Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen