"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Utbildningsplan:

Arbetsterapeutprogrammet, 180 hp

Engelskt namn: Occupational Therapy Programme

Denna utbildningsplan gäller: HT12 och fram till HT17 (nyare version av utbildningsplanen finns)

Programkod: VYARB

Högskolepoäng: 180

Diarienummer: 513-1176-12

Ansvarig fakultet: Medicinska fakulteten

Beslutad av: Medicinska fakultetens fakultetsnämnd, 2013-05-10

Behörighetskrav

Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 16/A14)

Examen

Efter genomgånget utbildningsprogram kan studenten efter ansökan erhålla en Arbetsterapeutexamen (Degree of Bachelor of Science in Occupational Therapy) och Medicine kandidatexamen med arbetsterapi som huvudområde (Degree of Bachelor of Medical Science in Occupational Therapy) i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor, se http://www.student.umu.se/examen/bestammelser/examensbeskrivningar/

Beskrivning av utbildningen på aktuell nivå

(Högskolelagen 1 kap 8 §) Utbildning på grundnivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella eller specialutformade program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper. Regeringen får dock medge undantag när det gäller konstnärlig utbildning.
Utbildning på grundnivå skall utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

Lag (2006:173).

Nationella mål för aktuell examen

Nationella mål för Arbetsterapeutexamen

För arbetsterapeutexamen skall studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för behörighet som arbetsterapeut.

Kunskap och förståelse
För arbetsterapeutexamen skall studenten

  • visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och kännedom om aktuellt forsknings-och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen,
  • visa kunskap om förhållanden i samhället som påverkar individers och gruppers hälsa, och
  • visa kunskap om förhållanden i samhället som påverkar barns, kvinnors och mäns hälsa, och
  • visa kunskap om relevanta författningar

Färdighet och förmåga
För arbetsterapeutexamen skall studenten

  • visa förmåga att självständigt och i samverkan med individen genomföra arbetsterapeutiska åtgärder som förebygger, förbättrar och kompenserar nedsatt aktivitetsförmåga, 
  • visa förmåga att identifiera och genomföra miljöinriktade åtgärder både på individ-, grupp- och samhällsnivå,
  • visa förmåga att initiera och medverka i hälsofrämjande arbete,
  • visa förmåga att tillämpa sitt kunnande för att hantera olika situationer, företeelser och frågeställningar utifrån individers och gruppers behov,
  • visa förmåga att informera och undervisa olika grupper
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera åtgärder och behandlingsresultat med berörda parter samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa,
  • visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och
  • visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt att diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För arbetsterapeutexamen skall studenten

  • visa självkännedom och empatisk förmåga,
  • visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
  • visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot klienter eller patienter, deras närstående och andra grupper, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens

Självständigt arbete (examensarbete)
För arbetsterapeutexamen skall studenten inom ramen för kursfodringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen.

Nationella mål för Kandidatexamen

Kunskap och förståelse
För kandidatexamen skall studenten

  • visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.

Färdighet och förmåga
För kandidatexamen skall studenten

  • visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera, företeelser, frågeställningar och situationer,
  • visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
  • visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen skall studenten

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
  • visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.

Självständigt arbete (examensarbete)
För arbetsterapeutexamen skall studenten inom ramen för kursfodringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen.

Examinationsformer

Examination innebär en bedömning av studentens prestationer och utgör underlag för betygssättning. Bedömningen sker genom skriftliga, muntliga och/eller praktiska prov. Examination skall utformas så att en individuell bedömning av studentens prestationer kan göras. Examinationsformerna framgår av respektive kursplan och varierar beroende på ämnets karaktär och omfattning, kursens uppläggning, pedagogiska metoder m.m. I varje kurs ingår en eller flera examinationer samt undervisningsmoment som är obligatoriska. Närmare anvisningar finns i respektive kursplan.

Student som underkänts vid ordinarie provtillfälle har rätt till förnyat prov s.k. omprov, tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet från ordinarie prov meddelats och senast tre månader efter ordinarie prov samt ytterligare ett omprov inom ett år, s.k. uppsamlingsprov. Antalet provtillfällen är begränsat till totalt fem.

Vid praktisk verksamhetsanknuten kurs/klinisk utbildning avgör examinator om underlag för godkänt betyg finns. Om student underkänts, krävs förnyad kurs som begränsas till ett tillfälle.

Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen.

I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. 

Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.

Student som har underkänts två gånger i examination för viss kurs eller del av kurs har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det. Vid begäran om byte av examinator skall studenten i första hand vända sig till kursansvarig och i andra hand till studievägledare eller programråd.

Student som underkänts utifrån ovan angivna omtentamensregler måste avbryta studierna. Eventuell ansökan om ny utbildningsplats görs hos antagningsenheten.

Dispens från ovan angivna omtentamensregler kan i vissa fall ges av programrådet.
Under förutsättning att studenten följer universitetets regler för tentamensskrivningar och inte överskrider eventuella begränsningar i antalet examinationstillfällen får en student inte nekas att delta i prov. Detta gäller även då det finns obligatoriska utbildningsmoment som skall ha fullgjorts innan momentet/kursen godkänns. För att godkännas krävs dock att studenten i efterhand fullgör det obligatoriska momentet eller befrias från det. Vid examinationer där tredje part involveras (t.ex. klienter/-patienter) då det av säkerhetsskäl är nödvändigt, kan dock krävas att relevanta undervisningsmoment är fullgjorda innan studenten tillåts delta i prov. Detta anges i kursplanerna.

Student kan få ett betyg omprövat av examinator om det är uppenbart oriktigt och ändringen kan göras snabbt och enkelt.

Student som blivit underkänd har möjlighet att få studievägledning.

Betyg

Betyg sätts på genomgången kurs eller delkurs. Som betyg används en tregradig  betygsskala: väl godkänd, godkänd eller underkänd. Dispens från den tregradiga betygsskalan har erhållits för kurserna Arbetsterapi – verksamhetsförlagd utbildning 6 hp och Arbetsterapi – verksamhetsförlagd utbildning 15 hp. I dessa kurser tillämpas en tvågradig betygsskala, godkänd eller underkänd. Det är inte tillåtet att genom så kallad ”plussning” höja ett redan godkänt betyg. http://www.medfak.umu.se/digitalAssets/9/9054_plagiatpolicy_medfak_04.pdf

Tillgodoräknande

Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.studentcentrum.umu.se/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

Allmänt

Utbildningen är organiserad för heltidsstudier i ett utbildningsprogram och omfattar 180 högskolepoäng. Tyngdpunkten i arbetsterapeututbildningen utgörs av ämnsområdet arbetsterapi och aktivitetsvetenskap, som omfattar 125 högskolepoäng. Vidare ingår relaterad kunskap i form av vetenskaplig metodik, beteendevetenskap, samhällsvetenskap, humanbiologi, sjukdomslära, folkhälsa, entreprenörskap, innovation samt organisation och arbetsledning. Dessa kurser relateras och integreras på ett tydligt sätt  mot ämnet arbetsterapi. I programmet ingår verksamhetsförlagd utbildning genom tre kurser om totalt 27 högskolepoäng. Det första året fokuseras mot ”Människa – Miljö – Aktivitet”. Under det andra året sker en fördjupning och tillämpning av kunskap utifrån ”Utredning – Intervention – Utvärdering”. Det tredje studieåret är riktat mot ”Kreativitet – Ledarskap – Samverkan” och är uppbyggt av fyra kurser om 15 högskolepoäng vardera. Tre av dessa kurser: Innovation i samverkan, Verksamhetsförlagd utbildning och Examensarbete kan studenten välja att läsa i valfri ordning utifrån en individuell studieplan som bestäms under den fjärde terminen.

Student som följer utbildningsprogrammet är garanterad plats på de baskurser som ges inom ramen för programmet. I kursplanerna anges de förkunskapskrav som gäller för respektive kurs.

Under de inledande baskurserna i arbetsterapi läggs den teoretiska grunden för förståelse av aktivitetens betydelse för delaktighet och hälsa, vidare undersöks yrkets filosofiska och etiska grund, liksom vad yrkesrollen kan innebära i dagens samhälle. Arbetsterapiämnet är organiserat i en progression utifrån processmodell/er som tydligt beskriver strukturen för arbetsterapeutisk intervention. Genom detta synliggörs också betydelsen av relaterad kunskap, vilken finns representerad inom övriga baskurser i programmet. De sista baskurserna inom arbetsterapiämnet syftar till att studenten utvecklar en egen yrkesidentitet genom att syntetisera, värdera och tillämpa arbetsterapins teori och praxis såväl inom befintliga som nya arenor.

Studierna kännetecknas av aktivt kunskapssökande, problemlösning och reflektion. Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete, arbete i studiegrupper, övningar i klinisk tillämpning, case-metodik, seminarier och föreläsningar samt verksamhetsförlagd utbildning. Genomgående skall kursinnehållet bygga på vetenskap och beprövad erfarenhet. Vidare ingår moment som förutsätter tillämpning av ett aktivitetsfrämjande, samhällsengagerat och innovativt arbetssätt.

Ålders- genus-, klass-, etnicitet och kulturella aspekter belyses fortlöpande i utbildningen liksom ett globalt perspektiv på hälsa/ohälsa. Speciella projekt och uppgifter ger studenterna möjligheter att få egna upplevelser av vad skapande aktiviteter kan innebära och betyda för hälsan.

Verksamhetsförlagd utbildning kan komma att förläggas utanför studieorten. Utlandsstudier ses som en betydelsefull erfarenhet i den kommande yrkesfunktionen och studenten har möjlighet att förlägga del av utbildningen i annat land.

Baskurser

Termin 1 och 2, 60 högskolepoäng Högskolepoäng
Arbetsterapi - meningsfull aktivitet, delaktighet och hälsa 15
Vetenskaplig grundkurs 3
Arbetsterapi - processmodeller 12
Utveckling, motivation och lärande – Beteendevetenskap i arbetsterapi 12
Forskningsmetodik 3
Rätten till aktivitet – Samhällsvetenskap i arbetsterapi 7,5
Humanbiologisk grundkurs 7,5
   
Termin 3 och 4, 60 högskolepoäng  
Forsknmetodik, kvantitativ metod och EBM 3
Arbetsterapi – professionellt resonemang, kurs 1 ”case-metodik” 
(Delkurs A, B och C)

17
Hälsa, sjukdom och funktionshinder 1, (Delkurs 1, 2 och 3) 10
Forskningsmetodik, kvalitativ metod 3
Arbetsterapi – professionellt resonemang, kurs 2 och 3 4,5 + 4,5
Hälsa, sjukdom och funktionshinder, kurs 2 3
Folkhälsa, sjukdom och funktionshinder 3
Verksamhetsförlagd utbildning 6 + 6
   
Termin 5 och 6, 60 högskolepoäng  
Arbetsterapeuten som entreprenör och ledare 15
Examensarbete* 15
Innovation i samverkan* 15
Verksamhetsförlagd utbildning* 15
*kan läsas i valfri ordning  


Valbara kurser
Inom programmet finns under det tredje året utrymme för valbar kurs inom ramen för kursen Innovation i samverkan. Aktuella valbara kurs/er presenteras på programmets hemsida. Valbar kurs kan även vara internationellt utbyte genom VFU eller teoretiska kurser inom ramen för arbetsterapeutprogrammet.
     
Fria kurser
I programmet kan fria kurser vid andra fakulteter/institutioner och lärosäten inom eller utom Sverige som bedöms adekvata utifrån utbildningens mål ingå. Dessa sökes i fri konkurrens.     

Anstånd med studiestart

Anstånd med studiestart kan beviljas om särskilda skäl föreligger. Exempel på särskilda skäl är sjukdom, militärtjänstgöring, graviditet, vård av barn eller annat omvårdnadsansvar m.m. Ansökan om detta görs skriftligen hos StudentCentrum.
Negativt beslut om anstånd med studiestart kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.

Studieuppehåll

Bestämmelser för att söka och beviljas studieuppehåll framgår av Regelsamling för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid Umeå universitet http://www.student.umu.se/regelsamlingen. Negativt beslut om att få återuppta studier efter ett studieuppehåll kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.

Studieavbrott

Student som lämnar utbildningen bör meddela studieavbrott till programstudievägledaren.

Avrådan

Kursresultaten skall fortlöpande användas i studievägledande syfte i samverkan mellan student, lärare och studievägledare. Om tveksamhet föreligger om en students förutsättningar att fullfölja den påbörjade utbildningen med godkänt resultat, eller om dennes lämplighet att utöva det yrke utbildningen förbereder för bör studenten avrådas från fortsatta studier inom programmet. Denna avrådan bör göras så tidigt som möjligt och göras av lärare, studievägledare i samråd med studenten i fråga.     

Övrigt

Tröskelkrav för tillträde till respektive terminer;
Kursernas/delkursernas innehåll bygger på varandra och läses för termin 1-4 i den ordning som anges i programöversikten. Inom termin 5-6 kan tre kurser läsas i valfri ordning. Följande tröskelbestämmelser gäller för behörighet till fortsatta studier i utbildningen.

För tillträde till Arbetsterapi –Verksamhetsförlagd utbildning (6 hp) krävs kunskaper motsvarande innehållet i termin 1-3.
             
För tillträde till Arbetsterapi –Verksamhetsförlagd utbildning (15 hp) krävs kunskaper motsvarande innehållet i termin 1-4.

Dispens från tröskelkraven kan sökas hos programrådet om särskilda skäl föreligger.

Hälso- och vaccinationsprogram
Studenter erbjuds vaccinationer enligt medicinska fakultetens hälso- och vaccinationsprogram: http://www.medfak.umu.se/digitalAssets/34/34644_vaccinationsprogram_rev090317.pdf

Disciplinära åtgärder
Information om disciplinära åtgärder presenteras i Regelsamling för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid Umeå universitet http://www.student.umu.se/regelsamlingen

Plagiatpolicy
För information om universitetets plagiatpolicy, se Regelsamling för utbildning på grundnivå och avancerad nivå http://www.student.umu.se/regelsamlingen samt medicinska fakultetens plagiatpolicy se http://www.medfak.umu.se/digitalAssets/9/9054_plagiatpolicy_medfak_04.pdf

Regler för utbildningen
Regler för utbildningen finns i Högskolelagen (1992:1434) och högskoleförordningen (1993:100) samt i Regelsamling för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid Umeå universitet http://www.student.umu.se/regelsamlingen