"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Utbildningsplan:

Biomedicinsk analytikerprogrammet, 180 hp

Engelskt namn: Biomedical Laboratory Science Programme, Laboratory Medicine

Denna utbildningsplan gäller: HT11 och fram till HT15 (nyare version av utbildningsplanen finns)

Programkod: VYBIA

Högskolepoäng: 180

Diarienummer: 513-463-11

Ansvarig fakultet: Medicinska fakulteten

Beslutad av: medicinska fakultetens fakultetsnämnd, 2011-04-15

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet samt BiA, KeA, FyA, MaC eller Bi1, Ke1, Fy1a/1b1+1b2, Ma3b/3c. (Områdesbehörighet 12/A12). Undantag ges för BiB, KeB eller Bi2, Ke2.

Examen

Efter genomgånget utbildningsprogram kan studenten efter ansökan erhålla en
_ Biomedicinsk analytikerexamen efter att ha fullgjort 180 högskolepoäng 

- Kandidatexamen efter att ha fullgjort 180 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom det huvudsakliga området (huvudområdet ) för utbildning,  i enlighet med lokal examensbeskrivning fastställd av rektor.

Beskrivning av utbildningen på aktuell nivå

Allmänna mål i högskolelagen för utbildning på grundnivå:

Högskolelagen 1 kap 8 §
Utbildning på grundnivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella eller specialutformade program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper.

Utbildning på grundnivå skall utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

Nationella mål för aktuell examen

Nationella mål för biomedicinsk analytikerexamen
För biomedicinsk analytikerexamen skall studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för behörighet som biomedicinsk analytiker.

Kunskap och förståelse
För biomedicinsk analytikerexamen skall studenten: 
- visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen,
- visa kunskap om relevanta metoder inom området, och
- visa kunskap om relevanta författningar.

Färdighet och förmåga
För biomedicinsk analytikerexamen skall studenten:
- visa förmåga att självständigt planera och genomföra analyser och undersökningar och i samband med dessa samverka med patienten och närstående,
- visa förmåga att utveckla, använda och kvalitetssäkra biomedicinska laboratorie- och undersökningsmetoder,
- visa förmåga att tillämpa sitt kunnande för att hantera olika situationer, företeelser och frågeställningar utifrån individers och gruppers behov,
- visa förmåga att informera och undervisa olika grupper,
- visa förmåga att samla, bearbeta och kritiskt tolka analys- och undersökningsresultat, uppmärksamma och hantera avvikelser samt muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera resultaten med berörda parter samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa,
- visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och
- visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt att diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För biomedicinsk analytikerexamen skall studenten
- visa självkännedom och empatisk förmåga,
- visa förmåga att med helhetssyn på människan göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

Självständigt arbete (examensarbete)
För biomedicinsk analytikerexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.

Nationella mål för kandidatexamen

Kunskap och förståelse
För kandidatexamen skall studenten
-  visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.

Färdighet och förmåga
För kandidatexamen skall studenten
-  visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
-  visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
-  visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och
lösningar i dialog med olika grupper, och
-  visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen skall studenten
-  visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
-  visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
-  visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.

Självständigt arbete
För biomedicinsk analytikerexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.

Lokala mål för aktuell examen

Lokala mål för Biomedicinsk analytikerexamen

För utbildningen vid Medicinska fakulteten vid Umeå universitet gäller dessutom att studenten skall nå följande lokala mål:

Kunskap och förståelse
Studenten skall
-  visa bred kunskap inom yrkets kliniska verksamhet.

Färdighet och förmåga
Studenten skall
- ha förmåga att ansvara för provtagning, självständigt identifiera lämplig analys- undersökningsmetod och tillämpa denna samt tolka och utvärdera resultat.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten skall
- kunna förhålla sig till säkerhets- och skyddsföreskrifter som reglerar biomedicinsk laboratorieverksamhet och användning av medicinsk-teknisk utrustning,
- visa ett kritiskt förhållningssätt i informationssökning.

Examinationsformer

I varje kurs ingår en eller flera examinationer. Examinationsformerna varierar beroende på ämnets karaktär och omfattning, kursens uppläggning, pedagogiska metoder mm. Även kliniska prov förekommer. Examinationen kan avse hel kurs eller moment och vara muntlig, skriftlig eller praktisk, individuell eller i grupp. De examinationsformer som gäller anges i respektive kursplan. Examensarbetet examineras genom muntlig och skriftlig presentation.

Examination av den laborativa undervisningen sker fortlöpande genom bedömning av praktiska färdigheter och laborationsrapporter. Dessa övningar i att dokumentera laborativa moment är också ett led i förberedelsen för den kommande yrkesfunktionen.

För varje kurs anordnas ett ordinarie och fyra omtentamenstillfällen. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända tentamina kan den studerande erbjudas möjlighet till komplettering till betyget godkänt med individuell uppgift. Examinator beslutar om kompletteringens omfattning och utformning. Kompletteringen skall bygga på samma litteratur och kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle och om den inte är avklarad inom den utsatta tiden erhåller studenten betyget underkänt. Vid underkänd komplettering erbjuds studenten tentera vid nästa tentamenstillfälle.

Student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av en kurs har rätt att hos Programrådet begära byte av examinator.

Student har rätt att få betyg omprövat av examinator och beslutet kan ändras, förutsatt att det kan ske snabbt och enkelt och att betyget inte sänks.
Student som blivit underkänd har möjlighet att få studievägledning.

Verksamhetsförlagd utbildning
Student som blivit underkänd i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds en ny utbildningsperiod som till sin längd och innehåll motsvarar den underkända perioden.

Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger.

Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.

Betyg

Betyg sätts på genomgången kurs av en av Programrådet särskilt utsedd examinator.
Betygsättningen sker enligt en tregradig skala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.

Undantagna är kurser med verksamhetsförlagd utbildning och examensarbete, 15 högskolepoäng, för vilket betyget godkänd och underkänd gäller.

Vilket betyg som gäller framgår av respektive kursplan

Tillgodoräknande

Studenten kan hos Programrådet begära att få tillgodoräkna viss utbildning eller praktisk erfarenhet med godkänt resultat, inom eller utom landet. När fråga om tillgodoräknande prövas tas skälig hänsyn till utbildningens allmänna karaktär och huvudsakliga innehåll. Någon fullständig överensstämmelse mellan utbildningar som skall jämföras är därför inte nödvändig. Student har rätt att överklaga negativt beslut om tillgodoräknande av utbildning eller yrkesverksamhet.

Allmänt

Utbildningen organiseras som ett utbildningsprogram med två inriktningar och omfattar 180 högskolepoäng, där verksamhetsförlagda kurser ingår. Programmet genomförs som helfartsstudier.

Student som följer utbildningsprogrammet är garanterad plats på de kurser som ges inom ramen för programmet. I kursplanerna anges de förkunskapskrav som gäller för respektive kurs.
De naturvetenskapliga, medicinska och biomedicinska kurserna bygger innehållsmässigt på varandra. I kursplanerna anges det innehåll som respektive kurs bygger på.

Huvudområdet i biomedicinsk analytikerprogrammet är Biomedicinsk laboratorievetenskap, vilket kan ses som de metodiker som tillämpas på såväl kliniska laboratorier/avdelningar som forskningslaboratorier där man studerar biologiskt material samt biologiska funktioner och processer. I huvudområdet knyts medicinska ämnen, naturvetenskap, teknik och statistik samman till en helhet.

Genom hela utbildningen betonas sambandet mellan huvudområde och yrkesfunktion där vikt läggs på den professionella utvecklingen. Manuell färdighet ingår som moment i utbildningen men också att teoretiskt förstå och kunna beskriva metoder, välja adekvat metod samt kunna tolka och utvärdera undersöknings-, mät- och analysresultat. Dessutom ingår att kunna bedöma olika metoders validitet och reliabilitet, identifiera problem och formulera hypoteser samt genomföra hypotesprövning.

Undervisningsformerna varierar och består av föreläsningar men även omfattande inslag av studerandeaktiv pedagogik med laborationer, seminarier, case samt klinisk tillämpning. Stor vikt läggs vid att studenten skall beredas tid för självstudier, egen reflektion samt problemlösning, både individuellt och i grupp.

Den kliniska tillämpningen, verksamhetsförlagd utbildning (VFU) förläggs till laboratorier och avdelningar på sjukhus och till andra laboratorier med biomedicinsk verksamhet. Den verksamhetsförlagda utbildningen eller delar därav kan förläggas till annan ort.

Laborationer, seminarier och verksamhetsförlagd utbildning är obligatoriska moment.

Genomgående skall ålders-, genus- och mångfaldsaspekter belysas i utbildningen. 

I samtliga kurser genomförs utvärderingar där studenter tillsammans med kursansvariga lärare bedriver gemensam kvalitetsutveckling.

Studenten har möjlighet att förlägga del av utbildningen i annat land.

Examensarbete/självständigt arbete
I utbildningen ingår ett självständigt arbete omfattande 15 högskolepoäng. Det självständiga arbetet är centralt för att bekräfta att studenten uppnått kraven för examen. Studenten skall utifrån samlad kunskap via experimentella och/eller kliniska studier, fördjupa sina kunskaper via vetenskapliga artiklar, faktaböcker och annan litteratur. Studenten skall tillämpa och vidareutveckla inhämtade kunskaper med den grad av självständighet som krävs för att utöva yrket som biomedicinsk analytiker och för att påbörja studier på avancerad nivå. Arbetet skall dokumenteras i en uppsats.

Anstånd med studiestart

Student som blivit antagen till ett program men på grund av sjukdom eller annat bärande skäl inte kan ta sin plats i anspråk just den termin programmet startar har möjlighet att få anstånd med studiestarten. Skälen ska som regel ha uppkommit efter det att anmälan lämnats in. Ansökan om anstånd och intyg som styrker de åberopade skälen skall senast tre veckor efter terminsstart ha kommit in till StudentCentrum/antagningen vid Umeå universitet. Student har rätt att överklaga beslut om anstånd med att få påbörja studierna eller att få fortsätta sina studier efter studieuppehåll.

Studieuppehåll

Student som antagits till utbildning kan beviljas studieuppehåll med platsgaranti av följande skäl: graviditet, sjukdom, militärtjänstgöring, studerandefackliga uppdrag eller andra skäl som prövas individuellt. Skriftlig anmälan om studieuppehåll skall göras till Programrådet innan uppehållet påbörjas. Av anmälan skall framgå när studierna beräknas återupptas. Anmälan om studieuppehåll/återupptagande av studier ska inlämnas före 15 april inför höstterminen och före 15 oktober inför vårterminen. Studieuppehåll under termin 1 beviljas normalt inte om studenten inte uppnått minst 15 högskolepoäng inom programmet. Studenten uppmanas i sådana fall att på nytt söka till programmet. Studieuppehåll kan medges under ett år med möjlighet till förlängning.

Övriga kan göra studieuppehåll utan platsgaranti. Student som inte har platsgaranti skall skriftligen ansöka om att få återuppta studierna och kursplats erhålls i mån av tillgång.

Om utbildningsinnehållet har förändrats under uppehållstiden ska studenten inhämta motsvarande kunskaper innan studierna återupptas. När studenten som efter ett längre studieuppehåll (två terminer eller mer) önskar återinträde prövas formerna av Programrådet. Student har rätt att överklaga avslag på beslut.

Studieavbrott

En student som vill avbryta sina studier kan när som helst meddela studieavbrott. Student som gör studieavbrott skall meddela detta till programmet. Studieavbrott kan även konstateras av universitetet. Studieavbrott innebär att studentens rätt till aktuell utbildningsplats upphör eftersom antagning alltid gäller ett visst kurs- eller programtillfäll

Avrådan

Kursresultaten skall fortlöpande nyttjas i studievägledande syfte i samverkan mellan student, lärare och studievägledare. Om tveksamhet föreligger om en students förutsättningar att fullfölja den påbörjade utbildningen, ska det ingående prövas om studenten bör rådas att avbryta utbildningen. Denna avrådan bör göras så tidigt som möjligt av lärare, studievägledare och i samråd med studenten i fråga.

Övrigt

Tröskelkrav
Dispens från nedanstående söks hos Programrådet senast vid terminens första sammanträde.

Tröskelkrav för tillträde till respektive termin för inriktningen laboratoriemedicin
Kursernas innehåll bygger på varandra. Följande tröskelbestämmelser gäller för behörighet till fortsatta studier i utbildningen.
Termin 3
För tillträde till termin 3 krävs godkända kurser från termin 1 och termin 2. Undantag Mikrobiologi 5 högskolepoäng.
Termin 5
För tillträde till kurserna i termin 5 krävs att samtliga kurser fr.o.m. termin 1 t.o.m. termin 4 är godkända.
Termin 6
För tillträde till kurserna i termin 6 krävs att samtliga kurser fr.o.m. termin 1 t.o.m. termin 5 är godkända. Undantag Laboratoriemedicin I.

Tröskelkrav för tillträde till respektive termin för inriktningen klinisk fysiologi
Kursernas innehåll bygger på varandra. Följande tröskelbestämmelser gäller för behörighet till fortsatta studier i utbildningen.
Termin 3
För tillträde till termin 3 krävs godkända kurser från termin 1 och termin 2. Undantag Mikrobiologi 5 högskolepoäng.
Termin 5
För tillträde till kurserna i termin 5 krävs att samtliga kurser fr.o.m. termin 1 t.o.m. termin 4 är godkända.
Termin 6
För tillträde till kurserna i termin 6 krävs att samtliga kurser fr.o.m. termin 1 t.o.m. termin 5 är godkända.

Hälso- och vaccinationsprogram
Vaccinationer tillhandahålls enligt Medicinska fakultetens hälso- och vaccinationsprogram, som återfinns på följande adress, http://www.medfak.umu.se/digitalAssets/5/5630_vaccinationsprogram_dec07.pdf

Plagiatpolicy
För information om universitets plagiatpolicy för den medicinska fakulteten, se
http://www.medfak.umu.se/digitalAssets/9/9054_plagiatpolicy_medfak_04.pdf

Regler för grundutbildningen vid Umeå universitet
Regler för utbildningen finns i Högskolelagen (1992:1434) och högskoleförordningen (1993:100) samt i
universitetets regelsamling som återfinns på följande adress: http://www.student.umu.se/regelsamlingen

Studieplan Laboratoriemedicin

Giltig från: HT11

Termin 1

3BL070

Introduktion till vetenskaplig metodik 4 hp

Grundnivå

3BL044

Grundläggande laboratorievetenskap 11 hp

Grundnivå

Medicin: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Biomedicinsk laboratorievetenskap: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

3BL043

Humanbiologi och laboratoriemetodik 15 hp

Grundnivå

Medicin: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Biomedicinsk laboratorievetenskap: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Termin 2

3BL076

Medicinsk biokemi med laboratoriemetodik I, 8 högskolepoäng 8 hp

Grundnivå

Biomedicinsk laboratorievetenskap: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

3BL077

Medicinsk biokemi med laboratoriemetodik II 9 högskolepoäng 9 hp

Grundnivå

Biomedicinsk laboratorievetenskap: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

3BL075

Fysiologisk metodik och laboratoriediagnostik i primärvården, 8 högskolepoäng 8 hp

Grundnivå

3BL079

Mikrobiologi 5 hp

Grundnivå

Medicin: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Biomedicinsk laboratorievetenskap: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Termin 3

3BL086

Cell och molekylärbiologi med laboratoriemetodik 7 hp

Grundnivå

Biomedicinsk laboratorievetenskap: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

3BL087

Hematologi och immunologi med laboratoriemetodik 6,5 hp

Grundnivå

Biomedicinsk laboratorievetenskap: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

3BL088

Sjukdomslära och genetik 9 hp

Grundnivå

Biomedicinsk laboratorievetenskap: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

3BL089

Laboratoriemetodik inom hematologi och immunologi 7,5 hp

Grundnivå

Biomedicinsk laboratorievetenskap: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Termin 4

3BL071

Molekylärbiologisk laboratoriemetodik 7,5 hp

Grundnivå

Medicin: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Biomedicinsk laboratorievetenskap: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

3BL058

Klinisk laboratoriemetodik I 7,5 hp

Grundnivå

Biomedicinsk laboratorievetenskap: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

3BL072

Tillämpad laboratoriemetodik I 15 hp

Grundnivå

Biomedicinsk laboratorievetenskap: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Termin 5

3BL059

Klinisk laboratoriemetodik II 7,5 hp

Grundnivå

Biomedicinsk laboratorievetenskap: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

3BL073

Tillämpad laboratoriemetodik II 15 hp

Grundnivå

Biomedicinsk laboratorievetenskap: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

3BL064

Laboratoriemedicin I 7,5 hp

Grundnivå

Medicin: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Biomedicinsk laboratorievetenskap: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Termin 6

3BL069

Laboratoriemedicin II 7,5 hp

Grundnivå

Biomedicinsk laboratorievetenskap: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

3BL096

Vetenskaplig metodik 4,5 hp

Grundnivå

Biomedicinsk laboratorievetenskap: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

3BL097

Ledarskap i arbetslivet 3 hp

Grundnivå

3BL063

Examensarbete 15 hp

Grundnivå

Biomedicinsk laboratorievetenskap: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen

Studieplan Klinisk fysiologi

Giltig från: HT11

Termin 1

3BL070

Introduktion till vetenskaplig metodik 4 hp

Grundnivå

3BL044

Grundläggande laboratorievetenskap 11 hp

Grundnivå

Medicin: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Biomedicinsk laboratorievetenskap: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

3BL043

Humanbiologi och laboratoriemetodik 15 hp

Grundnivå

Medicin: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Biomedicinsk laboratorievetenskap: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Termin 2

3BL076

Medicinsk biokemi med laboratoriemetodik I, 8 högskolepoäng 8 hp

Grundnivå

Biomedicinsk laboratorievetenskap: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

3BL077

Medicinsk biokemi med laboratoriemetodik II 9 högskolepoäng 9 hp

Grundnivå

Biomedicinsk laboratorievetenskap: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

3BL075

Fysiologisk metodik och laboratoriediagnostik i primärvården, 8 högskolepoäng 8 hp

Grundnivå

3BL079

Mikrobiologi 5 hp

Grundnivå

Medicin: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Biomedicinsk laboratorievetenskap: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Termin 3

3BL086

Cell och molekylärbiologi med laboratoriemetodik 7 hp

Grundnivå

Biomedicinsk laboratorievetenskap: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

3BL087

Hematologi och immunologi med laboratoriemetodik 6,5 hp

Grundnivå

Biomedicinsk laboratorievetenskap: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

3BL088

Sjukdomslära och genetik 9 hp

Grundnivå

Biomedicinsk laboratorievetenskap: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

3BL090

Omvårdnad med farmakologi och läkemedelshantering 7,5 hp

Grundnivå

Termin 4

3BL078

Klinisk fysiologi I 15 hp

Grundnivå

Biomedicinsk laboratorievetenskap: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

3BL091

Cirkulationsfysiologisk diagnostik 7,5 hp

Grundnivå

Biomedicinsk laboratorievetenskap: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

3BL092

Fysiologisk diagnostik, ultraljud kärl och perifer cirkulation 7,5 hp

Grundnivå

Biomedicinsk laboratorievetenskap: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Termin 5

3BL098

Nuklearmedicin och bildgivande teknik 7,5 hp

Grundnivå

Biomedicinsk laboratorievetenskap: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

3BL093

Neurofysiologisk diagnostik 7,5 hp

Grundnivå

Biomedicinsk laboratorievetenskap: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

3BL094

Fysiologisk diagnostik och behandling 7,5 hp

Grundnivå

Biomedicinsk laboratorievetenskap: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

3BL095

Ultraljudsdiagnostik Hjärta 7,5 hp

Grundnivå

Biomedicinsk laboratorievetenskap: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Termin 6

3BL099

Klinisk fysiologi II 7,5 hp

Grundnivå

Biomedicinsk laboratorievetenskap: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

3BL096

Vetenskaplig metodik 4,5 hp

Grundnivå

Biomedicinsk laboratorievetenskap: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

3BL097

Ledarskap i arbetslivet 3 hp

Grundnivå

3BL063

Examensarbete 15 hp

Grundnivå

Biomedicinsk laboratorievetenskap: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen