Bild på Norrsken över campus

Bild: Mattias Pettersson

Aktuellt vid MAL

Här presenterar vi nyheter och vad som är på gång vid Miljöarkeologiska laboratoriet.

Pilspetsar visar hur folk har rört sig under bronsåldern
Publicerad: 2024-02-28

Den arkeologiska kartan över Norrland har ”vita fläckar”. Mattias Sjölander, författare till en ny avhandling.

Invigde utrustning inom forskningsinfrastrukturer
Publicerad: 2024-02-01

Miljöarkeologiska laboratoriet och Humlab anordnade en gemensam invigning av utrustning inom infrastrukturer.

Mänskliga spår och naturens gång grogrund för ny kunskap
Publicerad: 2023-08-28

Människans historiska påverkan kan vara större i Arktis än vad forskare tidigare antagit visar ny avhandling.

En morgon i pollenmätningens tjänst
Följ med upp på universitetets tak för att samla in pollen för Umeås pollenprognoser på Pollenrapporten.se.
Publicerad: 2023-06-30
Ny utrustning ska underlätta arkeologiska analyser
Publicerad: 2023-05-23

Ny kamera för diagnostisering av jord- och sedimentlager har levererats till Miljöarkeologiska laboratoriet.

Bevis för att det funnits sjöar i Saharaöknen
Publicerad: 2022-09-13

Läs mer om förekomsten av forntida sjöar i Sahara daterade till mellan cirka 10 000 och 5 000 år sedan.

6 000 år av mänsklig påverkan av insekters biologiska mångfald
Publicerad: 2022-07-01

Ny studie undersöker fossiler av skalbaggar för att förstå hur förändringar i klimat och landskap påverkat

Miljöarkeologiska laboratoriet tar över pollenmätningar i Umeå
Publicerad: 2022-04-06

Pollenfällan är placerad på ett tak på campus. Daglig analys rapporteras till Naturhistoriska riksmuseet.

Miljöarkeologiska laboratoriet tar över pollenmätningen i Umeå
Publicerad: 2022-03-22

Miljöarkeologiska laboratoriet har tagit över arbetet med att mäta och analysera pollen i Umeå.

Umeåarkeologer publicerade i Nature
Publicerad: 2022-02-14

Chelsea Budd och Malcolm Lillie, båda arkeologer vid Umeå universitet, är några av de som medverkat i studien.

Senast uppdaterad: 2024-01-18