"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Publikationer 2005-2020

Publikationer vid Centrum för skolledarutveckling från år 2005 till 2020.

Ahlström, Björn & Danell, Mats (2019). Rolling the dice in a game of trust - Organizational effects on trust, efficacy and motivation when using economic incentives as a driving force for development in Swedish schools. Nordic Journal of Studies in Educational Policy. 5(3), 139-148.

Ahlström, Björn (2014). Mobbning i svensk forskning. I Jonas Höög & Olof Johansson (red.), Framgångsrika skolor – mer om struktur, kultur, ledarskap. Lund: Studentlitteratur.

Ahlström, Björn (2014).  Rektors ansvar – Att ta ställning. I Elisabet Nihlfors & Olof Johansson (red.), Skolledare i mötet mellan nationella mål och lokal policy. Malmö: Gleerups.

Ahlström, Björn & Sundström, Eva (2014). Rektorer i korselden - Rektorers upplevelser av stöd, krav och eget beslutsutrymme. I Helene Ärlestig & Monika Törnsén (red.). Ledarskap i centrum: om rektor och förskolechef. Malmö: Gleerups.

Ahlström, Björn (2014). Rektorers syn på mobbning eller “Vi är som alla andra”. I Jonas Höög & Olof Johansson (red.), Framgångsrika skolor – mer om struktur, kultur, ledarskap. Lund: Studentlitteratur

Ahlström, Björn & Höög, Jonas (2011). Measuring the Social and Civic Objectives of Schools. I Stephan Huber (red.), School Leadership – International Perspectives. Bern: Peter Lang Publishing Group.

Ahlström, Björn (2011). Mobbning och skolans sociala mål – En studie av fyra 7-9 skolor i Sverige. I Olof Johansson & Jonas Höög (red.), Struktur, kultur och ledarskap – Förutsättningar för framgångsrika skolor? Lund: Studentlitteratur.

Ahlström, Björn & Höög, Jonas (2010). Measuring the social and civic objectives of schools. I Stephan Huber (red.), School leadership – International perspectives. Bern: Peter Lang Publishing Group.

Ahlström, Björn (2010). Student participation and school success – A study about participation, grades and bullying among 9th grade students in Sweden. Education inquiry.

Ahlström, Björn (2009). Bullying and social objectives – A study of prerequisites for success in Swedish schools. Umeå: Department of Sociology.

Boström, Viola & Lundmark, Kjell (red.) (2019). Skoljuridik, (5 uppl.). Malmö: Liber.

Bredeson, Paul V; Klar, Hans W. & Johansson, Olof (2009). Superintendents as Collaborative Learners in Communities of Practice: A Socio-cultural Perspective on Professional Learning. Journal of School Public Relations, 30(2).

Dal, Michael; Elo, Janne; Leffler, Eva; Svedberg, Gudrun & Westerberg, Mats (2016). Research on pedagogical entrepreneurship – a literature review based on studies from Finland, Iceland and Sweden. Education Inquiry, 7(2), 159-182.

Danell, Mats (2006). På tal om elevinflytande. Hur skolans praktik formas i pedagogers samtal. (Diss). Luleå: Luleå tekniska universitet.

Drysdale, Lawrie; Gurr, David; Bennett, Jeffrey; Murakami, Elizabeth T. & Johansson, Olof (2014). Heroic leadership in Australia, Sweden and the United States. International Journal of Educational Management. 28(7), 785-797.

Englund, Claire & Wester, Maria (2015). “Educating pharmacists – the perfect prescription?” I Helle Mathiasen, Trine Fossland & Mariann Solberg (red), Academic Bildung in Net-based Higher Education: Moving beyond Learning. NY: Routledge.

Edqvist, Elisabet (2014). Ledares lärande- förändras ledarskap med Rektorsprogrammet? I Monika Törnsén & Helene Ärlestig (red.), Ledarskap i centrum: om rektor och förskolechef. Lund: Gleerups.

Fjellström, Magnus & Kristmansson, Per (2019). Constituting an apprenticeship curriculum. Journal of Curriculum Studies, 51(4), 567-581.

Fjellström, Magnus (2017). Becoming a construction worker. A study of vocational learning in school and work life. Diss. Umeå: Umeå Universitet.

Fjellström, Magnus & Kristmansson, Per (2016). Learning as an apprentice in Sweden: a comparative study on affordances for vocational learning in school and work life apprenticeship education. Education + Training, 58(6), 629-642.

Fjellström, Magnus, & Wester, Maria (2019). Universitetslärares skrivande om och för sin undervisning. Högre utbildning, 9(1), 20-33. 

Holmgren, Mikael; Johansson, Olof; Nihlfors, Elisabet & Stark, Elin (2012). Att bygga en rondell i rusningstrafik? Uppföljning av Skolverkets informationsinsatser vid implementeringen av skollagen. Umeå: Umeå universitet.

Holmgren, Mikael; Johansson, Olof; Nihlfors, Elisabet & Skott, Pia (2012). Local School Governance in Sweden: Boards, Parents and Democracy. Journal of School Public Relations, 33(1), 8-28.

Holmgren, Mikael; Johansson, Olof & Nihlfors, Elisabet (2012). Sweden: Centralization and Decentralization as Implementation Strategies, chapter 6. I Lejf Moos (red.), Transnational Influences on Values and Practices in Nordic Educational Leadership - Is there a Nordic Model? Springer: Amsterdam

Hoppe, Magnus, Westerberg, Mats & Leffler, Eva (2017). Educational approaches to entrepreneurship and entrepreneurial learning in higher education: A view from the Swedish horizon. Education + Training, 59(7-8), 751-767.

Hörnqvist, Maj-Lis (2014). Besök i verkligheten. Om verksamhetsobservationer som ledningsredskap. I Helene Ärlestig & Monika Törnsén (red.), Ledarskap i centrum: om rektor och förskolechef. (s. 67-83). Malmö: Gleerups förlag.

Hörnqvist, Maj-Lis & Leffler, Eva (2014). Fostering an entrepreneurial attitude – challenges in the leadership of school principals. Education + Training, 56(6), 551-561.

Hörnqvist, Maj-Lis (2014). Principals’ understandings of education based on research. A Swedish Perspective. I Kadir Beycioglu & Petros Pashiardis (red.). Multidimensional Perspectives on Principal Leadership Effectiveness. IGI Global.

Hörnqvist, Maj-Lis (2014). Skolledarskap och vetenskaplig grund. I Olof Johansson & Elisabet Nihlfors (red), Skolledaren i mötet mellan nationella mål och lokal policy. (s. 191-209). Malmö: Gleerups.

Höög, Jonas (2015). I Höög, Jonas & Johansson, Olof: Att bygga skolans processer. I Jonas Höög & Olof Johansson, Framgångsrika skolor – mer om struktur, kultur, ledarskap. Lund Studentlitteratur.

Höög, Jonas (2015). Best Practice Case Sweden. The National School Leadership Training Program. I School Leadership Policy Practices for Equity and Learning: Case Studies. Published by EPNoSL, European Policy Network on School Leadership on http://issuu.com/epnosl/docs/deliverable_3-3_epnosl_case_studies/5?e=13632634/11821882 .Downloaded 20150409

Höög, Jonas (2015). Epilog – Skolans dimensioner, rektors ledarskap och skolans framgång. I Jonas Höög & Olof Johansson (red.), Framgångsrika skolor – mer om struktur, kultur, ledarskap. Lund: Studentlitteratur.

Höög, Jonas (2015). Rektorer som integrerar skolans struktur och kultur blir framgångsrika. I Jonas Höög & Olof Johansson (red.), Framgångsrika skolor – mer om struktur, kultur, ledarskap. Lund: Studentlitteratur.

Höög, Jonas (2015). Är skolan en organisation-vad säger svensk utbildningsforskning? I Jonas Höög & Olof Johansson (red.), Framgångsrika skolor – mer om struktur, kultur, ledarskap. Lund: Studentlitteratur.

Höög, Jonas (2015). Rektors arbetssituation, tolkad utifrån arbets- och kravbeskrivningar i annonser för rektorstjänster. I Olof Johansson & Ulf Andersson (red.), Rektor och styrkedjan. Betänkande av utredningen om rektorernas arbetssituation inom skolväsendet. Statens offentliga utredningar SOU 2015:22.

Höög, Jonas (2015). School Accountability Toolset. Published by EPNoSL, European Policy Network on School Leadership on http://toolkit.schoolleadership.eu/accountability_intro.php.
Downloaded 20150409

Höög, Jonas & Johansson, Olof (2015). Struktur, kultur, ledarskap – förutsättningar för framgångsrika skolor (2:a uppl.). Lund. Studentlitteratur.

Höög, Jonas (2014). Elevhälsans dilemman – struktur, kultur, politik, individ. I Olof Johansson & Lars Svedberg (red.), Att leda mot skolans mål. Malmö. Gleerups.

Höög, Jonas (2014). Elevhälsan i skolan - teman med variationer. Stockholm: Skolverket/Fritzes.

Höög, Jonas (2014). Över- och underpresterande kommuner – vad skiljer dem åt? I Elisabet Nihlfors & Olof Johansson (red.), Skolledare i mötet mellan nationella mål och lokal policy. Malmö: Gleerups.

Höög, Jonas (2011). Struktur, kultur, ledarskap – ett projekt och dess resultat. I Jonas Höög & Johansson (red.), Struktur, kultur, ledarskap – förutsättningar för framgångsrika skolor. Lund: Studentlitteratur.

Höög, Jonas & Johansson Olof (2011). Struktur, kultur, ledarskap – förutsättningar för framgångsrika skolor. Lund: Studentlitteratur.

Höög, Jonas; Johansson, Olof & Olofsson, Anders (2011). Swedish Successful Schools revisited. I Lejf Moos, Olof Johansson & Christopher Day (red.), How School Principals Sustain Success over Time. International Perspectives. Dordrect: Springer.

Höög, Jonas; Moos, Lejf; Skedsmo, Guri; Olofsson, Anders; Johnson, Lauri. (2011). The Hurricane of Accountabilities? Comparison of Accountability Comprehesions and Practices. I Lejf Moos, Olof Johansson & Christopher Day (red.), How School Principals Sustain Succes over Time. International Perspectives. Dordrect: Springer.

Höög, Jonas (2011). Vad är en framgångsrik skola. I Jonas Höög & Olof Johansson (red.), Struktur, kultur, ledarskap – förutsättningar för framgångsrika skolor. Lund: Studentlitteratur.

Höög, Jonas et.al (2009). Swedish successful schools revisited. Journal of Educational Administration, 47(6), 742-753.

Höög, Jonas; Johansson, Olof & Olofsson, Anders. (2007). Successful principalship – The Swedish Case. I Christopher Day & Kenneth Leithwood (red.), Successful School Leadership in Times of Change: An International Perspective. Dordrecht: Springer.

Höög, Jonas; Bredeson, Paul V. & Johansson, Olof (2006). Conformity to new Global Imperatives and Demands - the case of Swedish school principals. I Lejf Moos (guest editor), Public education, democracy and supra- and transnational agencies in Europe. European Educational Research Journal, 5(3-4).

Höög, Jonas & Stattin Mikael (2005). Early retirement in Sweden 1988-1998 - the case of the disability pensioners. Sociologiska institutionen, Umeå Universitet.

Höög, Jonas; Johansson, Olof & Olofsson, Anders (2005). Successful principalship: the Swedish case. Journal of Educational Administration, 43(6), 595-606.

Johansson, Olof & Ärlestig, Helene (red.) (forthcoming 2020). Educational Authorities and the Schools – organisation and impact. Examples from 20 states. Dordrecht: Springer.

Johansson, Olof  & Svedberg, Lars (red.) (2016, 2018 & forthcoming 2020). Att leda mot skolans mål (Leading for goalfulfilment in schools). Gleerups: Stockholm.

Johansson, Olof (red.) (2018). Nycklar till skolframgång (Keys to school success). Studentlitteratur.

Johansson, Olof; Nihlfors, Elisabet & Jervik Steen, Linda (2014). School Boards and their functions in Sweden. I Lejf Moos & Jan Merok Paulsen (red.), School Boards in the Governance Process. Dordrecht: Springer.

Johansson, Olof & Nihlfors, Elisabet (2014). The Swedish Superintendent in the governing structure of the school system. I Adam E. Nir (red.), The Educational superintendent between trust and regulation: An international perspective. Hauppauge. NY: Nova Science Publishers.

Johansson, Olof & Nihlfors, Elisabet (2014). The Swedish Superintendent in the Policy Stream. I Leadership and Policy in Schools.

Johansson, Olof; Nihlfors, Elisabet & Holmgren, Mikael Sweden, Moos, Lejf Denmark, Skedsmo, Guri & Merok Paulsen, Jan Norway & Risku, Mika Finland. (2012) Local Decisions under Central Watch - A New Nordic quality assurance system, Chapter 11, I Lejf Moos (red.), Transnational Influences on Values and Practices in Nordic Educational Leadership - Is there a Nordic Model? Springer: Amsterdam.

Johansson, Olof; Nihlfors, Elisabet; Paulsen, Jan Merok & Risku, Mika. (2011). The Nordic superintendents’ leadership roles: cross national comparisons. I John MacBeath and Tony Townsend (red.), International Handbook on Leadership for Learning.

Johansson, Olof (2010). Chapter 11: Skolchefens roll och ställning. I Jonas Höög och Olof Johansson (red.), Struktur, kultur och ledarskap – Förutsättningar för framgångsrika skolor? Lund: Studentlitteratur.

Kofod, Kasper; Paulsen, Jan Merok & Johansson, O et.al. (2013). The School Boards between Power and Influence. I Lejf Moos & Jan Merok Paulsen (red.), School Boards in the Governance Process. Dordrecht: Springer.

Keisu, Britt-Inger & Ahlström, Björn (2020). Silent voices: Pupil participation for gender equality and diversity. Educational Research, 62(1), 1-17.

Kolam, Kerstin (2015). Tidsbrist och okunskap står i vägen för jämställdhet. Chef & ledarskap, 1/2015.

Kolam, Kerstin (2014). Jämställdhet – en utmaning för rektor och förskolechef. I Monika Törnsén och Helene Ärlestig (red.), Ledarskap i centrum: om rektor och förskolechef. Malmö: Gleerups.

Larsson, Magnus (2018). National environmental evaluation systems – guiding towards sustainability? Diss. Umeå: Umeå universitet.

Larsson, Magnus & Hanberger, Anders (2016). Evaluation in management by objectives: A critical analysis of Sweden’s national environmental quality objectives system. Evaluation, 22(2), 190-208.

Larsson, Magnus & Hanberger, Anders (2015). Effects on sustainable development from large environmental programmes: a review of 16 evaluations. Journal of Integrative Environmental Sciences, 12(2), 1-21.

Leffler, Eva (2019). An entrepreneurial attitude: Implications for teachers’ leadership skills? Leadership and policy in schools. Routledge 2019:1-16. (online October 2019).

Leffler, Eva & Hörnqvist, Maj-Lis (2014). Entreprenöriellt förhållningssätt i skolan – möjligheter och utmaningar för skolledare. I Helene Ärlestig & Monika Törnsén (red.), Ledarskap i centrum: om rektor och förskolechef. (131-143).  Malmö: Gleerups förlag.

Leo, Ulf; Rasmusson, Bodil & Wickenberg, Per (2019). Barns rättigheter i skolmiljö: från internationella initiativ till lokal praktik i skolmiljö. I Anna Sonnander & Lina Ponnert (red.), Perspektiv på barnkonventionen: forskning, teori och praktik. Lund: Studentlitteratur.

Leo, Ulf (2016). Rättslig reglering och professionella normer som påverkar rektorers ledarskap. I Kristian Andeneas & Jorunn Möller (red.), Retten i skolen: mellom pedagogikk, juss og politikk. Oslo: Universitetsforlaget. 

Leo, Ulf (2015). Professional Norms Guiding School Principals Pedagogical Leadership. Journal of Educational Management, 29(6).

Leo, Ulf & Per Wickenberg (2014). Enactment of Education for Sustainable Development. EERA (European Educational Research Association), Ecer, (European Conference on Educational Research), Porto 2014: (network 30. Environmental and Sustainability Education Research).

Leo, Ulf; Alfredsson, Emma; Andersson, Lena; W Flinck, Agneta; Rasmusson, Bodil; Wickenberg, Per (red.) (2014). Enforcing Child Rights Globally. Experiences and Reflections from the International Training Programme on Child Rights, Classroom and School Management. Lund: Lunds universitet.

Leo, Ulf (2014). Ledning av inre organisation för lärande – att synliggöra professionella normer. I Elisabet Nihlfors & Olof Johansson (red.), Skolledare i mötet mellan nationella mål och lokal policy. Malmö: Gleerups.

Leo, Ulf (2014). Normföljare i pedagogiskt ledarskap. I Monika Törnsén & Helene Ärlestig (red.), Ledarskap i centrum: om rektor och förskolechef. Malmö: Gleerups.

Leo, Ulf  & Wickenberg, Per (2014). Under One Umbrella. I Venka Simonovska & Patricia Mannix McNamara (red.), Schools for Health and Sustainability. Springer.

Leo, Ulf (2013). In the Best Interest of the Child: Change Agents’ Efforts to Reduce Drop-Out in Malawi. I C. Naseema & V. K. Jibin (red.), Elementary Education and Child Rights. New Delhi: Shipra Publications.

Leo, Ulf & Wickenberg, Per. (2013). Professional norms in school leadership - Change efforts in implementation of education for sustainable development. Journal of Educational Change, Springer, 14(4), 403-422.

Leo, Ulf (2013). Rektorers pedagogiska ledarskap - en kunskapsöversikt. Forskning i korthet 2013:4. Kommunförbundet Skåne.

Leo, Ulf (2013). Rektorer ska, bör och gör – normer som påverkar rektorer. I Olof Johansson & Lars Svedberg (red.), Att leda mot skolans mål. Malmö: Gleerups.

Leo, Ulf (2013). School Principals’ Norms: Between Law and Action. I Matthias Baier (red.), Social and Legal Norms: towards a socio-legal understanding of normativity. Farnham, Surrey: Ashgate

Leo, Ulf (2010). ”Rektorer bör och rektorer gör – en rättssociologisk studie om att identifiera, analysera och förstå professionella normer”. Diss. Sociology of Law, Lunds universitet.

Merchant, Betty, Ärlestig, Helene, Garcia, Encarnacion, Johansson Olof, et.al. (2012). Successful School Leadership in Sweden and the U.S: Contexts of Social Responsibility and Individualism. International Journal of Educational Management, 26(5), 428-441.

Merok Paulsen, Jan; Johansson, Olof; Moos, Lejf; Nihlfors Elisabet & Risku, Mika (2014). Superintendent leadership under shiftning governance regimes International Journal of Educational Management, 28(7), 813-822.

Moos, Lejf Denmark, Hansen, Börkur Iceland, Björk, Göran Finland, & Johansson, Olof Sweden (2012). Leadership for democracy, chapter 8. I Lejf Moos (red.), Transnational Influences on Values and Practices in Nordic Educational Leadership - Is there a Nordic Model? Springer: Amsterdam.

Moos, Lejf Denmark, Johansson, Olof Sweden & Skedsmo, Guri Norway (2012). Successful Nordic School Leadership, chapter 10. I Lejf Moos (red.), Transnational Influences on Values and Practices in Nordic Educational Leadership - Is there a Nordic Model? Springer: Amsterdam.

Munkhammar, Ingmarie (2019). Förskolechefers dilemman i det systematiska kvalitetsarbetet. I Kristina Malmberg & Anders Arnqvist (red.), Ledning i förskolan. Villkor och uttryck. Malmö: Gleerups.

Munkhammar, Ingmarie (2014). Förskolechefers kamp i och om ledarskap. I Elisabet Nihlfors & Olof Johansson (red.), Skolledare i mötet mellan nationella mål och lokal policy. Malmö: Gleerups.

Munkhammar, Ingmarie & Wikgren, Gretha (2010). Caring and learning together: A case study of Sweden. Early Childhood and Family Policy Series. N 20-2010. UNESCO.

Murakami, Elizabeth T.; Törnsén, Monika & Pollock, Katina E. (2014). "School Principals’ Standards and Expectations in Three Educational Contexts," Comparative and International Education / Éducation Comparée et Internationale, 43(1), Article 7. Available at: http://ir.lib.uwo.ca/cie-eci/vol43/iss1/7

Murakami Ramalho, Elizabeth; Ärlestig, Helene & Törnsen, Monika (2011). Importing and Exporting Knowledge of Successful Educational Leadership between Sweden and the United States. International Studies in Educational Administration 39(2) 97-112.

Murakami-Ramalho, Elizabeth; Ärlestig, Helene & Törnsén, Monika (2011). Successful principal leadership in Sweden and the United States: Importing and exporting educational leaders’ knowledge of high-stakes testing. International Studies in Educational Administration, 39(2), 97-112.

Nihlfors, Elisabet; Jervik Steen, Linda & Johansson, Olof (2015). Förskolechefen: En viktig länk i utbildningskedjan. Gleerups.

Nihlfors, Elisabet & Johansson, Olof (2014). Låt rektor och förskolechef få leda. I Elisabet Nihlfors och Olof Johansson (red.), Skolledare i mötet mellan nationella mål och lokal policy. Gleerups. 231-239.

Nihlfors, Elisabet & Johansson, Olof (2014). Nationell utbildningspolitik möter kommunala genomförandestrukturer. I Elisabet Nihlfors och Olof Johansson (red.), Skolledare i mötet mellan nationella mål och lokal policy. Malmö: Gleerups.

Nihlfors, Elisabet & Johansson, Olof (red.) (2014). Skolledare i mötet mellan nationella mål och lokal policy. Malmö: Gleerups.

Nihlfors, Elisabet & Johansson, Olof (2013). Rektor – en stark länk i styrningen av skolan. Stockholm: SNS Förlag.

Nihlfors, Elisabet; Johansson, Olof; Moos, Lejf; Merok Paulsen, Jan & Risku, Mika (2013). The Nordic Superintendents´ Leadership Roles: Cross-National Comparison. I Lejf Moos (red.), Transnational Influences on Values and Practices in Nordic Educational Leadership. Is there a Nordic model? Dordrecht: Springer Studies in Educational Leadership 19.

Nihlfors, Elisabet & Johansson, Olof Sweden, Moos, Lejf Denmark, Merok Paulsen, Jan Norway & Risku, Mika Finland (2012). The Nordic Superintendents’ leadership roles: cross national comparison, chapter 12. I Lejf Moos (red.), Transnational Influences on Values and Practices in Nordic Educational Leadership - Is there a Nordic Model? Springer: Amsterdam.

Norberg, Katarina (2019). Rektor, etik och beslutsfattande. I Viola Boström & Kjell Lundmark (red.), Skoljuridik (5 uppl.) (405-417). Malmö: Liber.

Norberg, Katarina (2019). Business as Usual or a State of Emergency? School Leadership During an Unprecedented Increase in Asylum-seekers. I Khalid Arar, Jeffrey S. Brooks & Ira Bogotch (red.), Education, Immigration and Migration. Policy, Leadership and Praxis for a Changing World (267-284). Bingley: Emerald.

Norberg, Katarina & Gross, Steven Jay (2019). Turbulent Ports in a Storm: The Impact of Newly Arrived Students Upon Schools in Sweden. Values and Ethics in Educational Administration, 14(1), 1-7.

Norberg, Katarina & Johansson, Olof (2014). Det pedagogiska ledarskapets etiska dimension. I Monika Törnsén & Helene Ärlestig (red.), Ledarskap i centrum: Om rektor och förskolechef (99-112). Malmö: Gleerups.

Norberg, Katarina; Ärlestig, Helene & Angelle, Pamela S. (2014). Global conversations about social justice: The Swedish-US example. Management in Education, 28(3), 101-105.

Norberg, Katarina (2014). Skolledarskap i mångkulturella miljöer. I Jonas Höög & Olof Johansson (red.), Framgångsrika skolor - mer om struktur, kultur och ledarskap (181-196). Lund: Studentlitteratur.

Norberg, Katarina & Johansson, Olof (2014). The Ethical Demands of Multiculturalism. I Christopher M. Branson & Steven Jay Gross (red.), Handbook of Ethical Educational Leadership (426-438). NY: Routledge.

Norberg, Katarina & Törnsén, Monika (2013). In the Name of Honor: Swedish school leaders’ experiences of honor-related dilemmas. Journal of Educational Administration, 51(5), 855-867.

Norberg, Katarina (2012). Successful schools: a European perspective. I Christopher Day (red.), The Routledge International Handbook of Teacher and School Development (437-445). NY: Routledge.

Norberg, Katarina (2011). Bedömning i en mångkulturell skola. I Agneta Hult & Anders Olofsson (red.), Utvärdering och bedömning i skolan. För vem och varför? (105-120). Stockholm: Natur & Kultur.

Norberg, Katarina & Johansson, Olof (2010). The Ethical Dimension of Curriculum Leadership in Scandinavian Countries. Journal of Educational Administration, 48(3), 327-336.

Norberg, Katarina (2009). Rektor, etik och beslutsfattande. I Viola Boström & Kjell Lundmark (red.), Rektor och lagen (315-327). Malmö: Liber.

Norberg, Katarina (2009). School leadership for diversity and inclusion - Meeting the multicultural challenge in Sweden. Values and Ethics in Educational Administration, 8(1), 1-8.

Norberg, Katarina & Johansson, Olof (2007). Ethical Dilemmas of Swedish School Leaders - Contrasts and Common Themes. Educational Management, Administration and Leadership, 35(2), 277-294.

Norlund, Sofia; Reuterwall, Christina; Höög, Jonas; Janlert, Urban & Slunga Järvholm, Lisbeth (2015). Work situation and self-perceived economic situation as predictors of change in burnout – a prospective general population-based cohort study. BMC Public Health, Environmental and occupational health.

Norqvist, Lars & Poromaa Isling, Pär (forthcoming 2020). Skolledarskap i Sverige: en forskningsöversikt 2014-2018 (School leadership in Sweden: a research overview 2014-2018). Nordic Studies in Education. 

Norqvist, Lars; Leffler, Eva & Jahnke, Isa (2016). Sweden and informal learning – Towards integrated views of learning in a digital media world: A pedagogical attitude. Handbuch Informelles Lernen [Handbook of informal learning], 217-235.

Norqvist, Lars (2016). Framing perceived values of education: When perspectives of learning and ICTs are related. Diss. Umeå: Umeå universitet.

Pashardis, Petros & Johansson, Olof (red.) (2016). Successful School Leadership: International Perspectives. London: Bloomsbury Academic.

Poromaa Isling, Pär (forthcoming 2020). Young Tornedalians in Education: The Challenges of Being National Minority Pupils in the Swedish School System. Education in the North.

Poromaa Isling, P (forthcoming 2020). Tornedalian Teachers’ and Principals’ in the Swedish Education System: Exploring Decolonial Minority Practices in the Aftermaths of ‘Swedification’. Nordic Journal of Comparative and International Education.

Poromaa Isling, Pär (2017). The significance of materiality in shaping institutional habitus: exploring dynamics preceding school effects. British Journal of Sociology of Education, 38(3), 384-402.

Rantala, Anna & Heikkilä, Mia (2019). Agency, guidance and gender – interrelated aspects of early childhood education settings. Education, 3-13, DOI: 10.1080/03004279.2019.1620305

Rantala, Anna (2016). -Snälla du! Kan du sätta dig?: Om vägledning i förskolan. Diss. Umeå: Umeå universitet.

Rantala, Anna (2015). Snäll, snällare, snällast - om förskolepedagogers fostransstrategier. I Gun-Marie Frånberg (red.), Efter barnets århundrade - Utmaningar för 2000-talets förskola. Lund: Studentlitteratur. 

Rönnström, Niclas & Johansson, Olof (forthcoming 2020). Att förbättra skolor med stöd i forskning (Improving schools with support of research). Natur & Kultur.

Rönnström, Niclas & Johansson, Olof (red.) (2018). Att leda skolor med stöd i forskning (Improving schools with support of research). Natur & Kultur.

Sundström, Eva & Ahlström, Björn (2014). ”Rektorer i korselden – rektorers upplevelser av stöd, krav och eget beslutsutrymme”, i Törnsén, Monika & Ärlestig, Helene (red.), Ledarskap i centrum: Om rektor och förskolechef. Malmö: Gleerups. 145-162.

Törnsén Monika (2015). Har framgångsrika skolor framgångsrika rektorer?, I Johansson Olof, & Höög, Jonas (red.), Struktur, kultur, ledarskap – Förutsättningar för framgångsrika skolor (2 uppl.). Studentlitteratur.

Törnsén, Monika & Ärlestig, Helene (red.) (2014). Ledarskap i centrum: om rektor och förskolechef. Malmö: Gleerups.

Törnsén, Monika & Ärlestig, Helene (2014). Om ledarskap och pedagogiskt ledarskap. I Törnsén, Monika & Ärlestig, Helene (red.), Ledarskap i centrum: Om rektor och förskolechef. Gleerups.

Törnsén, Monika & Ärlestig, Helene (2014). Pedagogiskt ledarskap, mål, process och resultat. I Johansson, Olof & Höög, Jonas (red.), Framgångsrika skolor - mer om struktur, kultur, ledarskap. Studentlitteratur.

Törnsén, Monika (2014). Rektors förändringsledarskap. I Olof Johansson & Jonas Höög (red.), Framgångsrika skolor – mer om struktur, kultur, ledarskap. Studentlitteratur.

Törnsén, Monika (2013). Rektors ledning och styrning av elevhälsan. I Olof Johansson och Lars Svedberg (red.), Att leda mot skolans mål. Gleerups.

Törnsén, Monika & Ärlestig, Helene (2012). Rektor och elevers rätt till lärande. I Viola Boström & Kjell Lundmark (red.), Skoljuridik (3 uppl.). Malmö: Liber.

Törnsén, Monika (2009). Successful Principal Leadership: Prerequisites, Processes and Outcomes. Diss. Umeå: Umeå universitet. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-21668

Fyra artiklar som ingår i avhandlingen och som publicerats i internationella tidskrifter:

·         Törnsén, Monika (2010). Keys to successful leadership - High support to capable and versatile principals. Educational Forum, 74(2), 90-103.

·         Törnsén, Monika (2009). Principal leadership, national responsibilities and successful school outcomes. International Studies in Educational Administration, 37(3), 37-52.

·         Törnsén, Monika (2009). Strategies, accountability and democratic values - A successful principal in a Swedish school. Values and Ethics in Educational Administration, 7(4), 1-8. **

·         Törnsén, Monika (2008). Success as equivalence - the Swedish case. Nordic Educational Research, 28(3), 204-218.

Uljens, Michael; Möller, Jorunn; Ärlestig, Helene & Fredriksen, Lars Frode (2013). Chapter 9. The professionalisation of Nordic school leadership. I Lejf Moos (red.), Transnational Influences on Values and Practices in Nordic Educational Leadership - Is there a Nordic Model? Doredrecht: Springer.

Wester, Maria (2013). Nyttan med att fortbilda lärare. Didaktisk tidskrift, 23(1), 477-492.

Wickenberg, Per & Leo, Ulf (2014). Change Agents and Change of Norms: international experiences on training in UN Convention on the Rights of the Child in Schools. Journal of International Cooperation in Education, 16(2). Hiroshima University, Centre for the Study of International Cooperation in Education.

Wickenberg, Per & Leo, Ulf (2013). Ett steg fram och ett tillbaka. Statens styrning av miljö och hållbar utveckling genom skollag, läroplaner och kursplaner. Research Report in Sociology of Law 2013:1. Lunds universitet: Mediatryck.

Ärlestig, Helene & Rollin Nordgren (2019). School leader production in Sweden and California: a critical analysis. I Arnold B. Danzig & William R. Black (red.) Who controls the preparation of education administrators? Charlotte NC: Information Age Publishing, 157-183.

Ärlestig, Helene; Day, Christopher & Johansson, Olof (red.) (2016). A Decade of Research on School Principals - Cases from 24 countries. Dordrecht: Springer.

Ärlestig, Helene (2016). European Perspectives - Developing Successful and Effective School Leadership (1 uppl.).  I Petros Pashardis, Olof Johansson (red.), Successful School Leadership: International Perspectives (94-104). London: Bloomsbury.

Ärlestig, Helene & Törnsén, Monika (2014). Classroom observations and supervision - essential dimensions of pedagogical leadership. International Journal of Educational Management, 28(7), 856-868.

Ärlestig, Helene, Törnsén, Monika (2014). Den svenska förskolechefen och rektorn. I Törnsén, Monika & Ärlestig, Helene (red.), Ledarskap i centrum: Om rektor och förskolechef. Gleerups.

Ärlestig, Helene & Törnsén, Monika (2014). Pedagogiskt ledarskap – en ledarskapsmodell för att styra vardagens processer i relation till mål och resultat. I Jonas Höög & Olof Johansson (red.) Struktur, kultur, ledarskap – fördjupade studier av framgångsrika skolor. Lund: Studentlitteratur.

Ärlestig, Helene & Törnsén, Monika (2014). Successful leadership in River School – a principal’s retrospective revisit. I David Gurr & Christopher Day, Christopher (red.), Stories about Successful Principals. NY: Routledge.

Ärlestig, Helene & Törnsén, Monika (2014). Sweden - Teachers make the difference: a former principal’s retrospective. I Christopher Day & David Gurr (red.), Leading Schools Successfully, Stories from the field. Routledge.

Ärlestig, Helene; Nihlfors, Elisabet & Johansson, Olof (2014). Swedish Leadership Research – an important but neglected area. I Helene Ärlestig, Olof Johansson & Christopher Day (red.), Recent Research on Principals and Their Work: Cross Cultural Perspectives. Dordrecht: Springer.

Ärlestig, Helene (2014). Systematiskt kvalitetsarbete: - ett gemensamt ansvar för rektor, huvudmannen och skolinspektionen i Elisabet Nihlfors & Olof Johansson, (red.), Skolledare i mötet mellan nationella mål och lokal policy. Malmö: Gleerups

Ärlestig, Helene (2014). Vem är det som bestämmer här – rektor, styrning och beslutsfattande. I Jonas Höög & Olof Johansson (red.), Struktur, kultur, ledarskap – fördjupade studier av framgångsrika skolor. Lund: Studentlitteratur.

Ärlestig, Helene (2013). Fyra perspektiv för en mer medveten organisationskommunikation i Johansson, Olof & Sveberg, Lars (red.), Att leda mot skolans mål. Malmö: Gleerups.

Ärlestig, Helene (2012). The Challenge of Educating Principals: Linking Course Content to Action. Planning and Changing. 43(3-4).

Ärlestig, Helene & Johansson, Olof (2011). Kapitel 2, Svenska avhandlingar om rektor 2000-2010. I Olof Johansson (red.) Forskning om rektor. Stockholm: Vetenskapsrådet.

Ärlestig, Helene & Johansson, Olof (2011). Kapitel 3, Publicerad forskning om rektor i Sverige. I Olof Johansson (red.) Forskning om rektor. Stockholm: Vetenskapsrådet.

Ärlestig, Helene & Johansson, Olof (2011). Kapitel 5, Research on Principals i Sweden. I Olof Johansson (red.), Forskning om rektor. Stockholm: Vetenskapsrådet.

Ärlestig, Helene & Olsson, Ulf (2011). Pedagogiska revisioner eller utvecklingsdialoger. Samtalets betydelse för högre måluppfyllelse. Stockholm: Stockholm stads rapportserie.

Ärlestig, Helene (2010). Kapitel 6, Vardagssamtal – ett stöd eller ett hinder i rektors pedagogiska ledarskap?  I Olof Johansson & Jonas Höög (red.), Struktur, kultur, ledarskap - Förutsättningar för framgångsrika skolor. Lund: Studentlitteratur.

Ärlestig, Helene (2010). Kapitel 9, Kvalitetsredovisning – ett hjälpmedel för framgångsrika skolor?  I Olof Johansson & Jonas Höög (red.), Struktur, kultur, ledarskap - Förutsättningar för framgångsrika skolor. Lund: Studentlitteratur.

Ärlestig, Helene (2009). Principals Communication in Successful Schools – A Matter of Structure and Culture rather than Individual Abilities. Principal Matters, 79(1), 9-15.

Ärlestig. Helene (2008). Communication between Principals and Teachers in Successful Schools. Diss. Umeå: Umeå universitet.

Avhandlingen innehåller följande publicerade artiklar:

·         Ärlestig, Helene (2008). In-school communications: Developing a Pedagogically Focussed Culture Values and Ethics. Educational Administration, 7(1), 1-8.

·         Ärlestig, Helene (2008). Structural Prerequisites for Principals’ and Teachers’ Communication about Teaching and Learning issues. Improving Schools, 11(3), 191-205. 

·         Ärlestig, Helene (2007). Multidimensional Organizational Communication as a Vehicle for Successful Schools? Journal for School Public Relations, 28(2), 137-163.

·         Ärlestig, Helene (2007). Principals’ Communication inside Schools – a Contribution to School Improvement? The Educational Forum, 71(3), 262-273.

Österlind, Malin (2016). Sport policy evaluation and governing participation in sport: Governmental problematics of democracy and health. International Journal of Sport Policy and Politics, 8(3), 347-362.

Österlind, Malin & Fahlén, Josef (2015). Reconsidering the epistemology of the Swedish sports model through the lens of governmentality: notes on the state-civil society relationship, government, power and social change. Idrott, historia & samhälle, 148-170.

Senast uppdaterad: 2023-03-22