Logga in på studentwebben
Redigera innehåll på umu.se
Bild: Ulrika Bergfors
Utbildning på forskarnivå avslutas med en offentlig disputation där doktoranden försvarar sin doktorsavhandling.
Vid Umeå universitet äger mellan 150 och 200 disputationer rum varje år. Disputationerna är öppna för alla intresserade.
Disputation. Integrerad käk- och nackmotorisk funktion hos barn och vuxna: kinematiska studier
Disputation. Innovativ träning för extrapulmonella effekter för personer med KOL. Genomförbarhet, fysiologisk respons och metod.
Disputation. Att förutspå det kliniska utfallet vid Subarachnoidalblödning med hjälp av biomarkörer.
Disputation. Vår skog, vår kakao, vår framtid: REDD+ genom samarbetsstyrning som löfte och resultat i Ghana
Disputation. Långtidseffekter av utbrottet med Cryptosporidium hominis i Östersund.
Disputation. ÖRON- OCH HÖRSELDIAGNOSTIK I LÅGINKOMSTMILJÖER Möjligheter för nya eHälso-lösningar.
Disputation. Folkbildningens vänner: Folkskollärarnas kollektiva agerande 1838-1879
januari
Disputation. Elevröster om digitala förmågor i naturvetenskaplig undervisning – mot modeller för digital mångsidighet i online-sökande och samskapande med AI.
Disputation. Att skapa digital hållbarhet: Organisatoriska förutsättningar och utmaningar för digitala hållbarhetspraktiker
Disputation. Allvarliga blödningar, tromboemboliska komplikationer och mortalitet hos patienter med myeloproliferativa neoplasier.
Disputation. Upprätthållande av mänskligt mitokondriellt DNA: Insikter i replikationsstress, patogena mutationer och relaterade mitokondriella processer.
Disputation. Vad svenska prepositionskonstruktioner klargör om ryska gerundiumbetydelser – en korpusstudie
februari
Disputation. Mikroinvasiv trabekulär kirurgi vid glaukom.
Disputation. Bortom träden Sociala och känslomässiga dimensioner av skog och skogsägande
Disputation. F. Scott Fitzgerald i tidskriften: En intermedial analys av hans noveller
Disputation. Ultrasnabb laddning och spinndynamik i nanostrukturer och metamaterial
Disputation. Om det dubbla undervisningsuppdraget för ett digitalt medborgarskap: Samhällskunskapslärarutbildning genom en postdigital lins