Bild: Mostphotos

Co-Design for Resilience: Syd-Nord feedback för en värld i omvandling

Doktorandprojekt Co-design kan vara ett sätt att förbättra processer för samarbetande och kreativ förändring inom samhällen som står inför akuta kriser inom sina sociala system och sina miljösystem. Genom min forskning syftar jag till att utforska möjligheterna med co-design genom ett utbyte av sociala former och relationer med den mänskliga och icke-mänskliga miljön.

Utgångspunkten för mitt forskningsprojekt är inspirerad av perpesktivet "degrowth" (D'Alisa, et al., 2015) och söderns epistemologier (Sousa, 2011). Båda visionerna har ett emancipatoriskt syfte att överskrida nuvarande hegemoniska sociala interaktioner och kan fungera som en bas i sökandet efter alternativa och mer hållbara sätt att förstå, skapa och leva i världen, inklusive andra sätt att designa.

Projektansvarig

Projektöversikt

Projektperiod:

Startdatum: 2018-09-01

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Designhögskolan

Forskningsområde