Bild: Malin Grönborg

Designing for Diversity: how to design for an inclusive, more democratic society

Doktorandprojekt Inclusive Design, även kallat "Design för Alla" eller "Universal Design", är ett förhållningssätt till design som syftar till att designa vanliga produkter, tjänster, strategier och miljöer som är tillgängliga och attraktiva för så många som möjligt.

Baserat på tidigare genomförda och kommande projekt inom området inkluderande design syftar mitt forskningsprojekt till att utforska och undersöka olika sätt att förstå hur inkluderande design kan se ut, vilka utmaningar vi fortfarande står inför, från en detaljerad till en övergripande nivå. Detta för att särskilja och öka förståelsen för förutsättningar som krävs för att utforma ett hållbart, inkluderande och demokratiskt samhälle.

Projektansvarig

Catharina Henje
Universitetsadjunkt

Projektöversikt