En tentativ definition av rättvisa i testsammanhang (fairness) kan göra gällande att tolkning och användning av provresultat ska vara lika giltiga för alla individer och grupper som inkluderas i testtagarpopulationen.
Doktorandprojekt
En tentativ definition av rättvisa i testsammanhang (fairness) kan göra gällande att tolkning och användning av provresultat ska vara lika giltiga för alla individer och grupper som inkluderas i testtagarpopulationen.
För det svenska högskoleprovet innebär detta att provpoängen bör tolkas lika oavsett irrelevanta funktionshinder eller att användningen av testresultat bör resultera i ett rättvist urval som är oberoende av irrelevanta funktionshinder. Den största identifierade undergrupp med funktionshinder som erbjuds anpassningar av högskoleprovet är gruppen med diagnostiserad dyslexi. Förlängd skrivtid används som anpassning för denna grupp.
Projektöversikt
Projektperiod:
Startdatum: 2016-09-01
Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet
Min forskning kommer att undersöka den gällande anpassningen och möjliga alternativa anpassningar eller modifieringar för testtagare med särskilda behov.
Huvudhandledare: Ewa Rolfsman Biträdande handledare: Christina Wikström