"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Impostor-fenomenet och dess samband med resiliens och psykologisk trygghet

En enkätundersökning och intervention bland svenska läkarstudenter

Forskningsprojekt Forskningsprojektet undersöker faktorer som påverkar läkarstudenters välmående och lärande med fokus på impostor-upplevelser, psykologisk trygghet och resiliens.

Vår forskningsprojekt undersöker förekomsten av impostor-upplevelser bland läkarstudenter och hur dessa hänger samman med psykologisk trygghet och resiliens. Genom en kombination av enkäter, intervjuer och en psykologiskt stärkande intervention studerar vi hur imposter-upplevelser kan minska och hur tryggheten i utbildningsmiljön kan stärkas. Målet är att utveckla evidensbaserade insatser som kan integreras i läkarutbildningen för att skapa en mer stödjande och hållbar lärandemiljö.

Projektansvarig

Aziz Bitar
Universitetslektor, specialistutbildad läkare
E-post
E-post

Projektöversikt

Projektperiod:

Startdatum: 2023-01-01

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Institutionen för klinisk vetenskap

Projektbeskrivning

Impostor-upplevelser, eller (eng. impostor phenomenon), innebär att individer tillskriver sina framgångar yttre faktorer, underskattar sin egen förmåga och känner rädsla för att bli "avslöjad" som bluff – trots uppnådd kompetens. I en ny studie från Umeå universitet uppgav 58 % av läkarstudenterna nivåer av impostor-upplevelser som anses kliniskt relevanta, vilket betyder att det kan påverka deras välmående. Nästan 9 av 10 studenter hade minst måttliga besvär. Detta är oroande – särskilt mot bakgrund av den växande oron för psykisk ohälsa bland läkarstudenter.

Projektet omfattar fyra delstudier:

En longitudinell enkätstudie undersöker hur impostor-upplevelser förändras under utbildningen och hur de påverkar psykisk hälsa över tid.

En intervjustudie ska ge en fördjupad förståelse för studenters egna upplevelser av impostor-upplevelser.

En intervention baserad på övningar i självmedkänsla testas för att minska impostor-nivåer och stärka psykologiska trygghet.

En workshop utvecklas utifrån resultaten i delstudierna och utvärderas med före- och eftermätningar.

Målet är att skapa kunskap och konkreta verktyg som kan tillämpas inom utbildningen för att minska impostor-upplevelser, förebygga psykisk ohälsa och främja en inkluderande och trygg lärandemiljö.

Senast uppdaterad: 2025-09-16