Hoppa direkt till innehållet

Kakor

För att kunna chatta behöver du tillåta att Microsoft Dynamics använder kakor.

printicon
Huvudmenyn dold.

Kompetenser av betydelse för att självständigt arbeta som polis

Doktorandprojekt Avhandlingsarbetet ingår i ett projekt, RECPOL (Recruitment, Education and Careers in the Police), som ursprungligen var ett samarbete mellan polisutbildningarna i Sverige och Norge.

Syftet med projektet är att undersöka attityder till professionen, utbildningen och kompetensers betydelse för att utöva polisyrket. Till detta projekt har ytterligare europeiska länder anslutits som Belgien, Finland, Danmark, Island, Skottland och Spanien (Katalonien).

Projektansvarig

Kirsi Kohlström
Universitetsadjunkt
E-post
E-post
Telefon
090-786 64 86

Projektöversikt

Projektperiod:

Startdatum: 2014-09-01

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Lärarhögskolan, Pedagogiska institutionen

Forskningsområde

Pedagogik

Projektbeskrivning

I Sverige har enkätundersökningar genomförts på alla tre polisutbildningsorter. Utifrån det insamlade datamaterialet syftar studien till att öka förståelsen för polisstuderandes och polisers attityder till olika kompetenser och deras betydelse för polisyrket. Vilka kompetenser värderas som värdefulla och mindre värdefulla för att självständigt arbeta som polis? I och med att forskningsprojektet både innefattar utbildningstiden och första tiden i professionen finns det möjlighet att jämföra om och hur attityder förändras och undersöka motiven till förändringen. En viktig komponent i detta avhandlingsarbete är att relatera resultaten till pedagogiska aspekter om lärande. Vad är det för lärande som sker i utbildningen och vilket lärande sker i yrkeslivet och ställa sig frågan om och hur det påverkar respondenternas värderingar av kompetenser?

Huvudhandledare: Staffan Karp
Biträdande handledare: Ulrika Haakepe