Using No-Code AI to Teach Machine Learning in Higher Education

Forskningsprojekt Syftet med projektet är att utforska potentialen hos "no-code" (sv: ”kodfria”) AI-plattformar i högre utbildning. Genom att använda AI-verktyg med användarvänliga, grafiska gränssnitt strävar vi efter att ”demokratisera” AI-utbildning. Dessa verktyg gör det möjligt för studenter med olika disciplinär bakgrund att analysera data och träna maskininlärningsmodeller utan att ha omfattande kunskaper i programmering.

Projektansvarig

Leif Sundberg

Projektöversikt

Projektperiod:

Startdatum: 2024-01-01

Projektbeskrivning

Projekt genomförs med resurser från SCDI AI Business lab och omfattar utforskande workshops och kunskapsutbyte med internationella partners. I projektet utgår vi från tidigare erfarenheter av att använda no-code AI i högre utbildning vid institutionen för informatik, till exempel i masterkursen "AI for business".

Finansiär: Vetenskapsrådet, VR.

Senast uppdaterad: 2024-02-27