Hoppa direkt till innehållet

Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 31 mars 2021)

printicon

Vision, pedagogik och identitet vid samisk konfirmation: kultur, tradition och historia som förutsättningar

Doktorandprojekt Under de senaste årtiondena har det inletts omförhandlingar där olika grupper med kristna samer har börjat anpassa sin tro och religionsutövning till en samisk kulturell kontext. Kyrkor i Sverige och Norge har bland annat öppnat upp för jojken, som tidigare betraktades som syndig, och präster med samiskt ursprung har fört in typiska samiska element i gudstjänster och religiösa texter.

Dessa processer av omförhandlingar och anpassningar av kristendomen kan betraktas som ett tecken på avbrott i den koloniala historien som omslutit mötet mellan kristendomen och samer. Istället inleds nu flera försök och aktiviteter kopplade till försoning och dekolonisering. Ett konkret exempel är de samiska konfirmationsläger som Svenska kyrkan anordnar genom Luleå och Härnösands stift.

Projektansvarig

Projektöversikt

Projektperiod:

Startdatum: 2014-09-01

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Institutionen för idé- och samhällsstudier, Lärarhögskolan

Projektbeskrivning

Mitt avhandlingsprojekt inriktar sig på att undersöka visioner, pedagogik och konfirmanders identitetskonstruktion vid dessa läger mot bakgrund av de koloniala relationer som präglat och till viss del fortfarande präglar mötet mellan Svenska kyrkan och samer.

Huvudhandledare: Olle Sundström
Biträdande handledare: Karin Sporre