"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Redskap för studenter och anställda

Syftet med "Redskap för studenter" är att visa hur man i praktisk handling kan omsätta de intentioner som skrivits fram i dokumentet om humanistiska kompetenser.

Tanken är att i alla utbildningssammanhang, program och/eller kurser, avsätta tid – t.ex. ett moment i kurserna/programmen – för en genomgång och stöd för studenter att formulera och definiera programmets/kursens innehåll utifrån en arbetsmarknad och/eller olika yrkesutövningar.

Beroende på olika kursers och programs utformning och innehåll, kommer säkert ett sådant moment att se lite olika ut. Det är därför av vikt att skräddarsy denna del, i förhållande till kursens/programmets innehåll, så långt det är möjligt. Det betyder t.ex. att inte alla förslag nedan måste eller kan omsättas.

Ambitionen bör vara att momentet(en) ovan blir obligatoriska och utformade på ett sådant sätt att relevansen är uppenbar och angelägen.

I diskussionerna om humanistiska kompetenser har också framförts förslag på att arbetet och utformandet av ett sådant här undervisningsmoment skulle kunna ske i olika former av samarbeten över institutionsgränserna. Även utformandet av en kurs, dedikerad till humanistiska kompetenser, har föreslagits.

För att lättare identifiera och förmedla humanistiska kompetenser behövs alltså konkreta insatser, med ett konkret innehåll. Nedan följer därför förslag på vad sådana insatser kan innehålla.

Yrkesförberedande – förslag på utformning av innehåll och utförare

Undervisande lärare och/eller forskare:

  • genomgång av teoretiska och praktiska färdigheter som programmet/kursen omfattar och ger studenten
  • kortare eller längre tid som forskaraspirant, dvs. möjligheten att genom återkommande intern praktik kunna följa och ges inblick i ”forskarlivet” vid institutionen

Studievägledare:

  • stöd i utformandet av en organiserad, informativ och visuellt tilltalande merit-/karriärportfölj, dvs. att den enskilde studenten ges tid för sammanställning av sin egen cv/resumé med sin utbildning(ar), akademiska meriter, examensarbete, arbetslivserfarenhet, arbetsprover, samhällstjänster, utmärkelser, referenser, färdigheter, intressen, viljeinriktning vad det gäller arbetsliv, presumtiva arbetsgivare och yrkesroller

IKT-Coach och/eller kommunikatör:

  • stöd och övning med olika programvaror för produktion av presentationsformat för text, bild, video, ”demoband”, webbplatser, sociala medier

Arbetsmarknad – förslag på utformning av innehåll och utförare

Lärare, studievägledare och/eller medarbetare vid Enheten för forskningsstöd och samverkan:

  • omvärldsanalys, både allmän och utifrån rådande arbetsmarknad med tänkbara arbetsgivare
  • tidiga kontakter med yrkes- och/eller karriärvägledare
  • möten med alumner
  • arbetsplatsbesök
  • arbetsmarknadsdagar
  • inbjudan och besök av presumtiva arbetsgivare
  • stöd för kontakter i arbetslivet vad det gäller praktikplatser
  • stöd för kontakter i arbetslivet vad det gäller examensarbete
Senast uppdaterad: 2021-02-15