"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Kursutvärdering Att undervisa i förskolan (VFU)

Utvärderingen avser kursen Att undervisa i förskolan (VFU) och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under vårterminen 2022.

Information om enkäten

Kurskod: 6PE304
Kursens lärare: Agneta Malmedal, Anders Råde, Anna Olausson, Carina Hjelmer, Maria Lindahl, Maria Forsgren Hellberg och Maria Papakosma
Kursperiod: 220419 - 220605
Utvärderingens sammanställningsdatum: 220627
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 37/10 (27% svar)

Sammanfattning:

Alla 10 som svarat anser att de att de i hög grad och i mycket hög grad uppnått kursens förväntade studieresultat. Med utgångspunkt i kursens fsr anses kursens examinationsformer samt de campusförlagda dagarna före och efter VFU i hög grad och i mycket hög grad varit relevanta och bidragit till lärandet. Kursens kravnivåer anses varit höga eller mycket höga. Kursens organisation och förmedlandet av information, schema, e-post, studieguide, kurssida etc. anses fungerat mycket bra och bra av alla förutom av två som anser att det fungerat mindre bra. VFU-kursens innehåll anses i mycket hög grad och i hög grad bidragit till det egna lärandet och utveckling av den kommande professionen. VFU-handledaren upplevs i hög grad och i mycket hög grad bidragit till utveckling och lärande förutom av två som anser detta skett i låg grad. Trepartssamtalet upplevs av alla som svarat bidragit till utveckling och lärande i hög grad förutom en som anser detta skett i låg grad.

Det finns fler positiva kommentarer om kursens och dess innehåll och uppgifter varit relevanta och bra där t.ex. självständiga dagar och ”pedagogisk planering i två steg” lyfts fram som särskilt lärorik. Pedagogiskt ledarskap har fått övas och kunnat utvecklas under kursens gång. Det finns kommentarer om att studieguiden både har varit tydlig och bra men även att det har varit för mycket information och rörig. Någon tyckte att det var för mycket uppgifter och att vissa instruktioner bör förtydligas. Önskemål finns om fler zoomträffar under kursens gång för frågor och för reflektion studenter emellan.

Studenternas råd till kommande kursdeltagare: Gör tidigt en preliminär plan med din handledare när kursens uppgifter kan genomföras. Ta stöd av handledaren och tydliggör dina mål och vad du vill utveckla. Börja i tid med dina pedagogiska planeringar och den planerade undervisningen och tillvarata även tillfällen att genomföra spontan undervisning för att samla erfarenheter. Stressa inte över uppgifterna/studieguiden vid kursintroduktionen. Det kan kännas mycket till en början med du kommer hinna med allt och lära mycket om det egna ledarskapet. Njut av VFU!

Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:

Studieguiden och instruktionerna för uppgifterna ses över.
Ser över möjligheten att ha zoomträff under VFU-kursens gång.

Kommentarer som inte kommer att leda till några förändringar:

Information saknas.

Senast uppdaterad: 2022-10-11