Kursutvärdering Förskolans uppdrag och arbetssätt 2
Utvärderingen avser kursen Förskolans uppdrag och arbetssätt 2 och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under höstterminen 2023.
Information om enkäten
Kurskod: 6PE252 Kursens lärare: Maria Lindahl Kursperiod: 230828 - 231006 Utvärderingens sammanställningsdatum: 231016 Form för utvärdering: Digital enkät Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 24/15 (63% svar)
1. Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:
Studenterna upplever att dom uppnått de förväntade studieresultaten i hög grad 60% och i mycket hög grad 40%.
Studenterna anser att undervisningsformerna bidragit till lärandet. 60% i hög grad och 40% i mycket hög grad.
Studenter anser att arbete i grupp bidragit till lärandet. 60% i hög grad och 40% i mycket hög grad. Några anser att det varit för mycket grupparbete. Andra upplever det som mycket positiv.
Studenterna anser att undervisningens innehåll och undervisningsformer samt examinationsformerna har i hög eller mycket hög grad varit relevanta i förhållande till kursens förväntade studieresultat.
Vad beträffar examinationsformer så anser 60% att dessa bidragit till lärandet i hög grad. 33,3% i mycket hög grad och 6,7% i låg grad
53,3% anser i hög och 33,3% mycket hög grad att kurslitteraturen bidragit till lärande. 13,3% anser att kurslitteraturen bidragit till lärande i låg grad. Många upplever att det varit mycket litteratur.
Studenterna värderar sin egen insats i kursen som hög eller mycket hög.
94% av studenter som svarat tycker att de uppnått förväntade studieresultat i mycket hög och i hög grad. En student i låg grad.
Flertalet studenter uttrycker att kursens workshops och seminarium har varit varierande och bra.
73,3% upplever kravnivåerna som höga 13,3% som mycket höga och 13,3% som låga.
Studenterna har varit positiva till innehållet i kursen.
Många studenter upplever att studieguiden varit tydlig, att kursen varit välstrukturerad och att kursens organisation fungerat bra och mycket bra 73,3%. 26,7% upplever att det fungerat mindre bra.
Här nämns bla en lång studieguide och önskan om mer information både i timeedit och i canvas.
80% av studenterna anser att kursen har relevans för deras framtida yrke i mycket hög grad 20% i hög grad.
2. Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:
Förtydliga studieguide och canvassida
Se över uppgifter och inslag i kursen, kanske slå ihop moment
Förtydliga skrivning av inlämningsuppgifter/matriser.
3.Studenters förslag på ändringar.
Mindre grupparbeten och redovisningar.
Mer tid till inlämningsuppgift 1
Studentkommentarer:
Positivt med variationen med examinationsarbeten och att det blir en sammanfattning på slutet, då det blir tydligt vad man har gått igenom.
Jag tycker allt ska vara kvar, bra kurs med lagom mängs med seminarier och workshops.
Uppskattade föreläsningar. En kurs med mycket innehåll!