"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Kursutvärdering Källkritik på nätet i förskola och skola

Utvärderingen avser kursen Källkritik på nätet i förskola och skola och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under vårterminen 2025.

Information om enkäten

Kurskod: 2IT036
Kursens lärare: Carina Granberg (kursansvarig) och Andreas Olsson
Kursperiod: 250120 - 250608
Utvärderingens sammanställningsdatum: 250624
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 25/10 (40% svar)

Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

På en 4-gradig skala har kursdeltagarna värderat i vad grad:

  • Kurslitteraturen varit relevant för lärandemålen (3,2)
  • Föreläsningarna varit relevant för lärandemålen (3,1)
  • Uppgifterna varit relevanta för lärandemålen (3,2)
  • Kursens struktur varit ett stöd för lärandet (3,6)
  • Lärarinsatsen map stöd/återkoppling varit ett stöd för lärandet (3,7)

De kursdeltagare som svarat på enkäten är överlag nöjd på kursens upplägg och lärarinsatser. Det som via kommentarerna lyfts som önskvärda förändringar är:

  • För mycket att läsa, vill ha fler föreläsningar
  • Uppgifterna uppfattas till vissa delar som svåra
  • Mer interaktion mellan kursdeltagare
  • Mer handledande lärarstöd eller diskussioner med lärare i Canvas efterfrågas

Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:

  • Det finns rikligt med föreläsningar och korta filmer i kursen via länkar. (UR, Internetstiftelsen, Skolverket, Källkritiksbyrån, Svt, mm mm mm ) + de vi själva har spelat in. Möjligen har ngn missat att se hur dessa är tänkt att användas. Vi behöver tydliggöra hur litteratur / föreläsningar / resurser stödjer arbetet med respektive uppgift.
  • Nya och mer uppdaterade föreläsningar kommer att spelas in för at ersätta de vi har nu
  • Digital källkritik är utmanande och uppgifterna är tänkta att ge övning i att utveckla sina kunskaper i ämnet. Ska ytterligare tydliggöra möjligheten att ställa frågor till lärare och kurskamrater samt undersöka möjligheten att lägga ut resursen FAQ, där frågor och svar från tidigare kurser kan fungera som extra stöd.
  • Undersöka möjligheten att lägga in en asynkron diskussionsuppgift kopplat till ngn av uppgifterna

Kommentarer som inte kommer att leda till några förändringar:

Lärarstödet kommer inte att organiseras som handledning. Kursen avser att träna kursdeltagare till att själva söka aktuell information om de ständigt förändrade villkoren för källkritik på Internet.

Förändringstakten, inte minst map AI gör att färdigheten att hela tiden utveckla sina källkritiska färdigheter är central.

Senast uppdaterad: 2025-09-30