"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Kursutvärdering Konflikthantering i skolan

Utvärderingen avser kursen Konflikthantering i skolan och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under höstterminen 2024.

Information om enkäten

Kurskod: 2SP002
Kursens lärare: Sara Carlbaum, Anders Bek, Susanne Yttergren
Kursperiod: 240902 - 250119
Utvärderingens sammanställningsdatum: 250127
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 40/11 (28% svar)

Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

Fråga: ”Jag anser att det som anges som kursinnehåll i kursplanen behandlats i kursen”.
- Av 11 svar så svarade 8 st ”instämmer helt”.

Fråga: ”Jag bedömer att kursen inneburit en god kunskapsutveckling för mig”
- Av 11 svar så svarade 6 st ”instämmer helt” och 4 st ”instämmer”.

Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:

Av de svar som inkommit har dessa varit allmänt positiva och beskriver att kursens upplägg har passat dessa bra med stor möjlighet till egna studier på egen tid. De beskriver också att de fördjupat och breddat sina kunskaper och fått nya perspektiv på komplexa relationer och konflikter i skolan. De synpunkter som framkommer i övrigt är mer föreläsningsmaterial, tex i form av fler inspelade föreläsningar och mer kontakt med lärare och andra studenter, särskilt vid uppgift 3 och 4. Inför kommande kursomgångar ses kursen över för att erbjuda ett större föreläsningsmaterial och en gemensam frivillig träff för uppgift 3 och 4. Viss examination kommer också att ändras från skriftliga examinationer till muntliga sådana. Dessa kommer att ske på givna tider där studenter har möjlighet att välja den tid som passar dem bäst. Ett sådant upplägg ger möjlighet för att kursen fortsättningsvis i huvudsak bygger på få obligatoriska träffar och egenarbete samtidigt som kontakt med lärare och studenter ökar.

När så pass få svarar på kursvärderingen är det svårt att veta om andra uppfattningar inte kommer fram som skulle kunna bidra till kursens förbättring och utveckling.

Kommentarer som inte kommer att leda till några förändringar:

Examinationsuppgifterna kommer att ses över utifrån kommentaren om att det kan vara svårt att veta vad från kurslitteraturen som bör fokuseras och att vissa frågor kan överlappa. Regelrätta sidhänvisningar kommer dock inte att lämnas till uppgifterna. I uppgift 1 och 2 hänvisas till specifika teorier, modeller och perspektiv vilket ger tydliga inriktningar på vad i kurslitteraturen som bör fokuseras såväl som syftet med uppgiften. Uppgift 3 och 4 utgår från studenternas egna konfliktscenarier och därmed kan sådana hänvisningar inte heller ges.

Senast uppdaterad: 2025-03-31