"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Kursutvärdering Neuropsykiatriska svårigheter – förhållningssätt, bemötande och strategier i pedagogiska verksamheter

Utvärderingen avser kursen Neuropsykiatriska svårigheter – förhållningssätt, bemötande och strategier i pedagogiska verksamheter och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under höstterminen 2024.

Information om enkäten

Kurskod: 6SP056
Kursens lärare: Kursansvarig lärare: Anneli Nielsen
Medverkande lärare: Erika Ögren och Mikaela Nyroos
Kursperiod: 202409 - 202501
Utvärderingens sammanställningsdatum: 250227
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 29/19 (66% svar)

1. Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

Studenterna uppfattar till allra största del att de i mycket hög eller hög grad givits möjligheter att nå
kursens FSR. Undervisningens innehåll och form har också i mycket hög eller hög grad uppfattats som
relevant i relation till kursens FSR.

  • Jag har i mycket hög grad fått alla möjligheter att uppnå kursens mål. Den var alldeles
    utmärkt och erbjöd en tydlig struktur, relevant litteratur och praktiskt tillämpbara metoder
    som stärkte min kompetens inom förhållningssätt och bemötande av elever jag har med
    neuropsykiatriska svårigheter.
  • Bra områden, intressanta böcker och givande diskussioner.
  • Vilken fantastisk kurs!! Så otroligt omfattande men ändå har jag lärt mig otroligt mycket.
  • Innehållet var högst relevant och knöt direkt an till lärandemålen. Teori om NPF
    kombinerades med strategier och bemötande som är direkt användbara i pedagogiska
    verksamheter för mig i 3-4:an och på högstadiet. Det gav en helhetsförståelse som kändes
    praktiskt förankrad.
  • Undervisningsformerna var mycket relevanta. Föreläsningar gav teoretisk grund, medan
    seminarier och skrivuppgifter möjliggjorde tillämpning och reflektion. Variationen i
    metoder stödde lärandet på ett effektivt sätt, och jag var väldigt förtjust över alla delar
    under resans gång. Det var alltid roligt att öppna datorn.

Kurslitteraturen anses i mycket hög eller mycket hög grad ha varit relevant utifrån kursens FSR.
Kommentar från student:

  • Mycket bra.
  • Många intressanta och relevanta böcker och artiklar att läsa.
  • Bra blandning av föreläsningar, artiklar, böcker skrivan av forskare samt skönlitteratur.
    Gemensamma diskussioner med andra kursare har också lett till kunskapsproduktion.
  • Såklart lysande eftersom hela kursen var så bra. Kurslitteraturen har varit mycket relevant
    och väl anpassad till kursens mål.

Examinationerna anses ha varit relevanta i mycket hög eller hög grad. Kommentar från student:

  • Ja absolut, de skriftliga inlämningsuppgifterna var mycket relevanta men likaså
    seminarierna. De utmanade oss att analysera, reflektera och tillämpa kursens innehåll,
    vilket speglade de förväntade studieresultaten väl. Och var jättetrevliga kvällar!
  • Gruppdiskussionerna har varit givande och bra.
  • Examinationsformerna var bra. Det enda jag saknar är en möjlighet att ta del av andra
    deltagares slutliga Uppgift 6.

Kursens kravnivåer uppfattas till största delen som höga men ändå lagom.

  • Jag har upplevt kraven som relativt låga, men inte på ett negativt sätt utan snarare positivt.
    Kraven har känts rimliga utifrån kursens innehåll.
  • Det har varit väldigt mycket litteratur att ta del av vilket både har varit stressande och till
    stor hjälp. Jag har sållat i den litteratur som jag anser har tilltalat mig mest och resterande
    har jag sparat så jag kan plocka fram vid senare tillfälle om jag behöver uppdatera mig
    inom specifika ämnen.
  • Jag uppskattar att ni har lagt ut föreläsningar tillsammans med litteraturen för varje
    modul. Det gör det lättare att studera på egen hand och att seminarium senare kan vara för
    fördjupning och diskussioner.
  • Välbalanserad ställd mot tiden. Det var (som i kursen om specialpedagogik och
    socioemotionella svårigheter) en otroligt fint och kompetent sammansatt och genomförd
    kurs.
  • Lagom. Bra.
  • Jag har lärt mig mycket även om inte kraven känts alltför höga, och det är väl på något vis
    ett bra betyg på kursinnehållet.
  • Vet inte riktigt. Tyckte det ibland var lite oklart exakt vad jag förväntades prestera, men än
    x antal ord. (har kryssat för att man måste)
    Kursens innehåll uppfattas övervägande ha haft mycket hög relevans för den kommande yrkesrollen.
  • Absolut, jag tar med mig allt in i min roll som lärare.
  • I högsta grad. Kursen gav både en fördjupad förståelse för neuropsykiatriska svårigheter
    och konkreta strategier för bemötande och anpassningar i pedagogiska miljöer som jag själv
    navigerar. Innehållet är direkt tillämpbart och ovärderligt för att skapa en inkluderande och
    stödjande lärandemiljö här och nu i Umeå. Love it!!
  • Verkligen, det är många elever med NPF.
    Kursens organisation och förmedlandet av information anses ha fungerat mycket bra eller bra.
  • Lite svårnavigerad på Canvas, men annars bra. Man klickar sig runt, runt och ibland är det
    svårt att hitta.
  • Det har varit mycket lätt att hitta det man behöver och det har funnits mycket information.
  • Det har varit ett väldigt bra och pedagogiskt upplägg på kursen.
  • Tydligt schema, vänligt bemötande.
  • Helt perfekt i alla avseenden.

2, Studenternas ger lite olika förslag om vilka områden som kan utvecklas i kursen:

  • Kanske ett bestämt datum där kursdeltagarna ses på Canvas. Lätt att det tappas
    bort annars. Nu fanns det en eller två (inklusive jag) drivande i den grupp jag var i,
    men vissa åker bananskal om det inte är bestäm tror jag?
  • Mer gruppdiskussioner
  • Att alla kursare lämnar in slutlig Uppgift 6 till lärare men även till andra kursare.
  • Barn som far illa, var ett viktigt men mycket psykiskt tungt moment. Om man har
    saker med sig i bagaget så blir det tufft, särskilt som allt är på distans. Kanske kan
    man inte köra ett sådant moment helt på distans?
  • Uppgifterna hade kunnat formuleras om för att vara lättare att förstå. Det var inte
    alltid så lätt att veta vad uppgiften skulle innehålla och handla om.
  • Jag kan inte komma på något som skulle kunna bli bättre, är så nöjd med allt.
  • Inga speciella, jag är mycket nöjd med kursen.
  • Jag har inga förslag. Allt har varit intressant och relevant!
  • Jag har inga konkreta förslag till förändringar, då kursen redan är väl genomtänkt
    och genomförd på ett mycket professionellt sätt. Innehållet, undervisningsformerna
    och examinationsuppgifterna var alla högst relevanta och bidrog till att vi som
    studenter kunde uppnå kursens mål på ett meningsfullt och praktiskt användbart
    sätt. Kursens struktur och upplägg framstod som balanserade och anpassade för att
    främja både teoretisk förståelse och praktisk tillämpning. Efter sista träffen blev jag
    lite nere, vilket är mycket ovanligt, men då hade jag sista momentet att skriva och
    det var bra.

3, Studenterna lyfter fram en rad saker som de menar har fungerat bra i kursen:

  • Engagerade lärare med tydlig humanistisk syn på barn.
  • Jättemycket bra litteratur och extralitteratur. Det är sällan man går en sådan kurs
    som får en vilja läsa mer, mer.
  • Teman för kursen har varit mycket bra tycker jag.
  • Smarthet och värme i en mix. Den kombinationen ger en balanserad och trygg
    lärandemiljö. Att ha lärare som inte bara är kunniga utan också varma och
    empatiska skapar en plats där vi känt oss både inspirerade och förstådda. Den
    dynamiken är viktig för att uppmuntra både akademisk och personlig utveckling.
    Lärarna har varit förebilder för både kunskap och känslomässig utveckling för oss,
    vilket stöttat en grupp lite kvällströtta lärare med fulla famnen av egna utmaningar
    att känna sig både stimulerade och accepterade. Jordnära lärare!!Lärare som är
    jordnära har gjort ämnena mer tillgängliga, trots att de haft sådana massiva
    innehåll att ekolodet i oss gett utslag genom hela livet tillbaka till den egna
    skolgången. De har varit mycket bra på att förmedla kunskap på ett enkelt, konkret
    och begripligt sätt. Det gör också det i ärlighetens namn ganska smärtsamma
    lärandet mer meningsfullt och mindre infektionsbenäget. Bredden i materialet var
    också så otroligt fin. En kurs som erbjuder en rikedom i bredd av materialet kan inte
    bara ge oss en mer omfattande förståelse för ämnet, utan maxar också ytorna för
    oss studenter att kunna finna oss till rätta i. Det ger möjlighet att utforska ämnet
    från flera perspektiv och gör att både jag och andra kunde hitta något som
    resonerar med det egna livet. Exempelvis uppgivenhet. Det har vi benämnt i både
    skriftliga inlägg och i våra seminariesamtal. Misstanken om att det rimliga är att
    vara uppgiven, som lärare. Att det inte alls går att ha en skola för alla, eftersom det
    aldrig kommer politiska beslut som möjliggör sjysta förutsättningar för alla som
    behöver just sjysta förutsättningar. Bara några få tycks utvalda att ha det bra,
    säger vår erfarenhet. Ingen lögn kan leva för alltid, kom ni och svarade.
  • Ändra inget. Lägg till en kurs till! :) Jag vill gärna gå en B-och C-kurs också. Nu när
    jag lärt mig hur allt fungerar och innehållet var så pass bra. TACK.
  • Ja, den ska absolut bevaras! Jag tycker att materialet har varit både bra och
    intressant och jag tycker jag har fått ut mer av kursen än jag hade förväntat mig.
  • Själva upplägget av kursen har varit väldigt tydligt. Det är väldigt bra att den är
    indelad i olika områden som följer en liknande struktur. Innehållet i kursen är
    mycket intressant och jag känner att jag utvecklat min kunskap väldigt mycket efter
    att ha läst kursen. Alla föreläsningar har också varit mycket intressanta. Jag tycker
    om att kursen går att genomföra helt på distans då jag aldrig hade haft möjlighet att
    gå den annars. Jag är väldigt glad över att jag gått kursen då den givit mig mycket
    värdefull kunskap att använda i min yrkesroll. Stort tack!
  • Fantastiska lärare och föreläsningar.
  • Allt har varit bra! Det har varit en mycket givande kurs där allt har varit relevant.
  • Inga
  • Summarum - ALLT. Så otroligt glad att jag tog chansen att läsa under tiden med
    trea var puttig. Mer värt att bli bildad av detta viktiga ämne än algoritm på
    Instagram. TACK!

4, Kursansvarig lärares förslag till förändringar/utveckling:

Över lag så är de flesta studenter som deltagit i kursutvärdering nöjda med upplägg och innehåll. I
stort kommer vi att behålla upplägget i kursen men vi kommer att hålla träffarna under dagtid. Vi har
arbetat med att sortera litteratur och material och kommer att fortsätta med det arbetet. Vi har också
arbetat om uppgift 6 en del och ändrat fokus på innehållet i den. För att variera examinationerna så
har vi lagt in lite andra former än skriftliga inlämningar. En student lyfter att tema B med sitt känsliga
innehåll kanske inte bör hållas helt på distans. Här ser vi över möjligheter för att skapa fler möjligheter
för samtal och möten med lärare. 

Senast uppdaterad: 2025-10-02