"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Kursutvärdering Neuropsykiatriska svårigheter – förhållningssätt, bemötande och strategier i pedagogiska verksamheter

Utvärderingen avser kursen Neuropsykiatriska svårigheter – förhållningssätt, bemötande och strategier i pedagogiska verksamheter och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under vårterminen 2025.

Information om enkäten

Kurskod: 6SP056
Kursens lärare: Kursansvarig lärare: Anneli Nielsen
Medverkande lärare: Erika Ögren och Mikaela Nyroos
Kursperiod: 250120 - 250605
Utvärderingens sammanställningsdatum: 250627
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 36/17 (47% svar)

Tack för ert deltagande i kursutvärderingen av kursen! Era tankar och förslag hjälper oss att utveckla
kursen och vi är så tacksamma för att ni tog er tid att svara på kursen. Här är en sammanställning från
de svar som inkommit. I sammanställningen är kommentarer där lärare namnges borttagna.
Personliga kommentarer förmedlas direkt till lärarna.

1. Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

Studenterna uppfattar till allra största del att de i mycket hög eller hög grad givits möjligheter att nå
kursens FSR. Det som framför allt verkar ha påverkat studenternas möjlighet att hinna med studierna
är arbete och privata händelser utanför studierna.

Undervisningens innehåll och form har också i mycket hög eller hög grad uppfattats som relevant i
relation till kursens FSR. Några studenter önskar fler muntliga diskussionstillfällen och några önskar
tydligare anvisningar inför diskussionerna. Här är exempel på kommentarer från studenterna:

  • Jättebra att ha inspelade föreläsningar. De var tydliga och väldigt faktabaserade.
  • Personligen hade jag önskat fler muntliga gruppdiskussioner med obligatorisk närvaro via
    zoom. Främst för att jag tycker det är lättare och ger mer när man kan reflektera högt
    tillsammans, det kompletterar de skriftliga diskussionerna.
  • Tydligare läsanvisningar och diskussioner kring litteraturen
    Kurslitteraturen anses i mycket hög eller mycket hög grad ha varit relevant utifrån kursens FSR.
    Någon student menar att en del litteratur innehåller upprepningar och någon student menar att allt
    material varit intressant men att det varit svårt att sluta läsa.
    Examinationerna anses ha varit relevanta i mycket hög eller hög grad. Särskilt framhölls variationen
    av examinationer. Flera studenter önskar fler muntliga och obligatoriska tillfällen. En student anser att
    redovisningen inte kändes meningsfull och en annan menar att den var bra. Här är andra
    kommentarer från studenter:
  • Gillade särskilt uppgiften där man skulle skapa en presentation. Digitala diskussioner
    fungerar bra för många, inklusive mig själv, men lärplattformens verktyg för
    diskussionstrådar var inte toppen. Har svårt att sätta fingret på varför, men de var svåra
    att följa och överblicka. Jag gillar mer de flöden som man kan få till på t.ex. Facebook eller
    LinkedIn och vår grupp har en egen Messengergrupp där vi lite snabbare och enklare
    kunnat lyfta frågeställningar och tankar.
  • Svårt med gruppuppgifter rent allmänt. Gillar att gå "solo". Det är även mycket svårt att
    begränsa sig till ca2000 ord i inlämningsuppgifter.
  • De har varit varierade. Jag ser inte poängen med att göra en muntlig redovisning som inte
    ska redovisas och inte har en verklig mottagare utöver läraren. De har utgått från tydliga
    delfrågor. Någon uppgift kunde varit friare med en bredare frågeställning
  • Bra att varva grupparbete med eget arbete
  • Det var lite svårt att veta vad som förväntades när vi skulle diskutera i Canvas.
    Kursens kravnivåer uppfattas till största delen som höga men ändå lagom:
  • Lagom höga :)
  • Rätt nivå för distansundervisning.
  • Men som sig bör!
  • Är osäker på hur jag ska tolka frågan och vet inte om jag sätter krysset rätt, men förtydligar
    min åsikt genom kommentar här. Jag tycker att kravnivåerna har känts fullt rimliga och
    relevanta. Det som krävts på varje examinerande uppgift har man fått god grund för att
    klara av genom både litteratur och föreläsningar. En utmanande nivå men som med
    ansträngning går att klara av. Precis som det ska vara tycker jag. Tycker att kursen har
    varit toppen på alla sätt och vis och jag går runt hela tiden och rekommenderar den till alla
    jag känner! =). Riktigt bra föreläsningar rakt igenom och bra litteratur som kommer
    behållas i bokhyllan framöver!

Kursens innehåll uppfattas övervägande ha haft mycket hög relevans för den kommande yrkesrollen.

  • ja! Fått mycket "kött på benen" och stärkt lärarroll när det gäller barn med
    neuropsykiatriska problem. Mycket teorier som medfört större förståelse för problematiken
    hos barn och skillnader i hur de visar sig hos olika individer. Lättare att bemöta kollegor
    som bara anser dem som "jobbiga" och föräldrar som inte vill kännas vid att deras barn har
    svårigheter.
  • OTROLIGT tacksam för undervisningen inom svårigheter och trauma. Så otroligt viktigt att
    ha med sig i mötet med elever. Särskilt då många symptom är liknande symptom vid npf.
    Jag har fått med mig så otroligt mycket. Nu ska jag försöka ta med mig och dela så mycket
    jag kan till mina kollegor.
  • Jag skulle önska att den var en obligatorisk del av lärarutbildningen! Och alla professioner
    inom elevhälsan borde läsa den. Jag har förmedlat vidare mycket till mitt EHT.
  • Har lärt mig så mycket om ett så viktigt ämne. Bland de bästa utbildningar jag gått.
    Rekommenderar den varmt till alla jag möter.
    Kursens organisation och förmedlandet av information anses ha fungerat mycket bra eller bra.
  • Bra att man får tillgång till den innan så man hinner navigera lite innan kursstart. Även bra
    att få tillgång till hela litteraturlistan så jag kunde fixa all litteratur i god tid.
  • Det mesta har varit tydligt och lätt att hitta och förstå. Om något varit otydligt har lärarna
    snabbt hjälpt till med förtydliganden.
  • Informationen har varit mycket bra. Väl genomtänkt och tydlig. Det tog emellertid ett bra
    tag innan jag kände mig snabb och säker på att logga in och hitta runt på lärplattformen.

2, Studenternas ger lite olika förslag om vilka områden som kan utvecklas i kursen:

  • Möjligtvis fler tillfällen till diskussion med lärare och kursdeltagare.
  • Tankar kring hur man kan sprida kunskapen vidare på arbetsplatserna
  • Första uppgiften som skulle spelas in hade kunnat vara skriftlig
  • Jag skulle gärna se mer av gemensamt arbete eller strukturerade diskussioner i basgruppen.
    Tyckte att arbetet vi gjorde kring kartläggningen förde med sig så givande diskussioner.
    Kände mig lite ensam i mina studier pga av att man inte riktigt lär känna varandra i början.
  • Jag är jättenöjd med kursens upplag, som heltidsarbetande mamma till flera barn jag
    uppskattar att man var fri vilken tid på dagen man pluggar, inte för många obligatoriska
    träffar
  • Utöka textinlämningarna så man kan fördjupa sig och inte "bara skrapa på ytan".
  • Inga, förutom att det hade varit fantastiskt med någon fysisk träff.
  • Mer diskussioner och uppgifter som tydligt och konkret tar sig an det direkt pedagogiska.
  • Lite mer info vad som förväntas vid diskussioner på Canvas. Kanske bra om utökades till att
    få använda fler ord i examinationen/dokumentet av gruppens diskussioner ang.
    kartläggning av elev etc.
  • Förslag på hur man kan skriva olika uppgifter
  • Jag tyckte den var jättebra
  • Området barn som far illa var otroligt bra! Viktigt och relevant område i sammanhanget!
    Dock är området stort och jag upplevde att det var svårt att begränsa själv då man ville
    skriva om allt. Kanske att man i uppgiftsbeskrivningen kan snäva till ramen lite. Alternativt
    att man får några ramar att välja mellan att fokusera på.
  • Jag tycker kursen har varit lärorik och superspännande, men om jag får önska en sak, skulle
    jag vilja få lite mer information om fler diagnoser. Att man får chansen att välja en diagnos
    att skriva om.
  • Har inga konkreta förslag på förändringar eftersom jag tycker att den har varit superbra.
  • En påbyggnads-/fördjupningskurs vore fantastiskt!

3, Studenterna lyfter fram en rad saker som de menar har fungerat bra i kursen:

  • ALLT!!
  • Mänskligheten och förståelsen för individerna
  • Innehåll och upplägg har varit fantastiskt. Och den utförliga och hjärtliga feedback(en) som
    skickats har gjort mig alldeles rörd. Jag har aldrig varit med om någon så engagerad,
    inspirerande och kompetent [lärare]!
  • Jag tycker ni är fantastiska lärare. Jag tycker föreläsningarna, böckerna och zoomträffarna
    har varit bra och lärorika.
  • Jag har läst många kurser genom åren och det här är helt klart en av de bästa. Lärarna har
    varit så otroligt kunniga, engagerade och inspirerande. Tack för en fantastisk kurs!
  • Otroligt bra återkoppling.
  • Bra inspelade föreläsningar. Konkreta exempel och riktiga händelser gav iaf mig mycket.
    Tex Annelis del om Kristin och Erikas konkreta exempel om hantering, stödmaterial etc.
  • Allt med kursen har varit bra - både innehåll, lärare och sättet att ge feedback. Hoppas bara
    att stora delar av kursen ingår i alla former av lärarutbildning samt utbildningen för
    rektorer. Ingår den i rektorsprogrammet måste vår rektor ha missat den här delen!
  • Jag har tyckt om att det varit uppdelat i moduler och att all information varit tydlig, så att
    man istället för att behöva fokusera på tyda information så har man kunnat fokusera på
    uppgiften.
  • Varierande examinationsformer, flera lärare som delgivit oss lite olika perspektiv inom
    området, sista området där vi läste biografier var mycket givande.
  • Kurslitteraturen och de filmade föreläsningarna
  • Variation av uppgifter
  • Allt har egentligen varit över förväntan och framförallt vill jag ge Annelie, Mikaela och
    Erika en eloge för fantastiska föreläsningar och tydliga prov. När man har behövt fråga ngt
    så har jag alltid fått snabbt svar. Tacksam.
  • Djupt och viktigt innehåll som inte tas upp så mycket på förskollärarprogrammet.

4, Kursansvarig lärares förslag till förändringar/utveckling:

Över lag så är de flesta studenter som deltagit i kursutvärdering nöjda med upplägg och innehåll. I
stort kommer vi att behålla upplägget i kursen men vi kommer att göra träffarna obligatoriska och ta
bort momenten som innebär att skriva svar i trådar på canvas. Precis som en student skriver så var det
alltför svårt att skapa en struktur i trådsvaren. Vad gäller uppgifterna så ska vi se över möjligheten att
kanske välja en diagnos att fokusera på och också se över möjligheten att utveckla uppgiften med en
redovisning lite mer. Vi kommer också att se över och uppdatera kurslitteraturen lite mer.

Senast uppdaterad: 2025-10-02