"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Kursutvärdering Specialpedagogik och socioemotionella svårigheter

Utvärderingen avser kursen Specialpedagogik och socioemotionella svårigheter och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under höstterminen 2023.

Information om enkäten

Kurskod: 2SP009
Kursens lärare: Maria Norqvist, Mikaela Nyroos, Anna Norberg
Kursperiod: 101309 – 202401
Utvärderingens sammanställningsdatum: 240206
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 53/25 (47% svar)

1. Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

Studenterna uppfattar till allra största del att de i mycket hög (72 %) eller hög grad (28 %) givits möjligheter att nå kursens FSR. I kommentarerna lyfts kursens uplägg, litteratur, kursens material, tydliga instruktioner och studieguide som positiva för möjligheten att lära.

Exempel på kommentarer:

  • Tillgång till omfattande läromaterial, kursböcker, online-resurser och andra studiematerial har underlättat inlärning och bidragit till att uppnå kursens mål. Undervisningsmetoderna har varit varierade och inkluderat interaktiva element som diskussioner, grupparbeten och praktisk övning (på fält), dessa tillvägagångssätt har främjat förståelsen och tillämpningen av ämnesmaterialet. Kursens mål och bedömningskriterier har kommunicerats klart och tydligt från början.
  • Skönt att kunna styra sin egen studietid,
  • Tydliga instruktioner, feedback från lärare på inlämnade uppgifter.
  • Bra feedback med konstruktiv kritik för att kunna utföra uppgifter på ett kvalitativt sätt.

En student upplevde att sista uppgiften var styrd men med ändå inte riktigt tydlig i hur verksamheten skulle analyseras.

Undervisningens innehåll och form har över lag i mycket hög (84 % eller 60 %) eller hög grad (16 % eller 40 %) uppfattats som relevant i relation till kursens FSR. Flera studenter lyfter att innehållet varit mycket relevant och intressant.

Exempel på kommentarer från studenter:

  • Kursens innehåll har varit relevant för den aktuella tiden och har möjliggjort förståelse och tillämpning av ämnesmaterialet i praktiska situationer. Kursen har behandlat ämnen som är relevanta för mitt yrkesliv Varje del av kursinnehållet har direkt kopplats till kursens övergripande mål och de förväntade studieresultaten. Tydliga beskrivningar av hur varje modul eller lektion stöder och bidrar till att uppnå de övergripande målen. Kursinnehållet har bidragit till förståelse och förmåga att tillämpa de koncept och färdigheter som förväntas i kursen. Kursen har tillhandahållit olika typer av material såsom artiklar, böcker, fältstudier, denna mångfald har berikat inlärningsupplevelsen och bidragit till att täcka ämnet från olika perspektiv. Det har funnits möjligheter till dialog och feedback frånmedstuderande kring kursinnehållet, denna interaktion har förstärkt förståelsen och engagemang i ämnet.
  • Mkt relevant och intressant kurs. Har lärt mig massor som jag tar med mig i min yrkesroll.
  • Tydligt fokus/tema för varje uppgift/moment.
  • Litteratur och föreläsningar har haft stor bredd och tagit upp många olika aspekter.
  • Undervisningen har varit interaktiv, involverande och engagerande, hur dessa metodologier har främjat aktivt deltagande och ökat förståelsen för kursens ämnen. Undervisningsformerna har varit varierade för att tillgodose olika lärandestilar och behov, vilket skapat en inkluderande miljö där alla studenter har haft möjlighet att nå de förväntade studieresultaten. Undervisningen har varit tillgänglig och stöttats av tekniskt stöd, vilket underlättat inlärningen. Tillgänglighet av inspelade föreläsningar har främjat förståelsen av kursens ämnen. Tydliga och strukturerade instruktionsmetoder direkt kopplade till kursens mål har underlättat inlärningen och bidragit till att nå de förväntade studieresultaten.

Några studenter lyfter en önskan om seminarier, gruppdiskussioner och fler inspelade föreläsningar:

  • Jag hade uppskattat seminarier där vi kursdeltagare får stöta och blöta våra perspektiv.
  • Läste förut kursen Neuropsykiatriska svårigheter och märkte för min egen del att den formen var bättre för mig. Det är svårt att läsa allt själv utan att kunna diskutera med andra.
  • Jag hade önskat fler inspelade föreläsningar.

Kurslitteraturen anses över lag i hög grad (76 %) ha varit relevant utifrån kursens FSR. Exempel på kommentar:

  • Kurslitteraturen har haft en direkt koppling till kursens övergripande mål och de specifika studieresultat som förväntas. Kurslitteraturen har täckt ämnet i både bredd och djup, vilket har bidragit till en grundläggande förståelse samtidigt som det har gett möjlighet att fördjupa kunskapen på avancerade områden. Kurslitteraturen har stöttat både den teoretiska förståelsen och den praktiska tillämpningen av ämnet. Kurslitteraturen har presenterat olika perspektiv och tillvägagångssätt vilket berikat förståelsen och möjliggjort en mer holistisk syn på ämnet.
  • Mycket drabbande och berörande litteratur. Det har stundvis varit oerhört tungt att läsa och titta på filmerna. Ögonöppnare.
  • Bra litteratur, kul att det var variation mellan, texter, böcker, filmer och bloggar. Även väldigt uppskattat och givande med skönlitterärt inslag.

En student ger förslag på litteratur och en student önskar ett större fokus på äldre åldrar:

  • Ibland har det varit lite för mycket fokus på de lägre åldrarna. För mig som är verksam inom gymnasiet skulle det ha varit bra med mer litteratur för de högre åldrarna. Men det har funkat bra att översätta till sin egen verksamhet också.
  • Jag hade en bok till som tycker är väldigt relevant och som jag använde under hela kursen. Den boken heter Utmanande beteende i förskolan av Kinge E. (2021).

Examinationerna anses till övervägande delen ha varit relevanta i mycket hög grad (75 %). En student önskar tydligare riktlinjer för feedbacken i uppgift 4. Kommentarer från studenterna:

  • Examinationsformerna har haft en tydlig och direkt koppling till kursens övergripande mål och de specifika lärandemål som förväntas. Varje examinationsmoment har bidragit till att utvärdera och mäta förståelsen och prestation på dessa mål. Examinationsuppgifterna har reflekterat verkliga situationer eller scenarier som jag kan möta efter avslutad kurs, vilket ökat relevansen och förberedelsen för yrkeslivet. Examinationsformerna har varit planerade på ett sätt som gav mig tillräckligt med tid och resurser för att förbereda mig på ett meningsfullt sätt, vilket bidragit till en rättvis och ändamålsenlig bedömning.
  • Bra med feedbackuppgifter för att vidga ens eget tänkande, lätt att fastna i sin egen skalle när man inte träffar kan diskutera med kurskamrater.

Kursens kravnivåer uppfattas som höga eller mycket höga men ändå lagom:

  • Omfattning och djup av kurslitteraturen. Examinationerna har varit utmanande och krävt tillämpning av teoretiska koncept på komplexa problem eller situationer, vilket påvisar krävande uppgifter och bedömningsmoment. Undervisningen har varit krävande genom att inkludera avancerade ämnen, fördjupad diskussion och praktisk tillämpning, aspekter vilka bidragit till att höja kursens kravnivå. Kursen har kommunicerat tydliga förväntningar och bedömningskriterier, vilket krävt att studenterna uppfyller väldefinierade mål, vilket skapat en strukturerad och krävande studiemiljö.
  • Det har varit mycket litteratur och uppgifterna har varit ganska krävande men det hat samtidigt varit väldigt utvecklande och intressant.
  • Mycket höga - menar att de varit mycket information men examinationsformerna har varit på en nivå som de flesta kan fixa. Väldigt anpassningsbar.
  • Lagom höga, vill jag säga, på alla inlämningsuppgifter.
  • Passande för antal poäng. Fler hade varit för mycket. Jag anser att uppgifterna var passande och givande.
  • Kraven är höga men inte för höga skulle jag vilja fylla i.
  • Mycket bra litteratur, var svårt att sålla ut vilka jag skulle referera till i uppgifterna när ordbegränsningen satte stopp.

Kursens innehåll uppfattas övervägande ha haft mycket hög relevans för den kommande yrkesrollen.

  • Jag läser kursen för att bli bättre på mitt jobb och få mer förståelser för varför beteenden uppstår och vad man kan göra för att förhindra att det blir ett problem
  • Mkt!

Kursens organisation och förmedlandet av information anses över lag ha fungerat mycket bra (88 %) eller bra. Exempel på kommentar:

  • Kursens schema har varit tydligt presenterat, i god tid och har tillåtit en effektiv planering av studietiden, vilket underlättat förberedelserna och skapat en strukturerad inlärningsmiljö. Det har funnits god framförhållning för kommande aktiviteter,föreläsningar eller examinationer. Information har kommunicerats i förväg vilket bidragit till en smidig och förutsägbar kursupplevelse. Kursens Canvassajt har varit användarvänlig, organiserad och innehållsrik med lättillgänglig information om kursmaterial, uppgifter och kommunikationskanaler, vilket underlättat navigeringen och övergripande förståelse av kursen. Det har funnits en studieguide som tydligt har beskrivit kursens struktur, mål, studiematerial och förväntningar, en välorganiserad och informativ resurs.
  • Fantastiskt med studieguiden vilket gör det lättare att få en helhetssyn.
  • Tydligt och bra!
  • Väldigt tydligt och välstrukturerat.
  • Det har varit så enkelt att få en bra översikt över vad som ska göras, när det ska göras och hur. Otroligt bra upplägg på studier när man samtidig arbetar. Även de gemensamma gruppernas upplägg har varit bra. Jag har läst kurser där man ska hitta gemensamma tider i zoom bland annat, alla arbetar och har familj och så ska man hitta EN gemensam tid för att diskutera. Upplägget i den här kursen har varit perfekt för en arbetande mamma som vill läsa till lite kurser och utvecklas. Modulerna har varit bra och lätta att följa.
  • En av de som fungerat bäst av alla kurser jag gått.
  • Väldigt tydligt upplägg med inlämning o litteraturens fördelning. Smidigt med inspelade föreläsningar. Lite miss (av mig) när inlämning var på två ställen, i telefonappen är det lite svårare att navigera till de olika ställena.

2, Studenternas kommentarer omkring vad som varit bra med kursen och som bör bevaras:

  • ALLT!
  • Föreläsningarna om barn som far illa
  • Jag jobbar gärna självständigt och är inte ett fan av grupparbeten, så det har varit tacksamt att slippa det.
  • Att det hjälpte i mitt arbete på förskolan att förstå barn bättre samt förstå problem som det finns i verksamheten.
  • Jag tycker de har varit en helt fantastisk kurs. Har lärt mig så mycket och alla artiklar/föreläsningar och böcker har givit mig nya verktyg/redskap att handskas med detta i min verksamhet. Tackar enormt för allt! Fortsätt såhär.
  • Hela kursen har varit bra genomgående
  • Mycket väl genomförd kurs - bra ordning på Canvas och med underlag. Tydligt. Tack!
  • Föreläsningarna har varit väldigt bra och att man kunnat välja några av böckerna efter sitt eget intresse i ämnet.
  • Kurslitteraturen och främst blandningen av texter har varit värdefullt.
  • Friheten!
  • All litteratur vi läst har varit otroligt relevant och jag har lärt mig jättemycket. Ta absolut inte bort r. green från litteraturlistan!
  • Att det var så enkelt att läsa på distans, mycket eget ansvar och inga specifika tider att passa (såsom upprop, seminarium etc). Att det var så tydligt och välorganiserat. Även väldigt generöst med feedback på inlämningsuppgifterna var väldigt roligt!
  • Älskar upplägget där alla moduler varit klara från start. Det har underlättat att planera mina studier. Sluta inte med det :-) Sen tycker jag Annelis föreläsningar varit otroligt bra.
  • All litteratur och filmer, inlämningsuppgifterna. Jag uppskattade lite särskilt att få ta del av Anneli Nielsens studie.
  • Föreläsningarna o litteraturen. Jag är nöjd med hela kursen.
  • Upplägget med flera olika moment så att man får bearbeta litteraturen och föreläsningarna
  • Att den varit lätt att anpassa när man samtidigt arbetar.
  • Jag är mycket nöjd med upplägg och innehåll
  • Jag gillar verkligen att det var flera skönlitterära böcker som skulle analyseras i kursen.
  • Tillgängligheten till lärare har varit stor trots att det var digitalt och distans
  • Upplägget. Tydligt och bra. Tackar för en bra kurs.
  • Att vi lämnas med känslan att vi kan göra skillnad snarare än att vi misslyckats..framåtandan..

3, Studenternas förslag till förändringar i kursen:

  • Jag tycker att man eventuellt kan skala ner lite på litteraturlistan, jag läser hyfsat fort men har ändå tyckt att det varit väl mastigt. Det har ju också varit en hel del föreläsningar så totalt har det blivit en del.
  • Seminarier med diskussioner med kursdeltagare för att befästa kunskap
  • För mig hade ett par digitala träffar varit bra. Dels för att få input av andra som vill lära sig mer och dels för att det är lättare att tänka rätt.
  • Jag tycker alla inslag i kursens gång har varit otroligt intressanta. sista uppgiften vi fick var den enda uppgiften som jag tyckte var lite luddig i hur intervjun ska utformas.
  • Det hade varit givande med fler föreläsningar.
  • Feedback på bestämda studenter. Jag har saknat att någon har gett feedback på alla mina frågor. Hade varit kul och utvecklande att få höra vad andra tänker om min text/fråga.
  • Lite mer fokus på diskussion på vetenskaplig grund i uppgiften Feedback
  • Minns att jag missade att se ett meddelande. Jag vet inte om viktiga meddelanden kunde skickas direkt till den personliga emailen?
  • Mer diskussion i grupp.
  • Jag är mycket nöjd med kursens innehåll och upplägg.
  • Jag saknat i kursen är samarbete mad andra kursdeltagare, men det är kanske svårt på distans. Jag anser dessutom att fältstudien hamnade på en dum tid då det var under Jullovet.
  • Att kunna sätta sig in i människors upplevelser genom att inte enbart läsa litteratur. Saknar att kunna se filmer som hör till ämnet.
  • Kan vi ges en kort insyn i vad barnen/familjen möter från exempelvis soc.s håll efter till exempel orosanmälan?

4. Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:

  • Lägg in zoomdiskussioner.
  • Bearbeta uppgift 6.
  • Se över litteraturlistan.
  • Ändra struktur för diskussionsuppgifter.
  • Lägg in filmer.
  • Lägg in mer om orosanmälan.
Senast uppdaterad: 2025-09-30