"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Kursutvärdering Specialpedagogik och socioemotionella svårigheter

Utvärderingen avser kursen Specialpedagogik och socioemotionella svårigheter och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under höstterminen 2024.

Information om enkäten

Kurskod: 2SP009
Kursens lärare: Maria Norqvist, Mikaela Nyroos, Anna Norberg
Kursperiod: 202409 – 202501
Utvärderingens sammanställningsdatum: 250227
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 25/12 (48% svar)

Tack till alla er som tog er tid att så noggrant och fint fylla i kursutvärderingen för kursen. Det hjälpe oss att utveckla vår undervisning. Över lag så är era tankar om kursen positiva och vi tar med stolthet till oss era fina ord! Stort tack för det! Här nedan kommer en sammanställning av kursutvärderingen och där tar vi med era kommentarer som ni lämnat om kursen. I slutet finns en liten sammanställning om vad vi kommer att utveckla och ta med oss in i den nya versionen av kursen som lanseras till hösten.

1. Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

Studenterna uppfattar till allra största del att de i mycket hög eller hög grad givits möjligheter att nå kursens FSR. I kommentarerna lyfts kursens upplägg, litteratur, kursens material, tydliga instruktioner och studieguide som positiva för möjligheten att lära. Exempel på kommentarer:

  • Intressant kurs med bra innehåll.
  • Bra litteratur och fina, informativa föreläsningar.
  • Jag upplevde att jag i mycket hög grad gavs möjligheter att uppnå kursens förväntade studieresultat eftersom kursen var perfekt tydligt strukturerad och lärandemålen presenterades redan från början, vilket gjorde det lätt att förstå vad som förväntades av oss som studenter. Föreläsningarna och seminarierna var inte bara extremt bra utan väl anpassade för att täcka in både teoretiska och praktiska aspekter av specialpedagogik och socioemotionella svårigheter. Särskilt värdefullt var kombinationen av vetenskapliga artiklar, fallstudier och diskussioner i grupp, vilket gav mig både teoretisk fördjupning och praktisk förståelse. Möjligheten att arbeta med egna texter och reflektioner hjälpte mig att knyta an kursinnehållet till verkliga situationer och utveckla ett analytiskt förhållningssätt. Dessutom gav seminarierna finfin möjlighet att få feedback och förtydliganden, vilket ytterligare stödde lärandet.
  • Bra innehåll och bra studieformer när man samtidigt arbetar.
  • Jag upplever att föreläsningarna har varit mycket givande. Litteraturen har varit bra. Det har varit tydliga instruktioner inför uppgifterna och det har gått snabbt att få svar på mail från lärare.
  • Tyckte det var superbra att ni hade en mall för dessa olika betygskriterier och vad som behövdes för att uppnå dessa kriterier. Super!

Undervisningens innehåll och form har över lag i mycket hög eller hög grad uppfattats som relevant i relation till kursens FSR. Flera studenter lyfter att innehållet varit mycket relevant och intressant. Exempel på kommentarer från studenter:

  • Bra innehåll även om jag har förväntat mig mer innehåll kring barn med olika diagnoser.
  • Varje moment och tema kändes mycket genomtänkt och direkt kopplat till det vi förväntades uppnå som studenter. Om ett av de förväntade studieresultaten var att förstå och analysera olika socioemotionella svårigheter, gav kursen både en teoretisk grund genom forskningsartiklar om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och socioemotionella utmaningar, och praktiska verktyg för att arbeta med dessa svårigheter. Seminarier om bemötande och samtal samt övningar i att formulera stödåtgärder för elever med uttalade socioemotionella behov var särskilt relevanta och direkt tillämpbara för min del. Även diskussionerna om policy och styrdokument var värdefulla, eftersom de bidrog till en djupare förståelse för hur vi kan agera inom de ramar som skolan verkar i. Innehållet stämde väl överens med kursens mål och det skapade en tydlig röd tråd mellan det vi lärde oss och det vi förväntades kunna efter kursens slut.
  • Eventuellt hade man kunnat snäva in ämnena mera. Barn som far illa är ett väldigt brett begrepp och man skulle vilja ha mer kunskap om varje del av begreppet.
  • Någon fler föreläsning är alltid uppskattat!
  • Bra med både skrivuppgifter och diskussioner (skriftliga).
  • Ansett att de passat mig väldigt bra då man kan bestämma själv när och hur man går till väga.
  • I högsta grad relevanta och väl anpassade för att uppnå kursens förväntade studieresultat. Variationen bidrog till att olika typer av lärande stimulerades och att vi kunde utveckla en både teoretisk och praktisk förståelse för specialpedagogik och socioemotionella svårigheter. Föreläsningarna gav en stabil grund av teoretisk kunskap och forskning inom området, medan seminarierna och gruppdiskussionerna gjorde det möjligt att fördjupa oss i specifika frågor och koppla teorin till praktiken. Fallstudier var särskilt effektiva för att förstå hur olika typer av socioemotionella svårigheter kan se ut i praktiken, och för att träna på att identifiera lämpliga stödinsatser. En annan styrka var de reflekterande inslagen, där vi uppmanades att analysera våra egna förhållningssätt och erfarenheter, både skriftligt och muntligt. Det hjälpte ju i högsta grad till att bygga en mer medveten och reflekterad yrkesroll, vilket var centralt för att nå flera av kursmålen.

Kurslitteraturen anses över lag i hög grad ha varit relevant utifrån kursens FSR. Exempel på kommentar:

  • Bra relevant litteratur som är varit värt pengarna att skaffa.
  • Bra litteratur men ett visst överslag mot förskola/små barn.
  • Pangbra! Jag har också läst en stor del av extratipsen och bara älskat texterna!
  • Bra litteratur både den obligatoriska samt den valbara.

Examinationerna anses till övervägande delen ha varit relevanta i mycket hög grad. En student önskar tydligare riktlinjer för feedbacken i uppgift 4. Kommentarer från studenterna:

  • Hamnade tyvärr i en liten basgrupp (3 personer) där jag dessutom arbetar i samma område som den ena. Blev därmed ingen direkt utbyte.
  • Roliga skrivuppgifter.
  • Ja! De skriftliga uppgifterna var väl utformade för att låta oss visa vår förståelse för kursinnehållet. Genom inlämningsuppgifterna fick i allafall jag goda möjlighet att analysera fallstudier, tillämpa teoretiska modeller och reflektera över hur man kan och inte kan arbeta med elever som har socioemotionella svårigheter. Uppgifterna var betydligt mer realistiska och yrkesrelevanta än en traditionell tentamen, då de krävde att jag integrerade kunskaper från olika delar av kursen och kopplade dessa till praktiska situationer i min vardag. En stor fördel var också att de skriftliga uppgifterna gav utrymme för djupgående reflektion, något som är svårt att uppnå med en tentamen. En tentamen hade såklart gått fortare och på det viset varit enklare ställt mot att producera allt text, men mycket sämre som inlärningstillfälle. Dessutom gav formatet oss tid att arbeta självständigt och noggrant bearbeta våra tankar, vilket speglade den typ av kritiskt och lösningsfokuserat tänkande som krävs i en yrkesverksam roll inom specialpedagogik.
  • Bra uppgifter och tydliga instruktioner.

Kursens kravnivåer uppfattas som höga eller mycket höga men ändå lagom:

  • Jag upplevde att kursens kravnivåer var höga men samtidigt välbalanserade och rimliga i förhållande till kursens omfattning och förväntade studieresultat. Det var tydligt att kursen ställde krav på en rejäl teoretisk förståelse men dessa krav bidrog ju till att skapa en fördjupad kunskap och en känsla av att man verkligen utvecklades som student. Eller lärare, snarare sagt. De skriftliga inlämningsuppgifterna var mycket värdefulla eftersom de krävde både analys, kritiskt tänkande och tillämpning av teori. Kravnivån var rättvis och möjlig att nå med en rimlig arbetsinsats, särskilt eftersom vi fick tydliga instruktioner och bedömningskriterier. Kurslitteraturen var omfattande och krävde ett aktivt engagemang, men den var mycket relevant och bidrog till att ge en djup förståelse för ämnet. Vissa delar var mer komplexa än andra, men med stöd från föreläsningarna och seminarierna blev det lättare att tillgodogöra sig materialet. Inget var för svårt. Det kändes också värdefullt att inkludera aktuell och relevant istället för bara den nyaste och kanske inte lika relevanta forskningen, som på en del kurser. Föreläsningarna höll en så vansinnigt bra och hög akademisk nivå och presenterades på ett så tydligt och engagerande sätt att jag bara Wow!! Jag uppskattade också verkligen att seminarier och gruppdiskussioner kompletterade föreläsningarna genom att ge oss möjlighet att aktivt bearbeta kunskapen. Jag upplevde det som stimulerande snarare än övermäktig.
  • På en rimlig nivå
  • Höga, inte orimligt höga men ändå kravfyllda så att jag som student behöver arbeta för att klara av kursen. Hade varit tråkigt om folk bara kunde glida igenom allt.
  • Höga, i positiv bemärkelse.
  • Har varit många uppgifter, men tycker att det varit genomförbart och lagom innehåll.
  • Väldigt bra upplägg
  • Men på ett bra sätt! tycker de "sporrade" en till att prestera men jag upplevde inte "överkrav"

Kursens innehåll uppfattas övervägande ha haft mycket hög relevans för den kommande yrkesrollen.

  • Så till den milda grad att att jag just behövde skriva ett fem sidor långt anförande till Anneli för att riktigt greppa omfattningen själv.
  • Viktig kunskap när man arbetar med barn. Kunskap som jag anses saknas i lärarprogrammen.
  • Kursen gav mer smak, vill läsa fler kurser på distans.

Kursens organisation och förmedlandet av information anses över lag ha fungerat mycket bra eller bra. Exempel på kommentar:

  • Bra struktur och fint med påhejningar av Anneli under kursens gång.
  • Bara utmärkt.
  • Bra respons när det uppkommit frågor.

En student lyfter att det fanns visa felaktigheter i informationen och att denne inte fått svar på en fråga:

  • Vissa datumangivelser stämde ej (låg kvar från tidigare tillfällen). Ett gammalt elevomdöme låg inne i bedömningsmatrisen- vet ej om det var meningen men kändes ej så? Ställde fråga om litteratur till en uppgift men fick aldrig svar.

2, Studenternas kommentarer omkring vad som varit bra med kursen och som bör bevaras:

  • Behåll alla tips. Skala inte ner och ta bort tips på vart mer kunskap finns, utan fortsätt tänka att människor får näring från olika källor i olika tider av livet. Filmer, poddar, artiklar, avhandlingar, skönlitterära ingångar - allt behövs. Det som är viktigast att bevara är den goda platsen. Jag kom tidigt att tänka på uttrycket "Jag har slagit upp mitt tält i hoppets land" och som numera också är titeln en välkänd andaktsbok av Tomas Sjödin. Uttrycket är egentligen ett bibelord från apostlagärningarna 2:25 och är menat som en lättad utandning. Det här är en bra plats, och jag markerar det genom att inte direkt gå vidare. Istället slår jag upp mitt tält här en stund, och blir kvar för en tid. Jag litar på att det är en god plats för några dagars vila och kraftansamling, för jag känner hopp här. Hopp om att här finns sånt som jag mår bra av och behöver. Så kändes det att komma in på Canvas och börja läsa igenom moment, instruktioner och uppleva föreläsningarna... Skönt. Jag råkade visst vandra rakt in i hoppets land. Jag slår mig ner en stund.
  • Tycker allt innehåll varit bra.
  • Föreläsningarna var fantastiska.
  • Allt!
  • Allt, bra innehåll och relevanta uppgifter.
  • Bra uppgifter där mycket reflektion krävdes.
  • De inspelade föreläsningarna! Och att vi i studiegruppen var blandade avsett åldrar & erfarenheter. Upplägget har varit bra, och att få planera in sina studier efter varje inlämning
  • All lärdom från föreläsningar väldigt givande
  • Jag är mycket nöjd med upplägg, som har varit lätt att följa och förstå och genomföra. Mycket god kunskap, bra uppgifter, kunniga lärare. Fina feedback kommentarer. Tydlig kontinuerlig information om allt kring kursen. Bland de bästa universitetskurser jag gått.
  • Bra och intressanta delmoment om än något omfångsrika

3, Studenternas förslag till förändringar i kursen:

  • Eventuellt att sista uppgiften börjar tidigare för att hinna intervjua alla personer man vill inför skrivandet. Julen var så lång men det gick ju bra när man hade planerat upp det på ett bra sätt.
  • Möjligtvis ännu mer fördjupning av specifika böcker, det fanns så mycket intressant i vissa av dom så det hade varit roligt att ha fler uppgifter kopplade till just de böckerna.
  • Fler än tre personer i en basgrupp för mer utbyte
  • Sista uppgiften är bra, men man blir lite rädd att man upprepar sådant som man tagit till sig tidigare som man ändå ansett vara relevant även till denna uppgift.
  • Istället för att ställa frågor och besvara skulle en muntlig diskussion efter att ha läst varandras arbeten vara roligt.
  • Jag har tyvärr inga då jag varit nöjd med allt. Ett tips kanske: på en annan kurs jag läser nu uppmanas vi att lägga våra frågor till lärarna i ett diskussionsforum på Canvas, så att lärarna slipper få flera mail med samma frågor. Det kanske är jag som missat att vi skulle ha gjort det även på denna kurs, men om inte tänker jag att det vore smidigt/underlättar för lärarna.
  • Det skulle kunna vara en 30-poängskurs. Egentligen var kanske 15 hp något begränsat, men samtidigt förstår jag att det är mer görbart att studera på halvtid över en termin då de flesta studenter arbetar som lärare och har fulla dagar.

4. Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:

Det här sista gången kursen går i den här formen men jag tar med mig studenternas tankar in i utvecklingen av den nya kursen ”Pedagogiska verksamheter och barn som far illa”. Det jag framför allt ska ta fasta på i utvecklingen av den är det som studenterna ser som bra med den här kursen och förstås också de förslag på förändringar som vi bör genomföra. En student uppger att den inte fått svar på en fråga och det är något som jag ska ta med mig och se om det går att hitta någon bra lösning för frågor som studenter skickar. Mailkorgen blir fort full och det är lätt hänt att ett mail hamnar vid sidan om. En student föreslår att frågor kan ställas i ett diskussionsforum på canvas och det kan vara ett bra alternativ.

Senast uppdaterad: 2025-10-01