"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Kursutvärdering Specialpedagogik i pedagogiska verksamheter

Utvärderingen avser kursen Specialpedagogik i pedagogiska verksamheter och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under vårterminen 2025.

Information om enkäten

Kurskod: 6PE296/6PE297
Kursens lärare: Kursansvarig: Anneli Nielsen
Kursperiod: 2501120 - 250325
Utvärderingens sammanställningsdatum: 250602
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 33/13 (39% svar)

Tack för ert deltagande i kursutvärderingen av kursen Specialpedagogik i pedagogiska verksamheter. Era tankar och förslag hjälper oss att utveckla kursen! Det var emellertid ett ganska lågt deltagande och därför är det svårt att dra några större slutsatser utifrån resultatet.

Här är en sammanställning från de svar som inkommit. I sammanställningen är kommentarer där lärare namnges borttagna. Personliga kommentarer förmedlas direkt till lärarna.

1. Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

Studenterna uppfattar till allra största del att de i hög (69,2 %) eller mycket hög grad (30,8 %) givits möjligheter att nå kursens FSR. Flera studenter framhåller att kursen haft ett tydligt upplägg, tydliga instruktioner och engagerade lärare. Undervisningens innehåll och form har i mycket hög (69,2 % och 46,2 %) eller hög grad (30,8 % och 53,8 %) uppfattats som relevant i relation till kursens FSR. Överlag uppger studenterna att de är nöjda med det mesta i kursen, såsom upplägg och innehåll. Här är exempel på en kommentar från en student:

  • Denna kurs har gett mig så mycket! Både privat men såklart även professionellt. Kursen har fått mig att reflektera och se saker ur en annan synvinkel.
  • Mycket intressant innehåll och bra kombination med konflikthantering också.

Kurslitteraturen anses i hög (76,9 %) eller hög (23,1 %) grad ha varit relevant utifrån kursens FSR. En student uppfattar att den varit relevant i låg grad. En student skriver att det var svårt att hitta kurslitteraturen på biblioteket.

Examinationerna anses ha varit relevanta och särskilt framhölls kombinationen av muntligt och

skriftligt. Kursens kravnivåer uppfattas som höga (92,3 %) eller mycket höga (7,7 %) men ändå lagom. Exempel på kommentarer från studenterna:

  • Jag tycker de varit rimliga och lagom utmanande
  • Tackar till pedagogiska och inspirerande lärare, jag har fått lära mig mera av det jag har saknat som verksam lärare.
  • Lagom höga!

Kursens organisation och förmedlandet av information anses ha fungerat mycket bra (84,6 %) eller bra (15,4 %). Exempel på kommentarer från studenterna:

  • Canvas är väl okej men jag är inte van med programmet så det tog väldigt lång tid för mig att hitta föreläsningarna även om knappen var mitt fram näsan. Jag hade önskat att kurserna hade samma upplägg så att det var ännu mer enklare att hitta allt.
  • Mycket bra schema som har hjälpt mig att följa kursens moment.

Kursens anses ha mycket hög (76,9 %) eller hög (23,1 %) grad av relevans för studenternas yrkesroll/kommande yrkesroll. Exempel på kommentarer från studenter:

  • Jag tycker att kursen är högst angelägen för kommande yrkesroll då där jag arbetar och bor är det många elever i klasserna och att det är många som har olika behov och det är inte alltid så lätt att förstå men denna kurs har gjort att jag kanske förstår lite bättre.
  • Absolut. Något jag stöter på varje dag på jobbet.
  • Jag tycker att inslaget om konflikter och om våld var väldigt bra! Jag hade nog önskat att de fått en större plats i kursen.
  • Ja! Detta har jag tidigare efterfrågat under min lärarutbildning.

2, Studenterna förslag till förändringar i kursen:

Utvärderingen innehåller konstruktiv kritik och förslag på hur kursen kan utveckla. Många kommenterar att de inte vill ändra på något och att de uppskattat allt innehåll i kursen samtidigt som flera studenter också ger förslag på hur kursen kan utvecklas. Den allra viktigaste kommentaren är tyvärr lite svår att tolka och det framgår inte riktigt om studenten syftar till den här kursen eller om det gäller universitetet i stort. Kommentaren handlar om att vi ”inte lever som vi lär” vad gäller inkludering och det hade förstås varit önskvärt med ett förtydligande om vad studenten syftar till i sin kommentar. Vi försöker att arbeta inkluderande och har en rad generella anpassningar inbyggda i kursen. En kommentar gäller att schemat bör publiceras tidigare och här kan det möjligen vara så att studenten inte sett schemat som publicerades två månader före kursstart. En kommentar handlar om att ta hänsyn till studenter med svenska som andraspråk och tyvärr framgår det inte i kommentaren på vilket sätt hänsyn borde tas. Vi arbetar mycket med att ge möjligheter till språkligt stöd men föreläsningar, litteratur och undervisning är primärt på svenska. Här är exempel på kommentarer om hur kursen kan utvecklas:

  • Tidigare skicka ut schema så att det går att planera kursen.
  • Jag tycker att de centrala begreppen fick lite för stor plats. Det hade räckt att de var med i första skrivuppgiften. Det var bra att hitta citat och diskutera i seminarium. Det hade varit mer givande att ge en del i sista skrivuppgiften åt symtom på trauma och våld och jämföra med diagnoser och föreslå olika sätt att närma sig problemet.
  • Jag vill rekommendera att ni ta hänsyn på studenter som har svenska som andra språk.
  • Inga. Eller kanske annan litteratur än Nilholm, då jag är av uppfattningen att en bör leva som en lär? Eller så 'gäller' kanske inte perspektivet i samma utsträckning på universitetet?
  • Jag är väldigt nöjd med kursen och föreläsningarna!
  • Möjligen fysiska träffar.
  • Jag har väl inga konkreta förslag förutom att jag hade behövt en canvas for dummies eller något sådant.

3, Studenternas tankar om vad som var bra och förslag till vad som bör vara kvar ikursen.

De studenter som svarat på enkäten är över lag nöjda med innehåll och upplägg av kursen. Många skriver att allt varit bra och att de inte vill ändra på något. I kommentarerna lyfts bland annat enskilda lärares engagemang, trevliga berättarröster, god kunskap och intressanta innehåll i föreläsningar fram som positivt. Även ett tydligt upplägg, intressanta och givande examinationer och diskussioner i smågrupper framhålls som värdefullt. Här är exempel på kommentarer:

  • Alla inspelade föreläsningar! Det var mycket att lyssna på, med otroligt lyxigt och användbara kunskaper! Jag tyckte att avsnittet om konflikter och om våld i relationer var uppskattade och nyttiga. Jag förstår mig själv och andra bättre genom olika förklaringsmodeller. Just konflikter är lite läskigt och jag tycker att jag fått handlingsberedskap för att möta konflikter genom kursen. Mycket bra!
  • Allt! Framförallt er som givande pedagoger med stor kunskap och empati, som gör en stolt att vilja lära ut och inspirera elever mot ett livslångt lärande. TACK!
  • Mycket bra innehåll.
  • Föreläsningen om våld och flykt!
  • Det jag tycker varit bra är att man fått kontakt med er lärare snabbt och att inget är omöjligt och att man har fått en större förståelse för diagnoser och hur det kan ställa till det för eleverna och att alla är unika att det gör det även svårt att kanske förstå dem alla gånger och att man gjort fel utan att tänka på det.
  • Lektioner, seminarier och litteratur. Det har varit också väldigt givande diskussioner.
  • För mig allt var bra!

4. Kursansvarigs förslag till förändringar:

De senaste åren har vi arbetat med att kontinuerligt utveckla kursen med utgångspunkt i studenternas utvärderingar av kursen. Utifrån den här kursutvärderingen tar vi framförallt med oss kommentaren om inkludering och om att ta hänsyn till studenter med svenska som andraspråk. Vi ska se över vårt upplägg och bemötande och fundera över om det är delar i kursen som kan bli tydligare och som kan utvecklas i inkluderande syfte. Vi har tidigare haft som plan att införa en campusträff under hösten 2025 men det blir tyvärr inte så den här hösten.

Senast uppdaterad: 2025-10-01