"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Kursutvärdering Specialpedagogiska kunskapsområden

Utvärderingen avser kursen Specialpedagogiska kunskapsområden och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under vårterminen 2024.

Information om enkäten

Kurskod: 6SP057
Kursens lärare: Anneli Nielsen (kursansvarig), Mikaela, Erika Ögren och Hanna Vretblom.
Kursperiod: 230116 - 230215
Utvärderingens sammanställningsdatum: 230321
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 53/13 (25% svar)

Ett stort tack till alla som deltagit i kursutvärderingen av kursen Specialpedagogiska kunskapsområden. Det var ett ganska lågt deltagande i kursutvärderingen men de som deltagit har lämnat rikligt med kommentarer som kommer att vara ett värdefullt stöd för oss i arbetet med utveckling av kursen. Nedan följer en sammanfattning av kursutvärderingen. Värt att notera är att studenterna ibland lyfter fram enskilda lärare i sina kommentarer. I sammanfattningen nämns inte enskilda lärares namn. Alla lärare har emellertid tagit del av resultatet från kursutvärderingen och därmed tagit del av återkoppling som rör dem personligen.

Övergripande sammanfattning:

Studenterna är över lag mycket nöjda med kursen. Kursen som helhet, struktur, innehåll, föreläsare och föreläsningar lyfts fram som särskilt värdefulla för den positiva upplevelsen av kursen. Exempel på kommentarer:

  • Digitala föreläsningarna då de var tunga att se och pauser behövdes. Examinationsformerna superbra, bra med enskilt, grupp och tvärgrupp på uppgift 1, givande att lyssna på varandras avhandlingar då alla hade olika. Likaså PP, var orolig att de skulle bli likvärdiga med oj så olika de var - mycket intressant (...).

  • Jag gillade diskussionerna bäst både med grupp och er lärare. Ett ämne som detta kan inte diskuteras för mycket. Bra seminarier med intressanta redovisningar. Bra med tvärgrupper (...).

  • Väldigt intressanta ämnen. Observationen var riktigt intressant och det blev bra med redovisningarna efteråt.

  • Jag gillade att det var inspelade föreläsningar att se när det var området barn som far illa. Det blev lättare att ta till sig och jag fick chans att pausa när det var lite jobbigare att höra. Det var väldigt bra inslag både kring funktionsnedsättningar och även barn som far illa. En mycket intressant och relevant kurs där man fick fördjupa sig lite mer kring vissa ämnen. Stort tack för en otroligt bra kurs!

  • Jag vill framför allt lyfta våra fantastiska lärare! Tack för alla fina föreläsningar (som vi dessutom kunnat lyssna på flera gånger) och för ert fina bemötande (...).

  • Kunskapsområdet barn som far illa har varit ovärderligt och mycket viktigt!

FSR
Studenterna uppfattar att de i mycket hög (75 %) eller hög (25 %) grad givits möjligheter att nå kursens FSR. I kommentarerna framhåller studenterna bland annat att informationen varit tydlig och föreläsningarna intressanta. Exempel på kommentar:

  • Tydlig information i form av skriftliga beskrivningar samt digitala frågestunder.

  • Bra upplägg, tydliga uppgifter och instruktioner. Extra plus för checklistan, vecka för vecka.

  • Väldigt bra och intressant att få lära sig mer om barn som far illa!

  • Intressanta föreläsningar och givande gruppdiskussioner, bra med inspelade föreläsningar så att det går att se de flera gånger och när det finns möjlighet kombinerat med vanliga föreläsningar.

Innehåll och form

Undervisningens innehåll har över lag i mycket hög (87,5 %) eller hög (12,5 %) grad uppfattats som relevant i relation till kursens FSR och här lyfter studenterna fram att uppgifterna varit intressanta och att ämnena som berörts i kursen är viktiga. Exempel på kommentarer:

  • Livslinjen var bra för att lära känna varandra i den nya basgruppen och allt innehåll om barn som far illa var mycket bra att ha med!

Många studenter lyfter fram föreläsarna och föreläsningarna i kursen. Digitala/inspelade föreläsningar verkar vara uppskattat och även själva innehållet i föreläsningarna. Exempel på kommentarer:

  • Inspelade föreläsningar som går att se om och titta på när man är bäst mottaglig.

  • Samtalen med kurskamrater, de inspelade föreläsningarna.

  • Digitala föreläsningar! Bra, engagerade föreläsare/föreläsningar som varit relevanta till litteratur och examinationer.

  • Fantastiska föreläsningar.

  • Föreläsningarna var bäst, både inspelade och live. Verkligen givande och man blir berörd. Kurslitteraturen var mycket bra. Stort TACK till alla som ordnat kursen!

  • Föreläsningar om IF fick mig verkligen intresserad av området och hon borde få ännu mer utrymme i kursen.

En student framhåller att tempot varit högt.

Även undervisningens form har i mycket hög (79,2 %) eller hög (16,7 %) grad uppfattats som relevant. Här framhåller studenterna återigen föreläsarna och föreläsningarna som relevanta och intressanta.

Studenterna kommer också med förslag på hur innehåll och form kan utvecklas:

  • Sams föreläsning skulle kunna bli ett permanent digitalt inslag så att så många som möjligt får ta del av hans livsberättelse. Kanske inledning till uppgift 1 inför basgruppens fallbeskrivning?

  • Även om kursen inte börjar förrän måndag så kanske man hade kunnat träffas inneveckan före i sina nya grupper och bara kört presentation en timme för att få ansikten på varandra live.

  • Kanske att komprimera tiden sista innedagarna. Kändes som att det var lite tunt innehåll en del lektioner.

  • Jag skulle gilla mer lärardelaktighet under examinationen. Under onsdagsexamination fick endast hälften av gruppen har en lärare med under examinationen.

  • Något mer djupdykande i ett ämne än många ytliga

  • Hade önskat att kursen skulle ha varit lite längre för att kunna fördjupa oss ytterligare i de mycket viktiga områden som behandlade.

  • Samordning av lokaler/grupprum, färre obligatoriska uppgifter via grupp på zoom eftersom det är svårt att samordna och alla behöver vara delaktiga.

En student ger tips på hur uppgift 1 kan utvecklas:

  • Bra variation med både föreläsningar, uppgifter, samtal i gruppen. Caset skulle dock ha kunnat varit ett tilldelat case eftersom det är hur vi hanterar det som blir vår uppgift som specialpedagoger, inte att skriva case och lite svårt att få det att passa i tid för alla i gruppen. Men när vi skriver blir det verksamhetsnära, vilket är positivt.

En student tyckte att undervisningens form var relevant i låg grad och en student framhåller att hen önskar att föreläsningarna ska komma före grupparbeten och inte efter.

Kurslitteratur

Kurslitteraturen anses i mycket hög (58,3 %) eller hög (37,5 %) grad ha varit relevant utifrån kursens FSR. I kommentarerna framkommer att litteraturen uppfattats som intressant och givande, och att det saknas fokus på yngre barn och på IF i relation till skolan. Exempel på kommentarer:

  • Så intressant och bra med den extra utbildningen man kunde gå - mycket givande. Tacksamt med poddtips och lästips för extra fördjupning

En student menar att litteraturen varit relevant i låg grad.

Examinationer

Examinationerna anses till övervägande delen ha varit relevanta.

  • Även livslinjen hade kunnat vara examinerande då den gav massor.

  • Roliga former av examination.

  • Bra med individuella uppgifter och att gruppuppgifter förläggs till största del vid träffarna, svårare via zoom eftersom vi är på olika delar i landet och har olika arbete/livssituation för att få alla delaktiga.

Studenterna ger en rad förslag på hur kursens uppgifter skulle kunna utvecklas:

  • Fler exempel på vad uppgift 3 skulle kunna innehålla. Jag hade mycket svårt att begränsa mig.

  • Lite tydligare instruktioner kring uppgift 1s tvärgruppsdiskussion. Något som jag tycker hade varit bra är om alla i tvärgruppen redan hade läst fallen så det inte lades så mycket fokus på att förklara vad det handlade om så att alla ska kunna förstå. Utan om alla har läst fallen innan tvärgruppsdiskussionen så kan man direkt gå på frågorna. Det hade även behövts mer tid kring diskussionerna. Gärna 2 timmar om det går att ordna så man verkligen hinner med utan stress. Hade även varit kul om en lärare hade varit med under hela redovisningen av uppgift 3. :)

  • Kanske formuleringen på fråga 3 (särskilt stöd kopplar jag till skolverkets betydelse)?

  • Stor tenta på så få kurspoäng.

Kravnivåer

Kursens kravnivåer uppfattas som höga av de allra flesta. Två studenter uppfattar dem som mycket höga och två som låga. I kommentarerna framgår att de uppfattats som höga men lagom.

Relevans för kommande yrkesroll

Kursens innehåll uppfattas övervägande ha haft mycket hög eller hög relevans för den kommande yrkesrollen. Studenterna skriver många kommentarer på den här frågan:

  • Borde vara ännu mer av denna kunskap, så intressant och givande för ens personliga utveckling och för framtiden.

  • Så glad att jag fick äran att lyssna på Sam <3

  • Ni berör ett oerhört viktigt ämne där alla som jobbar i skolans värld borde få mer kunskap om.

  • Hade gärna att kursen skulle vara längre för att få mer av de olika ämnena.

  • Tack (...) för att vi får lära oss om barn som far illa och våld i nära relationer. Så viktigt! Jag önskar att alla pedagoger i Skellefteå kommun fick ta del av [de] föreläsningar[na]. Tänk vad många barn vi skulle kunna rädda. <3

  • Hela kursens innehåll har varit mycket lärorikt och relevant.

  • Borde vara mer om detta. Funktionsnedsättning/variation, barn som far illa, mobbning,

  • Kursen har öppnat dörrar till nya yrken jag skulle kunna ha.

Kursens organisation

Kursens organisation och förmedlandet av information anses ha fungerat mycket bra eller mycket bra. Studenterna lyfter specifikt fram att kursen haft en tydlig struktur och studieguide. Även kursplaneringen och det öppna klassrummet lyfts som ett bra stöd. Exempel på kommentarer:

  • Är sådan fantastisk struktur på kursen

  • Jag tycker det har varit väldigt bra med ett studieschema, det blir lite enklare att planera framåt då. Sedan kunde grupprummet varit lite bättre när vi skulle redovisa, men det gick ju an.

  • Väldigt bra att man kan se föreläsningarna via zoom, bra för att kunna gå tillbaka, anteckna och få ta del av föreläsningen i egen takt!

  • Väldigt pedagogiskt utformad information i studieguiden

I kommentarerna framgår också att instruktionerna för uppgift 6 varit otydliga, att studenterna önskar bättre framförhållning i fråga om information om fältstudie samt lokaler som ligger mer samlade:

  • Det har varit otydligheter i studieguiden och svårt att förstå uppgifterna. Det har varit spretigt och inte en röd tråd framför allt i uppgift 6. Då blir det också mycket svårare att skriva uppgiften då man inte kan hålla en röd tråd i texten.

  • Bra och tydlig studieguide, jag gillar att ha all information samlad på ett ställe. Skulle behövt vara längre framförhållning att vi skulle genomföra en observation i en skolform vi inte jobbar i. Det blev väldigt stressigt nu att försöka få tag på en skola att observera. Ofta upplever jag att när man ska få genomföra fältstudier så handlar det om att ha kontakter, och har man inte det blir det svårt att få komma.

  • Bra info på canvas /moduler. Lokalerna har varit mycket utspridda över universitetet. Kanske det går samordna och boka så att vi är mer i samma institution/byggnad vid både föreläsningar och grupprum till nästa gång om grupprum bokas tidigt?

Två studenter upplever att organisering av kursen fungerat mindre bra. Exempel på kommentar som rör detta:

  • Styr upp studieguiden och informationen i uppgifterna så det blir lättare att förstå, lägg föreläsningar innan grupparbeten

Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:

Uppgift 1 kommer att vi att utveckla genom att erbjuda tydligare instruktioner för tvärgruppsdiskussionen samt genom att uppmana alla att läsa allas fallbeskrivningar. Vår förhoppning är även att kunna ha med Sams inslag som del av temaområdet barn som far illa.

Inför nästa omgång av kursen kommer vi att se över instruktionerna för uppgift 3. Det är svårt att få ihop de olika delarna och uppgiften blir lite för omfångsrik. Ett förslag är att lyfta ut fältstudien ur den skriftliga delen av uppgiften och bara examinera den delen muntligt, och då med lärarnärvaro i alla grupper hela tiden. Vi har också en tanke om att rikta den sista uppgiften mot IF och skolformen anpassad grundskola och i stället rikta uppgiften om avhandling mot fysisk funktionsnedsättning.

I utvärderingen lyfter några studenter att det är lite rörigt med lokaler som är utspridda över hela universitetet. Vi håller med. En utmaning är att grupperna ofta innehåller fler än 6 deltagare och då blir utbudet av grupprum mer begränsat.

Inför nästa kursomgång kommer vi att se över litteraturen för kursen och lägga till mer litteratur som är riktad mot yngre barn och även mot IF och skolsituationen. Förhoppningsvis kommer vi också att ha en större lista av valbar litteratur som rör fysisk funktionsnedsättning.

Förslaget om att låta grupperna träffa varandra på campus under sista kursträffen för kursen innan är en mycket bra idé. Vi ska undersöka möjligheterna för detta.

Slutligen ska vi ha bättre framförhållning rörande information om fältstudien så att studenterna har bättre möjlighet att förbereda sig och ta kontakt med intressanta verksamheter att besöka. Förslagsvis ger vi den informationen redan under höstens andra kurs.

Senast uppdaterad: 2024-09-11