"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Kursutvärdering Specialpedagogiska kunskapsområden

Utvärderingen avser kursen Specialpedagogiska kunskapsområden och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under vårterminen 2025.

Information om enkäten

Kurskod: 6SP057
Kursens lärare: Anneli Nielsen (kursansvarig), Mikaela Nyroos, Erika Ögren och Hanna Vretblom.
Kursperiod: 2501 - 2502
Utvärderingens sammanställningsdatum: 250307
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 84/39 (46% svar)

Ett stort tack till alla som deltagit i kursutvärderingen av kursen Specialpedagogiska
kunskapsområden. Studenterna som deltagit i kursutvärderingen har lämnat rikligt med kommentarer
som kommer att vara ett värdefullt stöd i arbetet med utveckling av kursen. Nedan följer en
sammanfattning av kursutvärderingen. Värt att notera är att studenterna ibland lyfter fram enskilda
lärare i sina kommentarer. I sammanfattningen nämns inte enskilda lärares namn. Alla lärare har
emellertid tagit del av resultatet från kursutvärderingen och därmed tagit del av återkoppling som rör
dem personligen. Tack också till alla som lämnat så fantastiskt fin återkoppling till Sam!

Övergripande sammanfattning:

Studenterna är över lag nöjda med kursen. Kursen som helhet, struktur, innehåll, föreläsare och
föreläsningar lyfts fram som särskilt värdefulla för den positiva upplevelsen av kursen. Exempel på
kommentarer:

  • Innehållet var så intressant och jättebra upplägg! Hade velat haft en längre kurs inom detta
    område! Så bra!!
  • Jag tycker alla föreläsningar varit superbra! De och studiebesöket gav mig mest i kursen, så
    det tycker jag verkligen ni tar med till nästa år!
  • Inslaget om barn som far illa har varit mentalt jobbigt, men väldigt viktigt att vi har fått det.
    Otroligt rörande med Sams föreläsning, men den behövs så att vi kanske kan se tecken i tid
    från andra barn. Detta inslag, om barn som far illa, skulle få vara bestående! Om vi får
    gråta och bli berörda under utbildning kanske vi klarar det bättre sen i yrkesrollen.
  • Jag önskar att kursen hade varit större eftersom det känns som ett viktigt område som jag
    hade velat ha mer kunskap inom. Speciellt i vår kommande yrkesroll.
  • Hade önskat att kursen var längre för hade gärna velat fördjupat mig mer både om barn
    som far illa och om IF.

Och så en kommentar på frågan om vad som var bra med kursen och som vi kommer att använda som slogan i många år framåt:

  • Anneli Nielsen och hennes ljuvliga "tantliga”! De är makalöst fantastiska att ha att göra
    med!

Förväntade studieresultat

Studenterna uppfattar att de i mycket hög (58,8 %) eller hög grad (38,2 %) givits möjligheter att nå
kursens FSR. I kommentarerna framhåller studenterna bland annat att föreläsningarna, roliga och
intressanta uppgifter och det stöd som erbjudits från lärare varit viktigt.

  • Jag tycker vi fått tagit del av intressanta och relevanta föreläsningar som bidragit till
    kursens FSR.
  • Jag är otroligt tacksam för allt stöd som har varit tillgängligt i kursen.
  • Jag anser att kursens innehåll och uppgifter varit relevanta i förhållande till kursens FSR.

En student upplever att denne givits låg möjlighet att nå kursen FSR.

Innehåll och form

Undervisningens innehåll och form har över lag i mycket hög (52,9 %) eller hög grad (41,2 %)
uppfattats som relevant i relation till kursens FSR och här lyfter studenterna fram att uppgifterna varit
intressanta och att ämnena som berörts i kursen är viktiga. Exempel på kommentarer:

  • Kunskapen om barn som far illa känns så relevant och är så tacksamt att vi fått ta del av.
  • Särskilt givande har det varit att konstruera case och sedan diskutera i tvärgrupper. Det är
    alltid nyttigt att möta andra för att få fler perspektiv på sina egna tankar/reflektioner.
  • Spännande att prova på att delta på flera föreläsningar digitalt, även fast jag föredrar
    campusträffar.
  • Superbra med inslag om trauma, gett en bredare förståelse för det specialpedagogiska fältet.
    Väldigt innehållsrik kurs med många inlärningssätt som poddar, ljudbok osv. BRA!
  • Det har varit bra att kunna se inspelat material kring tunga ämnet "barn som far illa" - men
    däremot kändes det enormt mäktigt att få se Sam's föreläsning live, det hoppas jag ni också
    bevarar - även om det var väldigt känslosamt i hela lokalen, tror jag att det togs in på ett
    annat sätt än om vi sett det hemifrån.
  • Att läsa om barn som far illa var mycket lärorikt och viktigt att ta med sig in i arbetslivet.
    Kanske till och med ha som en "föreläsning" för pedagoger vad de kan vara uppmärksamma
    på och våga ställa följdfrågor?

Flera studenter önskar att kursen varit längre:

  • Kursen var lite väl kort, det hade varit intressant att fördjupa sig lite mer i olika
    specialpedagogiska kunskapsområden. Barn som far illa, delen, var intressant men det
    kändes som den delen var en fristående del av kursen. Hade varit bra med någon mer
    uppgift som relaterade till det.
  • Väldigt mycket. Önskar dock mer kunskap inom trauma. Därav att jag tycker att kursen ska
    vara större. Som till exempel 15 hp eftersom det är så många barn som faller mellan
    stolarna.
  • Det är synd att ett så viktigt ämne som trauma har så liten plats i utbildningen.
  • Den delen med barn som far illa, sååå viktig del. Skulle kunnat få en större del!

Studenterna tipsar om hur kursens struktur kan utvecklas. De önskar till exempel att Sams föreläsning
skulle ligga i början på kursen, mer litteratur om tecken på utsatthet och mer litteratur som kunde
används i analys av fallbeskrivningen samt en föreläsning om föräldraperspektivet från föräldrar till
elever vid NPF eller lindrig/på gränsen till IF. Några uttrycker också att det var lite svårt att få i gång
arbetet i den nya gruppen.

  • Det här har inte riktigt med själva kursen att göra, men jag hade gärna sett att det fanns
    möjlighet för de nya basgrupperna att ses fysiskt. Det är svårare att skapa en bra
    gruppkänsla och komma överens om gemensamma plattformar och kanaler för
    kommunikation när första mötet är på distans.

Två studenter upplever att innehåll och form varit relevanta i låg grad (5,9 %). En student skriver att
kursen startade bra men att den blev förvirrande med all information och litteratur som denne inte
riktigt hur den skulle bearbeta. Studenten önskar med konkret upplägg och tydligare litteratur-
hänvisningar.

Kurslitteratur

Kurslitteraturen anses till allra största del i hög (50,0 %) eller mycket hög grad (44,1 %) ha varit
relevant utifrån kursens FSR. I kommentarerna framkommer att flera studenter uppfattar litteraturen
som intressant och givande:

  • Föreläsningar är mycket bra och bra urval av kurslitteratur.
  • De valbara delarna i litteraturen i barn som far illa, bra!!!!

Det finns också kommentarer från studenter som önskar annan litteratur, nyare litteratur, ifrågasätter
valet av viss litteratur och ibland all litteratur. En student menar att litteraturen varit relevant i låg
grad (2,9 %) en student i mycket låg grad (2,9 %). Exempel på kommentarer:

  • Förstod inte riktigt hur Barn, ungdom och trauma hade med kursen att göra? Bra bok att ha
    inom verksamheten där man jobbar men that’s it. Hade jättesvårt att koppla den med
    kursen.
  • Jag skulle dock velat ha mer inom förskolan. Även om jag tycker att boken: "En förskola för
    alla" är väldigt bra men jag hade önskat mer inom intellektuell funktionsnedsättning eller
    fysisk funktionsnedsättning.
  • Den obligatoriska litteraturen riktad mot äldre elever var ingen litteratur jag använde mig
    av under kursen. Det var nog på grund av att jag valde att fokusera på IF.
  • Upplevde att all litteratur var bra förutom Skola och normer, den hade jag svårt att förstå
    hur vi skulle använda.
  • Tydligare struktur angående litteraturen. Hade svårt att förstå sammanhanget "barn i
    trauma" och barn i behov av särskilt stöd. Det kändes som att vi läste två ämnen parallellt
    och det blev svårt att "solla" vad som jag mest relevant för examinationerna. Var inte
    jättestort fan av att behöva byta studiegrupp heller...
  • Jag skulle gärna se ännu nyare litteratur om if där inte särskolan stod med som skolform.
    Jag förstår att det är svårt att hitta nyare forskning, men jag ville läsa mer om anpassad
    skola och hur den är utformad. Jag hade också gärna sett att delen om barn som far illa var
    ännu större. Kanske att delen om if skulle kunna vara under kursen om nps så att den större
    skrivuppgiften kunde ha handlat om barn som far illa istället?

Examinationer

Examinationerna anses till övervägande delen ha varit relevanta i mycket hög (58,8 %) eller hög grad
(38,2 %). Två studenter upplever att de varit relevanta i låg grad (5,9 %). Här är exempel på positiva
kommentarer om uppgifterna:

  • Reflektions- och diskussionsuppgifterna är alltid mest givande. Det är i samspel med andra
    man lär sig mest.
  • Jag tycker att de lite mer praktiska examinationsformerna är de som ger mig mest och jag
    lär mig bäst av.
  • Roliga uppgifter, dock skulle det varit givande att få skriva i par på skrivuppgiften 3a och
    diskutera mer i analysdelen.
  • Tvärgruppsdiskussionen vi hade gällande de olika fallbeskrivningarna var väldigt givande
    och intressanta, nästan så att 1,5h var för lite tid. Sedan tycker jag att studiebesöket var
    otroligt intressant och givande samt att få ta del av allas redovisningar, det öppnade
    verkligen upp ens ögon för de olika skolformer som finns och som jag inte hade koll på. Den
    individuella uppgiften var relevant men som vanligt anser jag att ordmängden var för tunn
    för att kunna åstadkomma en bra text, kanske det visar på ett utvecklingsområde för mig..
  • Bra att göra en observation och jag tycker att ni ska fortsätta att trycka på att studenterna
    ska gå lite utanför sin vanliga verksamhet. Det gav mig i alla fall ett tillfälle för stort lärande
    om en verksamhet som jag tidigare inte hade så stor insikt i.

Det finns också kommentarer som kritiserar vissa uppgifter och även kommentarer som ger förslag på
hur uppgifterna kan utvecklas:

Uppgift 1:

  • Jag tycker att det var otydliga instruktioner inför tvärgruppsdiskussionen om fallet. Hade
    gärna velat veta att vi skulle sammanfatta gruppens tilldelade fall och de
    strategier/hinder/innehåll i ev SOC anmälan skulle ha framkommit, nu hann vi knappt
    diskutera frågorna men kom in på dem ändå.
  • Inför genomgången av de olika fallen i tvärgrupper, skulle grupperna ha kunnat
    sammanfatta sina fall i förväg. Mycket tid gick åt till sammanfattningen.
  • Tydliggör instruktioner till tvärgruppsseminariet. Förläng kursen för att grotta mer i både
    barn som far illa och IF.
  • Analysen av caset som görs i grupp kan med fördel göras enskilt eftersom några valt att
    glida igenom den diskussionen.
  • Ha kvar som det varit men kanske ge feedback på analys, gärna fått föreläsning om psykisk
    ohälsa också för det är så stort i samhället och velat få mer kunskap inom det.

Uppgift 2:

  • Kanske något tydligare varför vi läser och analyserar en avhandling. Kursen var så
    intressant och viktigt men kanske lite spretig.
  • Avhandlingsseminariet borde kommit tidigare så man kunde ta del av allas kloka tankar i
    skrivuppgiften.
  • Genomgången av avhandlingarna hade med fördel kunnat ligga innan skrivandet av
    uppgift 3a. Där fick man mycket info om avhandlingar man hade kunnat använda i den.
  • Dock ställer jag mig lite frågande till uppgift 2, analys av avhandlingen. Den kändes
    inklämd bara för att och jag och mina basgruppskamrater förstod syftet men ändå inte.
  • Roligt med varierande examinationer! Lär mig jättemycket vid seminarier tillsammans på
    campus. Tycker att seminariet om avhandlingar hade kunnat genomförts i basgruppen på
    zoom under hemmaveckorna för vi sa att man hade velat satt sig in i fler när vi fick ta del av
    varandras sammanfattningar för att koppla till skrivuppgiften.

Uppgift 3:

  • Som jag har skrivit i de senaste kurserna. Antingen så har ni PowerPointen som
    examinerande eller en den individuella skrivuppgiften som den examinerande. Tycker det
    blir dubbelt upp med båda eftersom de handlar om samma sak.

Kravnivåer

Kursens kravnivåer uppfattas som höga (17,6 %) eller mycket höga (82,4 %) av de allra flesta. Två
studenter uppfattar dem som låga (5,9 %). I kommentarerna framgår att de uppfattats som höga men
lagom. Här är exempel på kommentarer:

  • Jag tycker det har varit en bra nivå på kraven.
  • Det har varit bra extra föreläsningar som har gett mer förståelse för föräldrar med IF och
    hur jag som blivande specialpedagog kan hjälpa och stötta vårdnadshavare.
  • Svåraste har varit 3A resten har varit mer avslappnande
  • Lagom, skulle jag vilja säga :)
  • Klokt förhållningssätt till kunskap! Ingen vansinneshysteri kring formaliteter för att det är
    på en avancerad nivå. Det känns som att man ska få så mycket klok kunskap med sig som
    möjligt och inte bara göra uppgifter för uppgifternas skull.
  • Jag tycker kravnivåerna har legat på en rimlig nivå där lärandet har fått gå före stressen
    att prestera för examinationens skull, vilket har varit mycket givande.

Relevans för kommande yrkesroll

Kursens innehåll uppfattas övervägande ha haft mycket hög (88,2 %) eller hög (11,8 %) relevans för
den kommande yrkesrollen. En student anser att den haft låg relevans (2,9 %). Studenterna skriver
många kommentarer på den här frågan:

  • Det tycker jag att den har. Den har öppnat upp ögonen och gjort mig mer medveten om
    barns som far illa samt att det finns många olika skolformer som barn kan möta. Ovan skrev
    jag att jag var frågade till uppgift 2, men jag förstår ju att vi ständigt ska förankra vårt
    arbete i forskning och för att kunna göra det behöver man förstå hur man läser en
    avhandling.
  • Verkligen bra att vi utmanades att besöka en skolform vi INTE arbetat i. Det var så givande!
    Kan annars lätt bli så att man besöker det verksamheten man känner redan!
  • Den här kursen har verkligen berört ett viktigt ämne som alltid behöver lyftas fram till ytan.
    Den har gett mig en sån stor insikt i hur viktiga vuxna verkligen är, allra särskilt när vi
    ställer oss frågor "gör jag verkligen någon skillnad", JAAA. Nu kommer jag fortsätta sprida
    kunskapen vidare till mina kollegor och fortsätta vara viktiga vuxna.
  • Jätteviktigt och bra att vi fått ta del av ämnet "barn som far illa", det behöver vi absolut ha!
  • Viktig kurs!! En av de viktigaste.
  • Jag önskar så att vi fick större kunskap inom barn med trauma. Dels för att kunna utbilda
    andra och ta upp detta ämne som väldigt få vill ta i. Jag tycker att denna del ska vara
    betydligt större i specialpedagogutbildningen och hoppas att det kommer att bli det i
    framtiden. För att kunna hjälpa fler barn.

Kursens organisation

Kursens organisation och förmedlandet av information anses till största del ha fungerat mycket bra
(70,6 %) eller bra (26,5 %), men tre studenter anser att den fungerat dåligt (8,8 %). Studenterna lyfter specifikt fram att kursen haft en tydlig struktur och studieguide. Även kursplaneringen och det öppna klassrummet lyfts som ett bra stöd. Exempel på kommentarer:

  • Superbra! Lärare gör ett enastående arbete med att stötta oss studenter att skapa struktur
    och tydlighet!
  • Bra med en tydlig studiehandledning.
  • Klockrent! Tydligt och hanterbart!
  • Veckoplaneringen som vi fått under denna kurs har varit till stor hjälp, både enskilt och för
    basgruppen. Med många personer i samma basgrupp är det en fördel om vi arbetar i
    ungefär samma tempo och träffarna över nätet blir lättare att delta och hålla i.
  • Det som har varit otydligt har väldigt snabbt blivit tydligt och det är så uppskattat.
  • Planeringen vecka för vecka är verkligen guld värd för känslan av kontroll. Otroligt
    uppskattat.

Tyvärr var det strul med rumsbokningen under sista kursveckan för några grupper och det ställde till det och skapade både oro och stress. Här är några kommentarer från studenterna:

  • Lite strul med lokalbokningar under examinationerna vilket skapade lite oordning, i övrigt
    har det funkat bra.
  • Bokning av grupprum har inte fungerat helt bra. Ett grupprum gick inte att hitta och ett
    annat hade någon annan bokat som inte var i vår kurs.
  • Grupprum för examinationer under onsdagen fungerade inte alls. Vår grupp fick byta rum 2
    gånger under den förmiddagen, pga att rummet inte var bokat. Den extra stressen behövs
    INTE vid examinationstillfällen. Övriga träffar med lokaler har fungerat bra. Canvas och
    digitala föreläsningar har fungerat bra. JÄTTESKÖNT att ha inspelade föreläsningar, men
    schemalagda, så man kan ta paus när det passar eller behövs.
  • Bra förutom att vi inte hade lokal bokad till vår presentations tillfälle. Hade blivit någon
    miss i bokningen men vi löste det och Mikaela (som skulle examinera oss) hittade oss!

Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:

Inför nästa omgång av kursen har vi en rad områden som vi kommer att utveckla och en hel del av våra idéer kommer från den här kursutvärderingen. Överlag planerar vi att bearbeta kursplanen en del för att bland annat bredda den vad gäller området funktionsnedsättningar och för att ändra en del i innehållet.

Uppgift 1 kommer att vi att utveckla genom att förändra upplägget en del. Till grupparbetet som
genomförs på campus kommer en del att tillföras, där gruppen kommer att få lämna in ett förslag på
hur en orosanmälan kan formuleras. Tvärgruppsinslaget kommer att få mer tid i anspråk och
instruktionerna till uppgiften kommer att revideras.

Uppgift 2 kommer att förändras och antingen plockas bort eller också genomföras via zoom så att
studenterna kan använda kunskapen i uppgift 3.

Uppgift 3 kommer förslagsvis att erbjudas i två versioner; en lite mer styrd som är formad omkring
tydliga frågor och en friare version där studenten har större möjlighet att välja fördjupningsområde.

Vad gäller problemet som uppstod vid lokalbokningar så kommer det att vara en fortsatt utmaning då
grupperna blir fler och även större.

Senast uppdaterad: 2025-10-02