Sveriges genusforskarförbund i Umeå anordnar tillsammans med Umeå Kommun och Umeå centrum för genusstudier en dag om genusforskning vid Umeå universitet, 25 april 2019. Ingen anmälan krävs och dagen är öppen för alla!
Program
10.15-12.00 Panelsamtal: vad har hänt efter #MeToo? Hörsal F, Humanisthuset
Hans Adolfsson, rektor Umeå universitet Lena Martinsson, ordförande SGf Linda Gustafsson, jämställdhetsstrateg Umeå kommun Sara Edenheim, Umeå Centrum för Genusstudier Johanna Jers, moderator, SGf Umeå
13.00-15.30 Presentationer av aktuell genusforskning
13.00-14.00 Hörsal G (på svenska)
Ellen Key och samhällsmoderligheten i Sydeuropa Elena Lindholm, Språkstudier
Kvinnors politiska representation i kommunerna – hur ser det ut och varför? Jessika Wide, Statsvetenskap
Slavhandeln i borgerlig salong: Hemmet som diskussionsplats Sam Holmkvist, Institutionen för kultur- och medievetenskaper
13.00-14.00 Hörsal F (in English)
Women-to-women diplomacy as a peacebuilding strategy Magda Cardenas, Political science
A Tale of Two Empires - Cleopatra and Caesar Through the Ages Tamara Andersson, Language studies
Emancipating methods? Greta Bladh, UCGS
Gendering the (in)security-development nexus in Myanmar Elisabeth Olivius, Political science
14.00-14.30 Fika, mingel och postrar
Household Chores: Why do men get away with it? Lasse Reinikainen, Sociologi
Why does sharing of housework elude Swedish couples? Charlott Nyman & Lasse Reinikainen, Sociologi
14.30-15.30 Hörsal G (på svenska)
Textil aktivism: från suffragett-vitt till pussyhats och knytblusmanifest Annelie Bränström Öhman, Språkstudier
Ökad trygghet genom bevakning? Svenska kommuners användning av patrullerande “trygghetsvakter” i offentliga rum Jennie Brandén, Statsvetenskap
Maskulinitet och vänskap i Harry Potter och de vises sten Jenny Sperens, Språkstudier
Varför är luktöverkänslighet vanligast hos kvinnor? Moa Lillqvist, Psykologi
14.30-15.30 Hörsal F (på svenska)
Vad säger forskning om jämställdhet i akademin? En review av forskning i Norden Ulrika Haake, Pedagogik
A critical analysis of content in sex- and relationship chapters in biology textbooks Hannele Junkala, Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Genus, klass och kontextrika problem i ingenjörsutbildning Eva Silfver, Pedagogik
Being and becoming a girl, worker and citizen in gendered processes of vocational education and training Kristina Ledman et. al., Pedagogik