Nordisk konferens om mat, måltider och lärande i skolan
fre
10
okt
Fredag 10 oktober, 2025kl. 09:00 - 15:00
Ljusgården, Lärarutbildningshuset
Institutionen för kost- och måltidsvetenskap vid Umeå universitet hälsar dig välkommen till Nordisk konferens om mat, måltider och lärande i skolan! Temat för konferensen är möjligheter och utmaningar inom mat, måltider och lärande i skolan.
Under konferensen som genomförs på engelska, fördjupar vi oss i den senaste forskningen och deltar i framåtblickande diskussioner om fältets framtid. Konferensen kommer att samla människor med intresse för mat, måltider och lärande i skolor från hela Norden och erbjuda en bra plattform för nätverkande och samarbete.
Plats
Ljusgården, Lärarutbildningshuset, Umeå universitet, eller digitalt via Zoom (länken kommer att synas på denna hemsida under konferensdagen).
09.00-09.30 Fika och registrering
09.30-09.45 Välkommen Carita Bengs, prefekt Kost- och måltidsvetenskap
09.45-10.30 Huvudtalare: Hem och konsumentkunskap – stolt historia, lovande framtid Professor Päivi Palojoki, Avdelningen för Pedagogik, Helsinki University
Ungdomar deltar i olika lärmiljöer som anknyter till mat. Skolans roll varierar i och med att hem- och konsumentkunskap (HKK) inte längre lärs ut som ämne i många länder. Intressant nog höjs allt fler röster för att detta ämne ska återinföras i skolornas läroplaner. I de nordiska länderna har HKK ett stolt förflutet, men hur kan man omvandla det stolta förflutna till en mer lovande framtid?
10.30-10.50 Elevers erfarenheter av grupparbete i hem- och konsumentkunskap Cecilia Lindblom, Fil Dr, universitetslektor, lärare i hem- och konsumentkunskap
I hem- och konsumentkunskap arbetar eleverna nästan uteslutande i grupp under matarbetet. Deras erfarenheter av detta tillvägagångssätt har dock inte studerats tidigare. Den här presentationen fokuserar på hur elever i åldern 14-16 år upplever grupparbete i hem- och konsumentkunskap, hur grupparbete är organiserat och vad eleverna tycker är viktigast när de arbetar i grupp.
10.50-11.00 Paus
11.00-11.20 Bedömning av praktiska prov i hem- och konsumentkunskap Linda Berggren, fil.dr, universitetslektor, lärare i hem- och konsumentkunskap
Hem- och konsumentkunskap ska ge elever möjlighet att visa sina praktiska kunskaper, till exempel hur man planerar och tillagar måltider och hanterar andra praktiska uppgifter som förekommer i ett hem. Följaktligen är det också en del av lärarens uppgift att bedöma denna praktiska kunskap. Den här presentationen syftar till att ge insikter från en pågående forskningsstudie utifrån ett lärarperspektiv.
11.20-11.40 Att lära sig laga mat i dag – utmaningar och lösningar Ingela Bohm, Fil Dr, universitetslektor, lärare i hem- och konsumentkunskap
Den här presentationen belyser de komplexa utmaningarna med att undervisa i matlagning i hem- och konsumentkunskap och föreslår ett alternativt lektionsformat som syftar till att hantera dessa utmaningar. Brist på kökserfarenhet kan göra det svårt för eleverna att både följa instruktioner och improvisera, och fragmenteringen av matlagningsprocessen genom bland annat grupparbete försvårar detta. För att minska dessa problem kan ett mer experimentellt tillvägagångssätt med fokus på sensoriskt reflekterande kring de beslut som fattas i matlagningsprocessen vara givande.
11.40-12.00 Mat och måltider på Waldorfförskolan Albina Granberg, Fil Dr, universitetslektor, lärare i hem- och konsumentkunskap
På Waldorfförskolorna råder en specifik mat- och måltidskultur. Denna presentation syftar till att beskriva hur mat och måltider kan förstås i en waldorfmiljö och vilka för- och nackdelar som finns med en rytmisk, repetitiv och återkommande matkultur.
12.00–13.30 Lunch
13.30-13.50 Från silos till samarbete kring måltider i förskola och skola Cecilia Olsson and Maria Waling, docenter i kostvetenskap
En ny uppdragsutbildning om måltider i förskola och skola kommer att genomföras läsåret 2025/2026 i en region i Sverige bestående av 15 kommuner. Utbildningen är utformad utifrån både verksamhetens behov och aktuell forskning och är unik på så sätt att nyckelaktörer deltar tillsammans. Presentationen beskriver utbildningens bakgrund, mål, innehåll och struktur.
13.50-14.10 "Vad i hela friden var det där?" - Perspektiv på skolmåltiden hos elever med diagnosen autismspektrumtillstånd eller ADHD Susanna Sandberg, doktorand, legitimerad dietist
Presentationen lyfter fram erfarenheter av skolmåltiden bland elever diagnostiserade med autismspektrumtillstånd eller ADHD i svensk grundskola. Fysiska och sensoriska utmaningar relaterade till ätande är vanliga bland elever med dessa diagnoser. Presentationen beskriver de utmaningar och den friktion som identifierats i samband med elevernas interaktion med skolmåltiden.
14.10-14.30 Svenska elitidrottselevers matvardag och det stöd som skolorna ger Agneta Hörnell, professor
Elitidrottande elever behöver hantera det ökade energi- och näringsbehov som orsakas av deras höga nivåer av fysisk aktivitet i kombination med tillväxt. Presentationen belyser hur dessa elever upplever det stöd som elitidrottsgymnasier och lärare ger i ämnet specialidrott och hur det hjälper eleverna i deras komplexa matvardag.
14.30-15.00 Paneldiskussion: Elever som framtidens konsumenter och beslutsfattare – möjligheter och utmaningar
Registrering
Anmäl dig till konferensen via denna länk senast den 25 september. Anmälan är obligatorisk oavsett om du deltar i konferensen fysiskt eller via Zoom.
Konferensen är kostnadsfri. Gratis fika och lunch ingår när du är registrerad och deltar på Campus, Umeå universitet.