Religionsdidaktik: samhälle, livfrågor, värderingar och kunskapssyn
mån
12
dec
Måndag 12 december till tisdag 13 december, 2022kl. 09:00 - 13:00
HUM.G.219 (HC208) och HUM.F.221 - Rum för lärande
Umeå universitet 12-13 december 2022
Religionsdidaktik samt Umeå forskningsmiljö för de samhällsorienterande ämnenas didaktik (UmSOD) håller ett symposium på temat religionsdidaktik med fokus på samhälle, livfrågor, värderingar och kunskapssyn.
Syftet med symposiet att utbyta erfarenheter och knyta kontakter liksom identifiera områden för samarbete mellan både enskilda forskare och våra institutioner. Av den anledningen presenterar och diskuterar vi planerad och pågående forskning på ett antal aktuella teman däribland: kontroversiella samhällsfrågor, etik och miljö, medborgarbildning samt elevers livsförståelse.
Program
Måndag 12/12 HUM.G.219 (HC208)
9.00-9.25 Kaffe
9.25-9.30 Niclas & Kristina: Välkomna!
TEMA: Kontroversiella och känsliga frågor i undervisning
10.00-10.30 Karin Årman: Högstadieelevers upplevelser, erfarenheter och önskemål om känsliga frågor i undervisningen
10.30-11.00 Johan Eriksson: Stängningar av muslimska friskolor
Bensträckare
TEMA: Etik och miljö
11.10-11.40 Sara Irisdotter Aldenmyr & Maria Olson: Utkast till bokkapitel och synopsis på bok om etik och hur arbetet i pedagogisk praktik kan ledas utifrån olika etiska tankefigurer.
11.40-12.00 Samtal om förmiddagens presentationer.
12.00-13.00 Lunch
13.00-13.30 Lars Samuelsson: Etiska aspekter på undervisning för hållbar utveckling
13.30-14.00 Maria Deldén: Idé till bokkapitel om historia i antropocen och radikal empati.
14.00-14.30 Kaffe
TEMA: Kunskapssyn och berättelser i undervisningen
14.30-15.00 Henrik Åström Elmersjö: Historia och kunskapssyn
15.00-15.30 Simon Lundberg: Kunskapssyn inom historieundervisning
15.30-15.40 Bensträckare
15.40-16.10 Mikael Berg & Anders Persson: Presenterar artikel tillsamman med Anders Persson som handlar om hur lärare hanterar elevers värdeomdömen/ställningstaganden om samhället. Artikelns namn: "The Didactic Function of Narratives: Teacher discussions on the use of challenging, engaging, unifying, and complementing narratives in the history classroom"
16.10-16-40 Andreas Mårdh: Postdoc-projekt-presentation
16.40-17 Samtal om eftermiddagens presentationer
18.00-19.00 Middag
Tisdag 13/12 HUM.F.221 - Rum för lärande
TEMA: Medborgarbildning och fostran
9.00-9.30 Kristina Ledman: Nytt VR-projekt: Kritiskt tänkande, social tillhörighet och demokratiskt deltagande: yrkeselevers medborgarbildning och lärares undervisning
9.30-10.00 Anna Henriksson Persson: Avhandlingskapitel (resultatavsnitt) som är under tillblivelse. Om grundskollärares överväganden utifrån aspekter av skolans demokratiuppdrag med fokus på en spänning rörande (elev-) inflytande och omsorg.
10.00-10.30 Stefan Gelfgren: Digitala medier, deltagande och engagemang: Potential och begränsningar utifrån Svenska kyrkans arbete under pandemin
10.30-10.50 Kaffe
TEMA: Elevers livsfrågor och förståelse av varandra
10.50-11.35 Karin Sporre & Katarina Kärnebro: Barn och läroplan – livsfrågor
11.35-12.05 Gull Törnegren: Presenterar ADNO-artikel nyligen accepterad för publicering: ”Vem är du, vem är jag och hur kan jag värdera när våra världar möts? : Om religionskunskapsämnets potential att bidra till utvecklingen av elevers omdömesbildning”
Samtal om förmiddagens presentationer.
12.15-13 Lunch
Deltagande
Deltagande i mån av plats. Konakta Niclas Lindström nedan om du är intresserad av att delta.
Registrerade deltagare:
Niclas Lindström (UmU – arrangör) Kristina Ledman (UmU – arrangör) Anna Larsson (UmU) Johan Eriksson (UmU) Andreas Mårdh (ÖU) Karin Årman (HD) Sara Irisdotter Aldenmyr (HD) Maria Olson (SU) Lars Samuelsson (UmU) Maria Deldén (HD) Henrik Åström Elmersjö (UmU) Simon Lundberg (UmU) Mikael Berg (HD) Anders Persson (HD) Anna Henriksson Persson (HD) Stefan Gelfgren (UmU) Karin Sporre (UmU) Katarina Kärnebro (UmU) Gull Törnegren (HD) Mimmi Norgren Hansson (UmU)