Stöd i studier (Supported Education) - Principer, färdigheter och strategier för att utveckla karriärinriktat stöd till unga vuxna med psykisk ohälsa, 7,5 hp

Vill du lära dig mer om återhämtning och stöd till studier för unga människor med psykisk ohälsa? Den här kursen riktar sig till yrkesverksamma inom området psykisk ohälsa och rehabilitering mot studier, exempelvis socialarbetare, arbetsterapeuter, pedagoger eller verksamhetsutvecklare på kommun- och regionnivå.

Om utbildningen

Antalet unga vuxna med psykisk ohälsa i Sverige och internationellt har ökat markant och många upplever hinder i att genomföra sin utbildning på grundläggande eller högre nivå. Att slutföra sina studier eller utveckla arbetslivserfarenhet är en betydelsefull komponent för att utveckla ett hållbart arbetsliv och etablera sig som vuxen.

Kursen kommer att ge kunskap om konsekvenser av psykisk ohälsa och funktionsnedsättningar samt faktorer som kan bidra till återhämtning och delaktighet i samhällslivet, särskilt avseende unga vuxna.

Kursen behandlar relevant kunskap om psykiatrisk rehabilitering och evidensbaserade metoder, framförallt om hur stöd i studier kan tillämpas i olika verksamheter. Studenten ges möjlighet att tillägna sig grundläggande kunskaper om stöd i studier med fokus på metoden Supported Education (SEd) och hur kunskap om hur SEd kan bidra till individens möjligheter att utveckla ett hållbart arbetsliv och bidra till återhämtning från psykisk ohälsa.

Efter genomförd kurs ska kursdeltagarna kunna tillämpa kunskap om modellerna och hur dessa principer kan anpassas och implementeras i en lokal kontext.

Innehåll och upplägg

Kursen är upplagd som en distansutbildning med nätbaserad undervisning. Obligatoriska utbildningsmoment ingår i kursen.

Träffarna kommer att ske via Zoom. För att delta behöver du dator med webbkamera och mikrofon av god kvalitet/headset. För att kommunicera och dela material och information kommer vi i första hand att använda oss av lärplattformen Canvas. I samband med antagning kommer du som student att få mer information om inloggning och andra frågor som rör de systemen.

Kursen kommer att ges 31 oktober 2024 -14 januari 2025.

Viktiga datum

Kursens upplägg kommer att vara relativt flexibelt, och vår tanke är att kursen ska vara fullt möjlig att delta i även för den som förvärvsarbetar parallellt. Hör gärna av dig om du har frågor kring någon del av upplägget.

Kursen kommer att bestå av fyra obligatoriska digitala träffar (ca två timmar/träff, med möjlighet att önska förmiddag eller eftermiddag).

Datum för träffarna kommer att publicars här inom kort.

Till detta tillkommer individuell läs- och skrivtid, inspelade föreläsningar och eventuell handledning/diskussion. För att möjliggöra flexibilitet kommer tidpunkterna för dessa att bokas gemensamt av lärare och kursdeltagare.

Kursplan

Förkunskaper

Kursen riktar sig till yrkesverksamma inom området psykisk ohälsa och rehabilitering mot studier, exempelvis socialarbetare, arbetsterapeuter, pedagoger eller verksamhetsutvecklare på kommun- och regionnivå.

Behörighet

Regeln om grundläggande behörighet för högskolestudier gäller inte för uppdragsutbildning. Behörig att delta i uppdragsutbildning bestäms av uppdragsgivaren eller arbetsgivaren. Däremot gäller samma krav för studier och examination som på vanlig universitetsutbildning.

Kurskostnaden är 9 000 SEK exklusive moms per person.

Ingen ersättning till arbetsgivare för bortovaro utgår, så du måste ha ett godkännande från ansvarig chef innan du anmäler dig.

Anmälan

Anmälan är bindande och det är först till kvarn som gäller. Minsta deltagarantal är 20 personer.

Anmälan är öppen till den 9 september 2024 men kan stänga tidigare om kursen blir fulltecknad innan dess.

Anmälningsformuläret når du via denna länk: Till anmälan

Notera att du måste ha din chefs godkännande att du deltar i kursen. Efter att vi mottagit din ansökan kommer vi kontakta din chef för att bekräfta att du fått ett medgivande att delta.

Kontakta oss om du har frågor

Frågor om anmälan: Jeanette Nilsson

Frågor om kursens innehåll: Magnus Bergmark