Publicerad: 2012-02-01

Arkitektstudenter ställer ut visioner för sopstad i Kairo

NYHET Projektresan till sopsalmarsamhället Mokattam Village i Kairo blev en frontalkrock mellan två kulturer. Nu ställer studenterna i år tre vid Umeå Arkitekthögskola ut sina förslag om ett bättre samhälle för stadens invånare.

Mokattam VillageStudenterna från årskurs 3 vid Arkitekthögskolan i Umeå har under hösten arbetat med att ta fram förslag till en hållbar förbättring av området Mokattam Village i Kairo. Området är ett så kallat informellt bostadsområde i centrala Kairo där invånarna lever av att samla, sortera och återvinna stadens sopor.

Under hösten spenderade studenterna fyra veckor i Kairo, där de undersökte den fysiska stadsmiljön såväl som de sociala och ekonomiska aspekterna av samhället. Undersökningarna har resulterat i en rad olika arkitektoniska förslag som ställs ut på Arkitekthögskolan, innan utställningen lämnar Sverige för Kairo och Mokattam Village.

Utställningen öppnas fredagen den 3:e februari kl. 16:30 och är öppen vardagar mellan kl. 09.00 och 17.00 fram till den 10:e februari.

I samband med utställningen visas även projekt från årskurs 1 vid Arkitektprogrammet och årskurs 1 vid masterprogrammet LSAP.

Kontakt:

Mette Harder Tel. 090 7869076