Publicerad: 2023-04-05 Uppdaterad: 2023-04-06, 08:40

Inbjudan till forskare att delta i ForskarFredag

NYHET Se hit alla Umeåforskare! Vill du vara med på ForskarFredag, Sveriges största vetenskapsfestival, i höst? Anmäl ditt intresse nu och var med på allt skoj i Curiosum i september.

Text: Gabrielle Beans

ForskarFredag är en del av det internationella evenemanget European Researchers Night som äger rum i hela EU samma dag. ForskarFredag samordnas nationellt av Vetenskap och Allmänhet och hålls vanligtvis på ett trettiotal orter över hela Sverige.

Huvudsyftet med evenemanget är att visa allmänheten att forskare är vanliga människor med ovanligt spännande jobb. Besökarna får också se att man kan forska om i stort sett vad som helst och en karriär inom forskning kan vara ett väldigt spännande alternativ. I Umeå arrangeras evenemanget av Curiosum science center vid Umeå universitet och hundratals människor (främst barn, unga och deras familjer) kommer för att träffa forskarna. Det är roligt för både besökarna och forskarna.

Professor Mikael Elofsson, dekan vid Teknisk-naturvetenskaplig fakultet, har varit med flera gånger i ForskarFredag nu och han håller med.

– Det var fantastiskt roligt att få prata forskning med barn och vuxna i alla åldrar! Att få till en bra populärvetenskaplig presentation är inte lätt och det är en utmaning att fundera ut ett bra upplägg. Att få vara på det fantastiska Curiosum tillsammans med en massa fina kollegor är förstås en bonus!

Forskningskommunikation är viktigt

Det är inte bara mycket roligt att ta del av ForskarFredag, det är också ett utmärkt tillfälle för forskare att skapa genomslag utanför akademin. Mikael Elofsson anser att detta är det viktigaste skälet att delta i evenemanget:

– Universitetet har en viktig roll när det gäller att dela med sig av kunskap och forskning till personer utanför akademin. En del är att visa hur vår forskning kan bidra till att kunna hantera både dagens och framtidens utmaningar till exempel klimatförändringar och pandemier. Utåtriktade aktiviteter ska vara en del av vår vardag och är något som vi prioriterar; Curiosum är en viktig pusselbit genom att vara en spännande mötesplats för alla som är intresserade av forskning.

Det pågår fyra olika evenemang i Umeå under ForskarFredag-paraplyet. Du kan välja att ta del av en eller flera av dessa.

Vad gör jag om jag tycker att detta är intressant och spännande?

• Anmäl ditt intresse senast den 14 juni 2023 till gabrielle.beans@umu.se
  • Kom till ett informationsmöte 8 maj 14,30 i KBC (KBF301) där du kan fråga Gabrielle mer om ForskarFredag och fundera över hur du kan vara med!

ForskarFredag-event

Event 1: "Låna en forskare" 25-29 september

Forskare presenterar sig själva och kanske demonstrerar lite forskning för elever och lärare. Fokus ligger på dig som forskare, vad gör du på dagarna? Hur är det att vara forskare? Målgruppen är skolan. Anmäl ditt intresse till Vetenskap och Allmänhets plattform för "Låna en Forskare" så bokar skolan dig sedan direkt. Du bestämmer om du vill ha fysiska möten på plats i skolan eller om du vill träffas digitalt. Dessa träffar kommer skolorna att kunna boka in från den 15 augusti.

Gör din intresseanmälan här  eller mejla Gabrielle Beans, gabrielle.beans@umu.se, på Curiosum så hjälper hon dig.

Event 2: ForskarFredagsmys: Träffa, prata och experimentera med forskare på Curiosum fredagen den 29 september kl 16-20

Curiosum kommer att vara öppet och gratis inträde för besökare. Det brukar vara många barnfamiljer som vill experimentera eller prata med dig. Under fredagens evenemang passar interaktiva aktiviteter bäst, såsom experiment, praktiska aktiviteter, samtal, shower eller annat som är tänkt för barnfamiljer. Upp till 600 personer ryms på Curiosum så det är ett fantastiskt tillfälle för att visa upp forskning! Aktiviteterna behöver inte vara komplicerade! Tvärtom brukar det vara bättre för besökarna om man enkelt och relativt snabbt kan göra ett experiment eller en aktivitet. Vi har haft forskare som till exempel experimenterar med pH med rödkål som indikator, visar fossiler, tar med agarplattor med intressanta mikrober, pratar om virus och mycket mer!

Event 3: ForskarFredag Stand-up! Torsdag 28 september kl 17-18.30

Föredrar du att prata med unga vuxna i stället för barn och skämta om vetenskap? Då är det här aktiviteten för dig! 2021 provade vi för första gången att låta forskare utföra stand-up om sig själva och sin forskning, och det blev en succé! Du kommer att ha 7 minuter på dig att berätta för en vuxen publik om något roligt, antingen om dig som person eller om något du stött på under din forskning. Detta evenemang kommer att ha publik på plats. Det kommer att finnas en komikermoderator som värmer upp publiken och du kommer att erbjudas workshops om hur du förbereder ditt framträdande. Engelsktalande roliga forskare är mycket välkomna!

Event 4: Forskar Grand Prix fredag 29 september kl 13-15

Ta dina presentationsfärdigheter till nästa nivå och bli expert på Science Slam! SLU och Skogsvetenskapliga fakulteten arrangerar tillsammans med Umeå universitet den lokala tävlingen i Forskarens Grand Prix 2023 – en tävling där du får chansen att bli coachad i att presentera din forskning på det mest intressanta sättet. Missa inte detta unika tillfälle att vässa din presentationsförmåga och nå ut med din forskning till en ny publik! En lycklig vinnare får den gyllene biljetten till Finalen som äger rum på Nalen, Stockholm, i december 2023. Evenemanget äger rum i Aula Nordica med en publik av elever från gymnasieskolor i och runt Umeå.

Anmäl ditt intresse för den lokala tävlingen genom att mejla Anna Morén, anna.moren@slu.se, senast den 31 maj 2023. Det finns plats för upp till 9 forskare att vara med.

För mer information, kontakta gärna:

Gabrielle Beans Picón
Staff scientist