Publicerad: 2021-10-04

Ståuppkomedi gör forskning roligare

NYHET Vem blev rånad? Vem fick känslomässigt stöd av sniglar under sina doktorandstudier? Vem lurades in i stand-up? Vem växtbombade prydliga trädgårdar? Vem visste allt om rötternas datingliv? I samband med ForskarFredag äntrade fem modiga forskare från Umeå universitet och SLU scenen i Black Box på Curiosum för att bjuda på ståuppkomik om sin forskning. Titta på bildspel nedan.

Text: Ingrid Söderbergh

Minuterna innan ridån gick upp rådde en nervös stämning bland de fem forskarna – tillika nyblivna komiker – som bakom scenen fokuserade och förberedde sig på olika sätt. Black Box, där ett 40-tal åskådare bänkat sig, dallrade av förväntan.

Så körde ståuppkomedin igång, spänningen släppte och det bjöds på en bejublad show där varje forskare under åtta minuter berättade om sin forskning på ett skojfriskt och slagfärdigt sätt. Det hittills oprövade konceptet lyckades locka en helt ny publik till Curiosum: unga vuxna.

Positiv upplevelse för forskarna

– Åh, det var så roligt och så spännande! Det har varit härligt att gå igenom detta tillsammans med Brendon, Eric, Christina och Aditya, de var alla fantastiska när det blev skarpt läge. Det var också skoj att se hur var och ett av våra ståuppnummer växte fram och utvecklades under repetitionerna, säger Judith Lundberg Felten, universitetslektor vid SLU och och forskare vid Umeå Plant Science Centre.

Hon får medhåll av  Christina Julius, postdoktor på Institutionen för molekylärbiologi vid Umeå universitet.

– Jag är glad att jag hoppade på det här projektet. Jag har fått mycket positiv feedback från både vänner och folk jag inte känner. Jag ser fram emot att göra stand-up igen, säger Christina Julius.

Eric Libby, universitetslektor på Institutionen för matematik och matematisk statistik, blev anmäld inte bara till två halvmaraton utan i farten även till ståupp-projektet – av sin fru!

– Det var toppen! Jag vill gärna anmäla ANDRA människor till sånt här, säger Eric Libby.

Showen modererades av Monica Lindgren, skådespelare och komiker, som med fast hand och glimten i ögat värmde upp publiken och lotsade den genom föreställningen. Hon tycker att forskarna var helt fantastiska.

– Jag är så glad, och också stolt över dem! Detta måste vara ett perfekt sätt att visa hur jättekul forskning är, säger hon.

Vägledning av akademisk komediklubb

Forskarna har fått hjälp av den akademiska komediklubben Bright Club och St. Andrews University i Skottland med handledning och olika knep och trix för att lyckas med ståuppkomedi. Catharine Cross och Calum McAndrew höll i en workshop på Zoom och därefter har gruppen fått repetera sina nummer och även då kunnat få personlig feedback på inspelade videos från dem. Vid övningstillfällena har det varit mycket skratt och härliga insikter.

Forskargänget har uppskattat projektledaren Marianne Eik och hennes kollegor vid Curiosum för bra organisering och att de blivit väl omhändertagna.

– Vår stand-up var en helt ny aktivitet i det nationella projektet ForskarFredag och kördes endast i Umeå. Det gick över förväntan tycker jag. Våra forskare och Monica Lindgren gjorde en strålande insats  och jag vill också rikta ett stort tack till Ogräs Streamingstudios som filmade och livesände föreställningen, säger Marianne Eik, projektledare på Curiosum vid Umeå universitet.

Föreställningen finns på Youtube

Forskar-Fredag stand-up filmades och klippet går fortfarande att se på YouTube. Till dags dato har klippet haft 552 visningar.

Se Forskar-Fredag Stand-up (längd 1 timme 12 min)