Publicerad: 2006-11-06

Sparbanksstiftelsen Norrland stödjer säkrare gruvor

NYHET Sparbanksstiftelsen Norrland ger 800 000 kr till projektet E-tjänst Säkra Gruvor. Checken kommer att överlämnas av stiftelsens ordförande Lorentz Andersson den 8 november i samband med att SveMin arrangerar sin årliga Miljökonferens i Umeå.

Miljökonferensen äger rum på Umeå universitet, Stora Hörsalen, KBC-huset den 8 november. Checken kommer att överlämnas i samband med inledningsanförandet klockan 10.00. Miljökonferensens program finns på: www.svemin.se

En modern gruva kräver omfattande förarbete och investeringar innan produktionen kommer igång. Ett stort antal svenska och utländska underentreprenörer kontrakteras och på alla parter ställs samma krav att följa svenska föreskrifter och rutiner när verksamheten kommer igång. E-tjänst Säkra Gruvor syftar till att förenkla processen från etablering av gruvverksamheten till produktion och avveckling. Tjänsten ska hantera lagstiftning, föreskrifter och ansökningar på ett väl genomlyst sätt så att alla såväl myndighet som företag och medborgare på ett enkelt sätt skall kunna följa hanteringen och få delaktighet i processen.

Umeå universitet är i frontlinjen när det gäller databasbyggande med avancerade textsökningar. Forskare i datavetenskap är engagerade i utvecklingsarbetet som även stöds av Vinnova. Företaget Zert AB i Lycksele har till uppgift att kommersialisera produkten, som ses som en ny och mycket intressant för den internationella marknaden. För att verkligen svara mot de behov som kan uppstå kräver e-tjänsten en behovsanalys och testning med insatser både från gruvföretag och offentliga aktörer vilket kräver långtgående samverkan mellan samtliga parter. Lycksele kommun äger projektet och samverkar med Zert AB i Lycksele och Umeå universitet, samt med ett flertal inlandskommuner, gruvföretag, organisationer och myndigheter.

Säkra Gruvor Projektledare Anna Norberg, Umeå universitet i Lycksele
Tel: 0950-16272, 070-2117475, E-post: anna.norberg@adm.umu.se

Projektets hemsida: www.sakragruvor.se

Sparbanksstiftelsen Norrland