Publicerad: 2015-09-25

Umeåforskare presenterar bok om sociala medier och härskartekniker

NYHET Angrepp och hotfulla inlägg på internet har för många blivit en otrevlig del av vardagen. Ett ämne som internetforskarna Annakarin Nyberg och Mikael Wiberg tar upp på Bokmässan när de presenterar boken Sociala medier och härskartekniker.

Boken Sociala medier och härskartekniker kommer i en tid då angrepp och hat på nätet uppmärksammas allt mer. På Bokmässan i Göteborg finns författarna Annakarin Nyberg och Mikael Wiberg, båda forskare vid Informatik, Umeå universitet, för att presentera boken i samtal och föredrag.

– Det är jättefokus just nu på näthat i medier, i forskning och i böcker som produceras. Det handlar om de subtila små sakerna som vi gör med varandra. När vi osynliggör varandra eller när vi kör över varandra på nätet, säger Mikael Wiberg.

– Det är ett viktigt ämne för det berör oss alla. Det berör oss som privatpersoner, det berör oss i arbetslivet. Vi lever större och större delar av livet på nätet idag så vi måste förstå hur sociala medier flätas in i vår vardag, hur makt och positioneringsspel fungerar på nätet, säger Annakarin Nyberg.

Med boken vill de båda författarna inte bara beskriva vardagen på internet utan även vad som kan göras för att gå emot näthatet.

– Den här boken presenterar också en mängd motstrategier och sätt att förhålla sig näthatet och hur man kan vrida om diskussionerna på nätet, säger Mikael Wiberg.

Jens Fredholm, förläggare på Studentlitteratur som ger ut boken, är mycket glad över att Mikael Wiberg och Annakarin Nyberg är med på Bokmässan.

– Bokmässan är ett forum där man ska problematisera och diskutera ämnen som är svåra. Det är en jätteviktig kanal för att nå ut till människor som man annars inte träffar, säger Jens Fredholm.

Bilden ovan: Mikael Wiberg och Annakarin Nyberg, forskare vid Umeå universitet, presenterar på Bokmässan i Göteborg deras gemensamma bok Sociala medier och härskartekniker. I mitten förläggare Jens Fredholm, Studentlitteratur.

Redaktör: Mikael Hansson