Publicerad: 2016-05-03

10 år med Digital medieproduktion

NYHET Digital medieproduktion har fyllt 10 år och firade under en heldag med gamla och nya studenter.

Karin Danielsson, programansvarig, Anders Fällström, prorektor, Ulrika Haake, prodekan, och Charlotte Wiberg, lektor och Digital mWebb, spel, tv, film och digital media. Möjligheterna är många för de studenter som läser Digital medieproduktion vid Umeå universitet. I dagarna har programmet fyllt 10 år, vilket firades med en heldag på universitetet.

Nuvarande studenter fick då visa upp sina pågående arbeten inför universitetsledningen, tidigare studenter, lärare och intresserade. Digital medieproduktion är en bred utbildning som förbereder för yrken inom postproduktion och kreativ design av produktioner för olika typer av digitala media.

Efter utbildningen kan studenterna arbeta med interaktionsdesign i digitala media, 3D-modellering, animationer och visuella effekter, crossmedia och avancerad medieproduktion för webb. Utbildningen förbereder också för vidare studier på avancerad nivå och efterföljande forskarutbildningsnivå.

Under dagen medverkade fler tidigare studenter med att berätta om sina yrkesliv. På plats fanns Sofie Edvardsson, Art Director på Soja Film, Marcus Strandgren, konceptutvecklare 3D, Ida Renström, mediaproducent vid Uppsala universitet, Kaisa Berg, producent på Vidcom, Fredrik Kedfors, Chief Technology Officer på Ucast, Marcus Berggren, blivande produktionsledare och Andreas Berglund, Interaktionsdesigner och masterstudent i människa-datorinteraktion och sociala medier.edieproduktions första programansvarig.

Några av de som höll tal under dagen. Karin Danielsson-Öberg, programansvarig, Anders Fällström, prorektor, Ulrika Haake, prodekan, och Charlotte Wiberg, lektor och Digital medieproduktions första programansvarig. Foto: Hanna Johansson/Pontus Andersson.
Sofie Edvardsson, Soja Film, berättar om sitt nuvarande arbete. Foto: Hanna Johansson.

Redaktör: Mikael Hansson