Publicerad: 2009-04-06

11 anställningar för yngre forskare inrättas

NYHET Fakultetnämnden vid Medicinska fakulteten beslutade den 25 mars om en särskild satsning på nivån yngre forskare, dvs. mellan disputation och universitetslektor.

Enligt beslutet finansieras sex fyraåriga anställningar som forskarassistent och fem treåriga som klinisk assistent (50 procent). Medlen tas från den s.k. rörliga resursen för forskning och från fakultetens strategiska resurs. För var och en av dessa anställningar ingår ett startbidrag på 250 000 kr. Samma belopp i startbidrag utlovas också för alla externfinansierade (av Vetenskapsrådet, FAS, FORMAS m.fl.) anställningar som forskarassistent som tillträds tidigast den 25 mars 2009.

Institutionerna får nu tillfälle att förelå ämnesbenämningar för anställningarna.