Publicerad: 2013-03-13

13 lag klara för regionfinaler i Teknikåttan

NYHET De regionala uttagningstävlingarna är avgjorda och det är klart vilka lag som går vidare till regionfinaler vid Umeå universitet och på Institutet för rymdfysik i Kiruna. Regionfinalerna hålls den 18 april.

Teknikåttan är en tävling i teknik och naturvetenskap för elever i årskurs 8 och arrangeras av tolv universitet och högskolor i landet. Syftet är att få fler ungdomar intresserade av teknik och naturvetenskap.

Uttagningstävlingen har skett genom skriftliga frågor som hela klassen besvarat. Därefter går regionens bästa klasser vidare till regionfinal som hålls den 18 april. Tävlingen avslutas sedan med en riksfinal där vinnarna från respektive region gör upp.

I Umeåregionen har nio klasser tagit sig vidare till regionfinal. Dessa är:

• Carlshöjdskolan, 8B, Umeå• Grubbeskolan, 8EM, Umeå• Grubbeskolan, 8A, Umeå• Njurunda friskola, 8, Sundsvall• Linneaskolan, 8A, Umeå• Finnbackaskolan, 8:5, Lycksele• Renforsskolan, 8A, Vindeln• Alneskolan, 8A, Örnsköldsvik
• Husumskolan, 8 röd, Örnsköldsvik

I Kirunaregionen kommer fyra klasser att tävla i regionfinal. Dessa är:

• Kyrkholmsskolan, 8A, Arjeplog• Kyrkholmsskolan, 8B, Arjeplog• Fridhemsskolan, 8:3, Arvidsjaur
• Björkskataskolan, 8A, Luleå

Riksfinalen avgörs på Chalmers tekniska högskola i Göteborg den 23 maj.

Redaktör: Anna-Lena Lindskog