Publicerad: 2014-11-28

25 forskare får centrala Alf-medel

NYHET Drygt sju miljoner kronor per år av de så kallade Alf-medlen har fördelats till sammanlagt 25 forskare vid Umeå universitet, de flesta med sin kliniska tjänstgöring vid Norrlands universitetssjukhus.

Staten fördelar årligen så kallade Alf-medel för att bedriva läkarutbildning och forskning. Hur medlen fördelas beslutas av Umeå universitet och Västerbottens läns landsting i den gemensamma Alf-kommittén.

Ansökan gällde åren 2015–2017 och kommittén hade sammanlagt 119 ansökningar med behöriga sökande att hantera. Efter en vetenskaplig bedömning fördelas pengarna till 14 seniora forskare och 11 yngre forskare.

I gruppen seniora forskare går 400 000 kronor per år till vardera:

• Anders Sjöstedt, institutionen för klinisk mikrobiologi/kliniskt aktiv vid enheten för laboratoriemedicin.
  • Anders Bergh, institutionen för medicinsk biovetenskap/kliniskt aktiv vid enheten för laboratoriemedicin.
  • Thomas Sandström, institutionen för folkhälsa och klinisk medicin/ kliniskt aktiv vid medicincentrum.
  • Tommy Olsson, institutionen för folkhälsa och klinisk medicin/ kliniskt aktiv vid medicincentrum.

300 000 kronor per år får projekt som drivs av:

• Rolf Adolfsson, institutionen för klinisk vetenskap/ kliniskt aktiv vid psykiatriska kliniken.
  • Fatima Pedrosa Domellöf, institutionen för integrativ medicinsk biologi/ kliniskt aktiv vid ögonkliniken.
  • Anders Behndig, institutionen för klinisk vetenskap/ kliniskt aktiv vid ögonkliniken.

250 000 kronor per år får projekt som drivs av:

• Marene Landström, institutionen för medicinsk biovetenskap/ kliniskt aktiv vid enheten för laboratoriemedicin.
  • Lucia Mincheva-Nilsson, institutionen för klinisk mikrobiologi/ kliniskt aktiv vid enheten för laboratoriemedicin.
  • Richard Palmqvist, institutionen för medicinsk biovetenskap/ kliniskt aktiv vid enheten för laboratoriemedicin.
  • Kjell Grankvist, institutionen för medicinsk biovetenskap/kliniskt aktiv vid enheten för laboratoriemedicin.
  • Anders Blomberg, institutionen för folkhälsa och klinisk medicin/ kliniskt aktiv vid medicincentrum.
  • Clas Ahlm, institutionen för klinisk mikrobiologi/ kliniskt aktiv vid infektionskliniken.
  • Marie-Louise Hammarström, institutionen för klinisk mikrobiologi

I gruppen yngre forskare fördelas 350 000 kronor per år till:

• Patric Blomstedt, institutionen för farmakologi och klinisk neurovetenskap/ kliniskt aktiv vid neurocentrum.
  • Aijaz Farooqi, institutionen för klinisk vetenskap/ kliniskt aktiv vid barn- och ungdomscentrum.

250 000 kronor per år går till projekt som drivs av:

• Anders Wåhlin, institutionen för strålningsvetenskaper/ kliniskt aktiv vid CMTS
  • Malin Olsson, institutionen för folkhälsa och klinisk medicin.
  • Martin Rutegård, institutionen för kirurgisk och perioperativ vetenskap/kliniskt aktiv vid kirurgiska kliniken i Örnsköldsvik.
  • Johan Normark, institutionen för molekylärbiologi/ kliniskt aktiv vid infektionskliniken.
  • Jussi Jokinen, institutionen för klinisk vetenskap/ kliniskt aktiv vid psykiatriska kliniken.
  • Camilla Thellenberg Karlsson, institutionen för strålningsvetenskaper/ kliniskt aktiv vid cancercentrum.
  • Hanna Nyström, institutionen för kirurgisk och perioperativ vetenskap/ kliniskt aktiv vid kirurgcentrum.
  • Sara af Bjerkén, institutionen för integrativ medicinsk biologi/ kliniskt aktiv vid neurocentrum.
  • Gustav Andersson, institutionen för integrativ medicinsk biologi/ kliniskt aktiv vid hand- och plastikkirurgisk kliniken.

Redaktör: Lena Åminne