Publicerad: 2007-12-11

28,5 miljoner till magnetkameror vid Umeå universitet

NYHET Knut och Alice Wallenbergs stiftelse bidrar med 18,5 miljoner kronor och Kempestiftelserna med 10 miljoner kronor till två nya magnetkameor vid Umeå universitet. Ansökningarna är gjorda av professorerna Lars Nyberg respektive Ingrid Strömberg.

Den ena av de två nya magnetkamerorna är avsedd för funktionell avbildning (fMRI, functional magnetic resonance imaging) av hur människans hjärna aktiveras då olika uppgifter utförs. Informationen kan visas som skiktbilder av hjärnan, där olika färger representerar olika grader av aktivitet i nervcellerna. Den andra kameran är avsedd för avbildningar av försöksdjur. Det innebär att den kan ge en bild av hur exempelvis hjärnan hos en mus fungerar. Båda kommer uteslutande att användas för forskning.

Den nya kameran för humanstudier kan alstra ett magnetfält på 3 Tesla. Kameran för djurexperimentella studier, som är den första i sitt slag i Umeå, har ännu högre fältstyrka – 7 Tesla. Ju högre fältstyrka, desto mer detaljerade bilder kan kameran ge. Som en jämförelse är den nuvarande magnetkameran som togs i bruk 2006 vid Norrlands universitetssjukhus på 3 Tesla.

Anslagen är en satsning på tre av Umeå universitets starka forskningsområden: Cancerforskning, Nervsystemet och Ämnesomsättningssjukdomar.
– Detta innebär att Umeå universitet nu har utrustning i världsklass inom magnetresonansområdet, konstaterar Göran Sandberg, rektor vid Umeå universitet.

Mer information om funktionell avbildning med magnetkamera finns i böckerna från Forskningens dag 2003 och 2004, se: www.umu.se/medfak/forskning/popularvetenskap.html#03, kapitlet av Katrine Riklund-Åhlström www.umu.se/medfak/forskning/popularvetenskap.html#04, kapitlet av Lars Nyberg

Kempestiftelsernas webbsida: www.kempe.com/index_start.html

Knut och Alice Wallenbergs stiftelses webbsida: www.wallenberg.org/

För ytterligare information, kontakta:

Professor Lars Nyberg på telefon 090–785 33 64 eller e-post lars.nyberg@diagrad.umu.se.

Professor Ingrid Strömberg på telefon 090–786 65 85 eller e-post ingrid.stromberg@histocel.umu.se.

Professor Göran Sandberg, rektor vid Umeå universitet på telefon 090–786 53 50 eller e-post rektor@umu.se.

Redaktör: Bertil Born