Publicerad: 2016-10-10

30-årsjubileum för studievägledare

NYHET En helg i slutet av september återförenades sju före detta studievägledar-studenter i Umeå, tillresta från Växjö i söder till Piteå i norr för en återträff. Det var då 30 år sedan de avslutade sin utbildning vid Umeå universitet.

På agendan stod bland annat träffar med gamla lärare, samtal om studievägledaryrkets förändring och förstås nostalgiprat om gamla minnen. Vi tog en pratstund med Helena Lindvall, till vardags biträdande enhetschef för Studentcentrum vid Umeå universitet, som tillsammans med Sven Ollander och Karin Stoor var värd för återträffen.

Ni firade att det är 30 år sen ni gick ut från Umeå universitet. Hur länge sen är det ni sågs?

- Vi tog examen från syo-linjen 1986. Några av oss har hållit kontakten genom åren men flera har inte setts sedan examen.

Sex av alumnerna tillsammans med två före detta lärare, utanför Universum på återträffen i september.

Vad minns du mest från er studietid?

- Vi hade mycket lärarledd undervisning och fick mycket metodträning i samtalsteknik via videoinspelning, det var kittlande high tech! Syo-institutionen som ansvarande för stor del av undervisningen låg i nuvarande Östermalmsskolan. Vi lunchade ofta i Länsstyrelsens matsal, nuvarande Droskan.

Hur var Umeå som stad att bo och studera i då?

En bild på de dåvarande studenterna, tagen 1986.

- Tja, det var krogen Krogen och GK (Scharinska) som var de enda "vattenhålen".  Och lördagsfika på NK förstås. Iksu-hallen var ny och inte så stor.
Vår smålänning beskriver det så här: "I mina ögon en mycket trevlig stad, trots lång vinter och mycket kyla. Känslan av geografisk närhet i staden och på studentområdena. Ett viktigt inslag var även att ”det var långt till allt” vilket medförde att alla stannade kvar i stan på helger. Det gav en känsla att vara en person med många kontaktytor, känslan av att känna till, vara bekant med många människor infann sig ganska snabbt. Det senare måste innebära att det var lätt att etablera sig som student och boende i Umeå."

Jobbar ni alla som studievägledare idag?

- Nej, flertalet har andra jobb som t.ex. ANDT-samordnare, utredare, konsult och butiksägare.

På vilket sätt tycker du yrket har förändrats sen ni tog examen?

- Med anledning av förändringar inom skolan så har vissa administrativa uppgifter som tidigare tillhört studierektorer ramlat ner i knät på studie-och yrkesvägledaren. Ny teknik har förändrat kommunikationsmönster. Dagens vägledare måste ha en god kännedom om olika informationskanaler och bedöma och värdera ett komplext utbud. Idag är det en större betoning på individens valmöjligheter och individens valkompetens för framtid och karriär. Snabba förändringar i arbetsliv och utbildningssektor bidrar till ökat behov av omvärldsanalys. Som presumtiv studerande har man idag otaliga valmöjligheter som kan vara svåra att överblicka och värdera. För att förstå, kritiskt granska och analysera det komplexa utbudet krävs förberedelser. En del i förberedelserna kan vara samtal med en studievägledare.

Till sist, hur såg programmet för återträffen ut?

- På fredagen samlades vi på universitetet där vi även träffade tre av våra gamla lärare, pratade minnen och titta på bilder och film. Sedan middag och nostalgiprat på kvällen hemma hos mig. Lördag tog vi en promenad och fika på stan och restaurang på kvällen.

Redaktör: Jessica Bergström