Publicerad: 2010-09-17

4618 kvadratmeter med unik älvsutsikt – Arkitekthögskolan invigs!

NYHET Fredagen den 24 september inviger Umeå universitet sin nybyggda Arkitekthögskola, ritad av Henning Larsen Architects och White arkitekter.

Foto: Johan Gunséus

Journalister och inbjudna gäster hälsas välkomna till arrangemanget. Visningar för andra intresserade kommer att arrangeras senare under hösten.

Den nya byggnaden har en öppen och flexibel planlösning för att skapa en nära samverkan mellan studenter och lärare. Den är utformad för att rymma 250 studenter och därutöver forskare, lärare och administratörer. Här finns bland annat verkstäder, auditorium, seminarierum, utställningsutrymmen och studior – där alla studenter har en egen arbetsplats.

Hösten 2009 startade Umeå universitet den fjärde arkitektutbildningen i Sverige som ger en fullvärdig arkitektexamen. Det är den första arkitekthögskolan i Sverige som har en konstnärlig profil. Centrala delar för utbildningen är hållbarhet, resursmedvetenhet och internationella perspektiv. Det första året har studenter och personal huserat i tillfälliga lokaler på Tullkammaren i centrala Umeå. I höst har flyttlasset gått till den nya byggnaden på Konstnärligt campus, ett område vid Umeälven som ska bli en mötesplats och en kreativ smältdegel för design, konst och arkitektur.

Vid invigningen visar studenterna på Arkitekthögskolan upp sina nyskapande arbeten. Självklart erbjuds även guidade turer. Dessutom talar Peter Kjær, rektor vid Arkitekthögskolan, Per Ebbe Hansson, Henning Larsen Architects och Staffan Ling, Balticgruppen. Umeå universitets nya rektor Lena Gustafsson inviger Arkitekthögskolan.

Pressbilder

För ytterligare information, kontakta gärna:

Thomas Olofsson, prefekt vid Arkitekthögskolan Telefon: 090-786 67 10
E-post: thomas.olofsson@arch.umu.se

Peter Kjær, rektor vid Arkitekthögskolan Telefon: 070-559 46 96
E-post: peter.kjaer@arch.umu.se

För praktisk information kring arrangemangen, kontakta gärna:

Karin Wikman, informatör Telefon: 090-786 60 24, 070-6100805
E-post: karin.wikman@adm.umu.se