Publicerad: 2012-08-24

470 utbytesstudenter på väg till Umeå universitet

NYHET Tisdagen den 28 augusti välkomnar Umeå universitet 470 nya utbytesstudenter från 36 olika länder. Det är en ökning med 20 studenter jämfört med i fjol. Nytt för i år är färska avtal med universitet i Sydkorea.

– Vi är glada att så många studenter väljer Umeå universitet för sina utlandsstudier. Det bekräftar också de goda resultat vi fått från International Student Barometer, en internationell undersökning som mäter studenternas nöjdhet, säger Anders Fällström, vice rektor för utbildning vid Umeå universitet.

Överlägset flest studenter kommer från Tyskland. Även om de europeiska lärosätena ligger i topp ökar antalet utbytesstudenter från Asien. Förra året tecknade Umeå universitet nya avtal med fyra universitet i Sydkorea. Redan nu i höst kommer sju studenter från dessa universitet till Umeå och nio Umeåstudenter reser till Sydkorea för en utbytestermin där.
– Umeåstudenterna har de senaste åren visat ett ökat intresse för att åka på utbyte till Asien. Det är också roligt att intresset för Umeå är stort hos våra nya partneruniversitet i Sydkorea, säger Per A. Nilsson, chef för International Office.

Majoriteten av utbytesstudenterna beräknas anlända under måndagen den 27 augusti.
– För att underlätta ankomsten kommer studenterna att erbjudas skjuts till sina respektive studentrum efter att de hämtat sina nycklar hos oss på International Housing Office, berättar Wasif Ali, internationell koordinator vid International Housing Office.

Omkring 50 betalande studenter

Från och med hösten 2011 är det inte längre kostnadsfritt för studenter från länder utanför EU/EES att studera på svenska universitet och högskolor. Omkring 50 betalande studenter förväntas börja studera vid Umeå universitet i höst. Det är ungefär lika många som i fjol, men Anders Fällström, vicerektor för utbildning, vill höja målsättningen. Samtidigt är han väl medveten om att det är ett mycket långsiktigt arbete och att det behövs särskilda insatser.
– Om Sverige ska komma i närheten av det antal internationella studenter som kom innan avgifterna infördes måste det till nya typer av stipendiefinansiering från staten, men också ett gediget arbete av oss själva, säger han.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Anders Fällström, vicerektor för utbildning vid Umeå universitetTelefon: 070-493 85 27
E-post: anders.fallstrom@adm.umu.se

Per A Nilsson, chef för International Office Tel: 090 - 786 68 66 Mobil 070 - 236 62 30
E-post: per.nilsson@adm.umu.se

Monika Larsson, internationell koordinator

Wasif Ali, internationell koordinator, Housing Office Tel: 090 – 786 57 72
E-post: wasif.ali@adm.umu.se

Utbytesstudenterna kommer från följande länder:

Australien 3 Belgien10 Brasilien 1 Danmark 4 Finland17 Frankrike61 Indien 1 Irland 14 Israel 1 Italien 20 Japan 4 Kanada 10 Kina28 Lettland 1 Litauen 4 Mexiko 1 Nederländerna 13
Norge 4

Nya Zeeland 1 Polen 13 Portugal 7 Ryssland 9 Schweiz 2 Slovakien 2 Slovenien 1 Spanien34 Storbritannien 8 Sydkorea, Republ Korea 10 Tanzania 4 Tjeckien 10 Turkiet 11 Tyskland 120 Taiwan 3 Ungern 2 USA 20