Publicerad: 2017-02-01

72-timmars utbyte i Seoul väntar Umeåstudenter

NYHET Under vårterminen kommer Emil Stighäll från Personalvetarprogrammet och Jennifer Söderlund från Programmet för journalistik att åka på ett 72-timmars utbyte till Seoul i Sydkorea. Där väntar ett intensivt studentliv vid Sogang University. För att följa studenterna på deras resa kommer Emil och Jennifer rapportera om sina upplevelser i sociala medier, främst via Facebook och Instagram.

Under 2016 tog International Office och Kommunikationsenheten vid Umeå universitet fram idén om the 72 hour exchange och en plan för hur den ska genomföras.

– Det handlar inte om att vi ska införa ett nytt utbytesprogram. The 72 hour exchange är ett initiativ för att få fler studenter vid Umeå universitet att upptäcka möjligheten att studera utomlands, och på sikt öka antalet utresande genom de vanliga utbytesprogrammen. Det är också ett sätt för universitetet att stärka relationen med Sogang University, säger Greg Neely, enhetschef för International Office.

I höstas skickade 116 studenter in en ansökan och av dem valdes två studenter ut för att åka på utbyte i 72 timmar. Resan kommer att ske i maj 2017 och Umeå universitet står för resekostnader samt boende och program.

– Det känns som en fantastisk möjlighet att åka till Sydkorea och se hur det fungerar vid ett universitet där, säger Emil Stighäll. – Jag hoppas vi kan göra något bra med sociala medier och förhoppningsvis inspirera andra studenter.

– Jag är superpeppad och det kommer att bli jätteroligt. Jag har jobbat med fotografering för sociala medier och med text så jag ser det också som en bra arbetserfarenhet, säger Jennifer Söderlund.

Väl i Seoul väntar ett intensivt studentliv vid Sogang University. Emil och Jennifer kommer att ta del av både studentlivet på campus och i staden. Så att Umeåstudenter ska kunna följa resan kommer Emil och Jennifer att rapportera i text, rörlig bild och stillbild genom sociala medier.

Sogang University i Seoul grundades 1960 och erbjuder ett brett urval av grund- och forskarutbildningar. Umeå universitet tecknade utbytesavtalet med Sogang University 2011.

För mer information, kontakta gärna:

Emil StighällTelefon: 070–295 05 98
E-post: stighall93@gmail.com