Publicerad: 2015-06-24

7,7 miljoner till forskning om digitalisering av industrialismens berättelser

NYHET Projektet "Digitala Modeller. Teknikhistoriens samlingar, digital humaniora & industrialismens berättelser” har beviljats 7,7 miljoner kronor från Kungliga Vitterhetsakademien och Riksbankens Jubileumsfond för att under tre år (2016 - 2019) utforska den digitala teknikens möjligheter och industrialismens berättelser om samhälle, människor och miljöer.

Det metodutvecklande forskningsprojektet är ett samarbete mellan Tekniska museet, med nationellt ansvar för det tekniska och industrihistoriska kulturarvet, och HUMlab vid Umeå universitet, landets främsta kunskapscentrum för forskning inom digital humaniora. Projektet ska utgå från valda delar av Tekniska museets samlingar. På senare år har museet tematiserat den digitala utvecklingen genom exempelvis utställningar som Game On 2.0 och Digital Revolution. Det aktuella projektet bygger vidare på dessa publika undersökningar av ”det digitala”, framför allt med fokus på digitala metoder och möjligheter att ”spela samlingarna”.

Tekniska museet är projektägare till "Digitala Modeller. Teknikhistoriens samlingar, digital humaniora & industrialismens berättelser” genom projektledaren Sofia Seifahrt. Deltagande forskare från Umeå universitet är Pelle Snickars, Institutionen för kultur- och medievetenskaper, Finn Arne Jørgensen, Institutioner för idé- och samhällsstudier och Anna Foka, HUMlab, samt Roger Mähler och Fredrik Palm, HUMlab.

Redaktör: Elin Andersson