Publicerad: 2008-10-21

800 elever på Upptäcktsfärd på Umeå universitet

NYHET Torsdag den 23 oktober kommer närmare 800 elever från Umeå och Umeås närregion till Upptäcktsfärden. Under dagen bjuds de på 18 spännande och lärorika aktiviteter som spänner över allt ifrån att vaska guld, kunskap om vad barn gjorde på 1800-talet, till att lära sig lite om hur ögat och synen fungerar.

Rymden är ett spännande ämne. På Umevatoriet kan eleverna i år undersöka om det finns liv på Mars. Aktiviteten handlar om vattnets betydelse för liv. Sjukgymnastik, matematik och musik är några andra exempel på ämnen som på ett lustfyllt sätt behandlas under dagen.

Det är 38 klasser från årskurs två till fem som deltar, när universitetet för sjätte året i rad anordnar den populära dagen. Varje klass deltar i två aktiviteter samt på fika med olika aktiviteter. Klasserna kommer från Åkullsjön i norr, Håknäs i söder, Vännäs i väster och Umeå i öster.

– Det är väldigt roligt att så många unga elever kommer till universitetet. Vi vill på ett lättsamt och intresseväckande sätt ge en bild av vad man kan göra på ett universitet. Förhoppningsvis sår vi ett tidigt frö som kan väcka lust till högskolestudier och forskning på längre sikt, säger Ejvår Falck, projektledare för Upptäcktsfärden.

16 av universitetets institutioner deltar i Upptäcktsfärden.

– Det är engagemanget från universitetets lärare och institutioner som gör Upptäcktsfärden till ett så bra arrangemang, menar Ejvår Falck.

Kockan 09.10 startar förmiddagspasset på Campus Umeå och klockan 12.25 de första aktiviteterna för de som kommer efter lunch.

Hela Upptäcktsfärdens program finns på:

För mer information kontakta:Ejvår Falck, projektledare, informationsenheten Umeå universitetTel: 090-786 55 15Mobil: 073-683 10 77
E-post: ejvar.falck@adm.umu.se

Redaktör: Carina Dahlberg