Publicerad: 2006-10-11

900 elever upptäcker universitetet

NYHET Torsdag den 12 oktober kommer närmare 900 elever från Umeå och Umeås närregion till Upptäcktsfärden på campus. Under dagen bjuds de sammanlagt på 18 spännande och lärorika aktiviteter som spänner över allt från musikverkstad till kemiexperiment.

Första hjälpen, skattjakt, raketer och mikroskop, främmande språk, digital konst och möjligheten att prova på hur det skulle vara att tappa förmågan att röra en kroppsdel är några andra exempel på aktiviteter.

Det är 43 klasser från årskurs två till fem som deltar, när universitetet för fjärde året i rad anordnar den populära dagen. Varje klass deltar i två aktiviteter samt programpunkten ”fik och skrik”.
– Det är väldigt roligt att så många unga elever kommer till universitetet. Vi vill på ett lättsamt och intresseväckande sätt ge en bild av vad man kan göra på ett universitet. Förhoppningsvis sår vi ett tidigt frö som kan väcka lust till högskolestudier och forskning på längre sikt, säger Ejvår Falck, projektledare för Upptäcktsfärden.

16 av universitetets institutioner deltar i Upptäcktsfärden.
– Det är engagemanget från universitetets lärare och institutioner som gör Upptäcktsfärden till ett så bra arrangemang. Det enda tråkiga är att vi inte kan ta emot alla skolklasser som vill vara med, fortsätter Ejvår Falck.

Nytt för i år är att Umeå kommun ställer upp med sin kulturbuss så att några klasser får åka från aktiviteterna på campus till utställningen Se hjärnan på Bildmuseet.

Klockan 09.25 startar de första aktiviteterna på förmiddagspasset och klockan 12.25 de första aktiviteterna för de som kommer efter lunch.

Hela Upptäcktsfärdens program finns på: www.umu.se/infoenheten/verksamhet/upptacktsfarden/

För mer information kontakta: Ejvår Falck, projektledare, informationsenheten Umeå universitet Tel: 090-786 55 15 Mobil: 073-683 10 77
E-post: ejvar.falck@adm.umu.se

Redaktör: Carina Dahlberg