Publicerad: 2017-01-23

Adjunkt på Arkitekthögskolan för korvkrig

NYHET Johannes Samuelsson, adjunkt på Arkitekthögskolan i Umeå, är också konstnär och tillsammans med vänner ställer han ut på Västerbottens museum med start 12 februari. Här visas samtidskonst om kampen om det offentliga rummet – som en del av den lokala samhällsdebatten.

Manifestation till stöd för korvförsäljare.
Foto: Helmer Holm.

”Det verkar ju som att det ska vara långt mellan korven och kulturen. Men korven går ju först egentligen, kulturen går nog i andra hand!”. Orden uttalades i Västerbottensnytt av korvförsäljare Helmer Holm just innan kulturhuvudstadsinvigningen år 2014. Efter en del bråk hade Helmer just fått besked om att hans blå korvvagn skulle få stanna kvar i centrala Umeå under festligheterna. Men när 2014 års strålkastarljus riktades mot Rådhustorget i centrala Umeå ville kommunen ändå städa bort honom och de andra matvagnarna.

Det är bland annat om denna kamp om det offentliga rummet som Johannes Samuelssons konst handlar. Johannes och hans vänner ger nu sina bilder av korvkriget och andra händelser som har utspelat sig i Umeå, i en utställning som öppnar på Västerbottens museum 12 februari.

Kaminer, byggda av romska EU-migranter förra året, ställs ut som konstobjekt.
Foto: Johannes Samuelsson.

I utställningens del ”Antons skrotkaminer för utomhusbruk” bygger plåtslagaren Anton Ciurar och hans son Anton Clopotar skrotkaminer samtidigt som Johannes Samuelsson fotograferar. För många av de romska EU-migranter, inklusive Anton Ciurar, som bodde på Klockarbäcken i Umeå under vintern 2015/16 var Antons kaminer den enda värmekällan. Kaminerna ställs nu ut som konstobjekt tillsammans med Johannes fotografier.

Poeten Linn Hansén och Johannes Samuelsson har under många år skrivit och framfört så kallad dialogdikt. I sitt skrivande sammanför de autentiska och påhittade samtal från medborgardialoger från rivningen av Apberget i Umeå, Region Västerbottens olika sammankomster och det stundande 400 års jubiléet av Göteborg. De kommenterar och bearbetar ”den mängd meningslösa dialoger som medborgare ofta hamnar i”, som de själva uttrycker det. En av deras dialoger finns med i utställningen, i ljudverket Visionärerna.

Om Johannes Samuelsson:

Johannes Samuelsson är konstnär, fotograf och lärare verksam i Umeå och Göteborg. Han är född och uppvuxen i Umeå och är utbildad vid Högskolan för fotografi i Göteborg. Han är anställd som adjunkt vid Umeå Arkitekthögskola där han undervisar på masternivå. Med dokumentära, essäistiska och journalistiska förhållningssätt arbetar han med fotografi och text. Samuelsson har erhållit Göteborg Stads kulturpris, Region Västerbottens stora bildkonststipendium, Ricklundstipendiet och nyligen Konstnärsnämndens ettåriga arbetsstipendium.

Om utställningen:

Utställningens titel: Johannes med vänner – Johannes Samuelsson, Helmer Holm, Anton Ciurar, Anton Clopotar, Linn Hansén och Visionärerna.

Utställningen pågår: 12 februari–1 maj 2017. Vernissage 12 februari kl 14.00.

Redaktör: Ingrid Söderbergh